Thai reduserer på OSL?

Re: Thai reduserer på OSL?

Finnair bruker også A333 på HEL-BKK.

Ja de gjør det, men så er den strekninga omlag 400nm kortere.

Computed route from HELSINKI VANTAA (EFHK, EF) to BANGKOK/SUVARNABHUMI INTL (VTBS, VT): 80 fixes, 4516.6 nautical miles

Computed route from OSLO/GARDERMOEN (ENGM, EN) to BANGKOK/SUVARNABHUMI INTL (VTBS, VT): 95 fixes, 4921.3 nautical miles

Eller sagt på en annen måte. Dette gir en ektra reserve på omlag 50minutter på turen Helsinki-Bangkok kontra Gardermoen-Bangkok under forutsetsning av at Take off vekta er den samme, og begge maskinene har fulle tanker.

Last edited:

Trodde vi ble enige om dette for lenge siden jeg? A345 om sommeren fordi TG har sånne stående uansett, og 777 om vinteren fordi man da ikke trenger cargo men pax. Eller noe sånt. :lol:

Etter hva jeg hører er det brukbart med frakt på Thai's flygninger til/fra Oslo, men derimot har det vært svært variable pax-tall.
Det er en kjent sak at ruten ikke er den helt store suksess, men "grei nok"...

Tally-Ho

Tally-Ho

Nå ja, jeg vet ikke hvor du har fått opplysninger som lar deg konkludere på akkurat det. Derimot kan jeg fortelle deg at det er flere her inne inkludert meg selv, som sitter på helt annen info som også gror nærmere roten.....

Det faller svært tungt i enkelte miljøer at Osl fikk direkterute med Thai fra Osl. Det virker også som mange av de samme sirklene har stor glede å produsere og konkuldere på informasjon om denne ruten, som ikke medfører riktighet. Man skal ikke langt tilbake i tid før det samme gjaldt for CO også.....

Av naturlige årsaker kan ikke konkret informasjon om hvordan denne ruten faktisk presterer, fremlegges her, intill selskapet selv velger å uttale seg i media. Derimot er det en glede å kontstere at dere nok har feil og at Thai sin rute bare er begynnelsen på mye nytt og spennende fra Osl i tiden som kommer!

Get ready;)

Man kan jo håpe på at TG setter inn 773ER som de skal lease fra Jet Airways og tar over nå i april..... ;)

Det er vel foreløpig ingenting som skulle tilsi at denne ruten ikke er en suksess, selv om det er enkelte avganger med lav kabinfaktor. Det er det jo på stort sett alle ruter, uansett. Det er utrolig morsomt at Thai viderefører tilbudet på Gardermoen - og etterspørselen vil nok bare øke etter hvert som ruten etablerer seg. Det jeg imidlertid savner er muligheten til å booke billetter til fornuftige priser via andre kanaler enn reisebyråer, inkludert videreforbindelser fra Bangkok.

Boeing 777-200ER er nok mer egnet materiell for OSL-ruten, men for stor i lavsesongen. A340-500 har vel gunstig setekapasitet - problemet er at det er altfor mange seter i Business Class og Premium Economy.

Nå ja, jeg vet ikke hvor du har fått opplysninger som lar deg konkludere på akkurat det. Derimot kan jeg fortelle deg at det er flere her inne inkludert meg selv, som sitter på helt annen info som også gror nærmere roten.....

Det faller svært tungt i enkelte miljøer at Osl fikk direkterute med Thai fra Osl. Det virker også som mange av de samme sirklene har stor glede å produsere og konkuldere på informasjon om denne ruten, som ikke medfører riktighet. Man skal ikke langt tilbake i tid før det samme gjaldt for CO også.....

Av naturlige årsaker kan ikke konkret informasjon om hvordan denne ruten faktisk presterer, fremlegges her, intill selskapet selv velger å uttale seg i media. Derimot er det en glede å kontstere at dere nok har feil og at Thai sin rute bare er begynnelsen på mye nytt og spennende fra Osl i tiden som kommer!

Get ready;)

---
1. Dette er ingen "konklusjon", men hva man som luftfartsansatt og interessert tilhører på første benk hører fra ansatte på lufthavnen som betjener Thai. Ikke så sjelden parkerer jeg vinge mot vinge med deres maskin, og da omgås man i miljøet.

2. Så vidt jeg har fått med meg jobber du i Aftenposten, og dermed sitter du altså nærmere "roten" til Thai's kabinfaktor og økonomiske resultater på ruten? Del med oss andre da! Eller er det klassifiserte opplysninger i avisen?

3. "Det faller tungt i enkelte miljøer at Thai fikk sin direkterute fra Oslo"...sier du...Hvilke miljøer tenker du på spesifikt? Jeg kjenner ikke til noen slike "miljøer", del med oss andre her også? Tenker på på SAS som ikke flyr BKK fra OSL, tenker du på charter, som flyr de to destinasjonene syd i Thailand (Phuket og Krabi) og som ikke har ambisjoner om å starte opp BKK meg bekjent, eller tenker du på Norwegian / Feel Air, som gjerne vil å starte opp BKK, om de får det til?

4. Hva mener du med "sirkler" som har stor glede av å produsere og "konkuldere"....på ting som ikke medfører riktighet.

5. "Det er en GLEDE å konstantere at dere har feil..", sier MartinL videre...

Igjen Martin L- siden du åpenbart har fasit på mange ting her - del med oss andre, som ikke sitter nær "roten" på slike trivielle problemstillinger;-)

Poenget her må vel være at man skal kunne delta i debatten, med feilaktig eller riktig bakgrunnsinfo., uten at spydighetene og besserwisser-tankene flyr i alle retningene.
Dette er en luftfartsside for luftfartsansatte og luftfartsinteresserte, med rom for flere vinklinger. Det bør være greit å ta med seg!

Tally-Ho

Get ready;)
Kan det miljøet være SAS?:stir

Det sier seg jo selv at det finnes miljøer som ønsker denne ruten alt annet en godt.

Uten å spekulere for mye, er det naturlig at dette er miljøer som mister noe av denne ruten, og da er det vil så vidt jeg vet mest transfer passasjerer til de nærmeste flyplassene, med SAS , KLM, Finnair, osv.
Så selvsagt er SAS litt småsure, det er jo ikke en gang noe poeng å diskutere.
Thats the game.

Herregud - dere får det til å høres ut som at det sitter folk rundt i mørket og dytter nåler i voodoo-dukker ... Dette er alminnelig business - ikke sportsarrangement eller politiske partier .. :rolleyes:

Er det en "kjent sak"?
Det tror jeg neppe. I følge MartinL og andre på dette forumet er det jo tvert imot.
Jeg synes du skal være forsiktig med å si sånt med mindre du kan dokumentere det.

Er det en "kjent sak"?
Det tror jeg neppe. I følge MartinL og andre på dette forumet er det jo tvert imot.
Jeg synes du skal være forsiktig med å si sånt med mindre du kan dokumentere det.

Nå er vel ikke det motsatte dokumentert heller, forsåvidt. Har enn så lenge bare sett "jeg har hørt at"-informasjon fra begge leirene.

Nå er vel ikke det motsatte dokumentert heller, forsåvidt. Har enn så lenge bare sett "jeg har hørt at"-informasjon fra begge leirene.

Hehe.. ja, og hvor mange ganger har vi ikke hørt at "dette er bare begynnelsen, det kommer snart flere asiatiske selskaper". Dette har vi jo hørt nå i flere år, men foreløpig er det lite man har sett til alle disse selskapene som angivelig har planer om å starte opp fra OSL. :D
Så hvilken kilde som er mest eller minst pålitelig kan man jo sikkert diskutere.

Last edited:

Vet at det er interesse blant annet fra Korean Air, som hadde en delegasjon på besøk angående nettopp en slik rute. Så det er nok ikke bare tomprat. Men nye ruter tar ofte tid å innarbeide, samtidig som at det er for sent å lansere noe for sommersesongen, og vintersesongen er jo ikke det helt store for rutelanseringer...
Vi får vente, det kommer nok:)

Skulle gjerne sett langruter med SAS fra OSL også. Synes fremdeles det er synd at de ikke fikk til NYC-ruten, nå som CO trapper opp med 2x daglige i sommerhalvåret. A333 ble nok bittelitt for stor, selv om jeg allikevel ikke tviler på at de kunne fått det til endog.

Hvis vi ser litt fremover, vil jeg tippe vi har en del langruter på plass (Norwegian ekskludert). Mine tips er Beijing, Seoul og Dubai i første omgang. EK ville for eksempel garantert gjort bra med en DXB-ARN-OSL-DXB-type rute.
Korean Air har en del nisjeruter på plass allerede, som feks Praha, så ikke utenkelig at det blir en slik rute til OSL også, muligens via en annen europaby.

Last edited:

Vet at det er interesse blant annet fra Korean Air, som hadde en delegasjon på besøk angående nettopp en slik rute. Så det er nok ikke bare tomprat. Men nye ruter tar ofte tid å innarbeide, samtidig som at det er for sent å lansere noe for sommersesongen, og vintersesongen er jo ikke det helt store for rutelanseringer...
Vi får vente, det kommer nok:)

Skulle gjerne sett langruter med SAS fra OSL også. Synes fremdeles det er synd at de ikke fikk til NYC-ruten, nå som CO trapper opp med 2x daglige i sommerhalvåret. A333 ble nok bittelitt for stor, selv om jeg allikevel ikke tviler på at de kunne fått det til endog.

Hvis vi ser litt fremover, vil jeg tippe vi har en del langruter på plass (Norwegian ekskludert). Mine tips er Beijing, Seoul og Dubai i første omgang. EK ville for eksempel garantert gjort bra med en DXB-ARN-OSL-DXB-type rute.
Korean Air har en del nisjeruter på plass allerede, som feks Praha, så ikke utenkelig at det blir en slik rute til OSL også, muligens via en annen europaby.

Nu skal jeg ikke sige hvor meget man kan stole på Emirates egne udtalelser, men Emirates CEO Tim Clark har udtalt at man kun er interesseret i CPH i Skandinavien, så den rute virker umiddelbart usandsynlig.

Nu skal jeg ikke sige hvor meget man kan stole på Emirates egne udtalelser, men Emirates CEO Tim Clark har udtalt at man kun er interesseret i CPH i Skandinavien, så den rute virker umiddelbart usandsynlig.

Skal vi ikke bare slå fast at når EK på et tidspunkt kommer til Skandinavien så er det CPH som er på tale - om så OSL og ARN på et senere tidspunkt også kan blive aktuelle må tiden vise...

Jeg tror ikke OSL får de store nyhetene i år, sommerprogrammet er på mange måter for seint nå (selv om Thai var på med svært kort varsel). Det enste er vel til vinterprogrammet, og det er jo mulig det dukker opp noe. Hvis noen langt vekkifra skulle komme, så er det vel Air China som er mest sannsynlig. Korean Air har vel fått litt interesse i forbindelse med koreanere skal ut i Nordsjøen, men at det skulle komme noe før 2011 tviler jeg på. Qatar pleier å annonsere nye ruter ganske tidlig. Og jeg tror de vil gjøre seg ferdig med CPH først. Emirates kommer helt sikkert til CPH først. Etihad kan tenkes å velge annerledes hvis EK etablerer seg først. Så får vi se om det er noen overraskelser på vei.

Hei.
Jeg ser i Amadeus at Thai skal bruke Boeing 777 til OSL Lørdag 01 mai.
Kommer de til å bruke den på Lørdager istedenfor 340-600 som de gjorde sist sommer?

Etter hva jeg hørte fra Thai i forkant av sommerprogrammet, er det meningen at -600 skal brukes ca en gang i uka i hele sommer ... Hva de ender opp med å gjøre gjenstår å se ....

Amazing Thailand kjører jo reklame på norske TV kanaler nå, i samarbeid med Thai virker det som.
Er vel for å få flere nordmenn nedover om våren/sommeren.

Back