THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320 - Og forhandler om flere flykjøp

Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Det var ihvertfall en god blanding fly i beste SAS-stil
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

A320 maskinene erstatter vel Thai´s B737-400. A350 og B787 tar kanskje over for deres A300 og A346 maskiner?
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

"Pariser-ugen" bliver spændende...Tror helt sikkert at mange andre selskaber vil offentliggøre ordrer i den uge...At Thais ordre kommer nu er en "teaser"
Hilsen Ole
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Det var ihvertfall en god blanding fly i beste SAS-stil
Arven etter SAS henger fremdelse igjen i ledelsen tydeligvis.

Ser man da på hva Thai kommer til å opperere av wide-body, i perioden 2014-2019 så er det:
A300-600
A330
A340-500
A340-600
A350-900
A380-800
B787-8
B787-9
B747-400
B777-200
B777-200ER
B777-300ER
Jada, for at du skal slippe å telle, det er 12 forskjellige.

Hva er grunnen til dette? Får besluttningstakere dobbelt så mye i smøring/bestikkelser ved å bestille fra flere?

For et sammensurium av merker og modeller. Antakelig ville de klart seg greit med kombinasjonen A330 A350 og A380 eller ev bytte ut A350 med 777, da de alt har 777 og det ikke finnes cargo alternativ hos Airbus
Hvorfor i all verden har de puttet 787 inn i dette?
Er ledelsen i Thai kompetente til å drive flyselskap?
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Futura, du missade att Thai även flyger B777-300 ;)

Thai beställer alltså sex st Boeing 777-300ER. Kan dessa bli vanliga på linjerna till ARN/CPH kanske i framtiden? Just nu har väl TG sex st 747-400 med "70-tals" kabinlayout, dessa används som regel på linjerna BKK-ARN/CPH.
787 ersätter förmodligen A300-600, A350-900 förmodligen B 777-200A & A330-300(P&W drivna) TGs A340-600 kommer inte ersättas på många år. TG A346 ersatte väl MD-11. De är bara 5-6 år gamla.
Det är kul med bolag som TG, CA, TK etc som lägger "politiska" orders för att göra USA och EU nöjda! Thai slår nog alla rekord nästan vad gäller antal olika widebody typer! För bara 4-5 år sedan flög TG B744, B743, A300, A333, A345/A346, MD-11,B772A/B773/B772ER samtidigt!

Trots detta är Thai ett finansiellt välskött bolag! Bolaget har funnits i +50 år och redovisat vinst varje år, förutom år 2008 när finanskrisen slog till!
 
Last edited:
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Moro for spotterne på Suvarnabhumi om ikke annet da, med såpass variasjon i flytypene til Thai.:cool:
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Hvorfor i all verden har de puttet 787 inn i dette?
Er ledelsen i Thai kompetente til å drive flyselskap?

787 kan nok rettferdiggjøre flere nye og tynnere ruter til bl. a Europa, hvor de større flyene blir for store.

Men jeg kjenner jeg nesten blir en smule deprimert av å kikke på den listen...
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Kremerliste. kan dette bety at Thai setter opp B787 BKK-OSL-BKK i lavsesongen og B777 som i dag i høysesongen montro? Den som lever for se.
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Nå skal en god del fly ut av flåten, og selv om det har ofte blitt opplest og vedtatt, så er ikke enhetsflåte noe mantra. Men det forutsetter at man tar hensyn til en del andre faktorer, som blant annet hvor mange individer man har av de ulike typene, en krtisk masse kan man vel kalle det. Særlig på lengre distanser, så vil drivstoffsprofilen/vekt/distanse bli mer viktig, og da kan en optimalisering lønne seg i forhold til risikoen ved snag. Crew-kostnadene til Thai er nok mye mindre enn mange andre selskaper, så å ha mye crew sjekket ut på mange typer er nok mindre kritisk for TG.
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

De må nå ha godt med penger på seg når de bestiller alle de flyene..
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Kremerliste. kan dette bety at Thai setter opp B787 BKK-OSL-BKK i lavsesongen og B777 som i dag i høysesongen montro? Den som lever for se.

Tror nok ikke det, nei. Men vi skal ikke se bort ifra at vi ser en haug med nye ruter til Europa fra BKK i årene som kommer.
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

787 kan nok rettferdiggjøre flere nye og tynnere ruter til bl. a Europa, hvor de større flyene blir for store.

Men jeg kjenner jeg nesten blir en smule deprimert av å kikke på den listen...

Deprimert?

Synes det er så vakkert at man kan få tårer i øynene jeg :)
Herlig med variasjon!:)

Dessuten så blir nok en del fra den listen erstattet med de nye flyene.
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Dette er også trolig bare første del av en større ordre for Thai. Tidligere i år gikk de ut å sa at de planlegger å bestille totalt 75 fly. Er er da første batch, med levering 2012-2017, også kommer det det en batch til med levering 2018-2022. Så man kan forvente seg mer av det samme, selv om det ikke vil overaske noen om Thai putter noen nye typer inne der også
 
Re: THAI bestiller B77W, B787, A350 og A320

Det var ihvertfall en god blanding fly i beste SAS-stil

Vent litt nå, TG er et mye større selskap en SAS...

LH og AF (sant nok, større en TG) også har en ganske stor miks av maskiner og begge har forklart at sunn konkurranse mellom Airbus og Boeing har ført til lave kjøps/leie priser, slik at de klarer å leve med running kostnadene.

På andre siden, er jeg helt enig med deg, det ser ut som SAS sin stil (!), og det virker veldig rotete, spesielt når man ser på hele flåtte :) Vi får håpe at de har en plan forå rydde opp i dette etter flere år!

Miksen gjør det også vanskelig for oss som reiser ofte med dem, i og med at vi kommer til å slitte for å vite hvilket hardprodukt er omboard i C eller F. Det er allerede vanskelig nå, det blir bare verre :)
 
Re: Thai forhandler om køb af A350

Det blir sannolikt ersättaren till TG A340-600.

Har du lest artikkelen?
Together with 14 Boeing 777-300ERs that TG has on order (ATW Daily News, Aug. 18, 2011), the A350s will be used to replace 12 of the airline’s 18 747s.

Uansett, er ikke dette gammelt nytt eller noe som har vært snakket om tidligere? Ble bestilling av A350 utsatt for Thai?
http://www.flightglobal.com/news/ar...ight-787s-and-12-a350s-in-37-aircraft-357880/

Fra 2011:
four Airbus A350-900s (2016 and 2017)
In addition, Thai will lease six A350-900s from Aviation Lease and Finance, to be delivered in 2017, and two A350-900s from CIT Aerospace International, which will deliver the aircraft in 2016.
 
Back
Top