Thai Airways BKK-OSL-BKK

Jag sitter inte med någon information alls - jag spekulerar. Jag har bara svårt att se att någon av dessa två flygbolag som idag flyger 3 ggr i veckan vardera skulle välja att öppna en till linje till Skandinavien.

Jeg vil gjerne støtte Jetblue her, jikswoboB. Men jeg deler helt klart dine synspunkter om at Malaysian fra Osl er det rene galskap, spesielt nå som Thai har kommet inn. (sorry og med all respekt, the Ticketor)

For Norge og nordmenn har Singapore en speisell betydning som jeg har all forståelse for at de fleste dansker og svensker ikke kjenner omfanget til eller betydningen av.
Singapore er den største destinasjonen fra Norge (målt i antall reisende) for business reisende utenfor Europa. Det reiser flere i forretningsøyemed til Singapore enn til New York fra Norge! (Ref:http://www.boarding.no/art.asp?id=34957)
Vi skal ikke glemme at Norge har verdens femte største handelsflåte og er verdens nest største innen maritim offshore virksomhet. Dette er i motsetning til mange andre bransjer som våre naboland er sterkt inne i, særdeles lukrative med god avkastning. Norge er også verdensledende på en rekke maritime områder, hvis Singapore er et naturlig nav.
(Ref:http://www.rederi.no/default.asp?V_ITEM_ID=510&AID=743&TEMPORARY_TEMPLATE=79) Singapore er et av verdens største nav for nettopp denne typen virksomhet og tiltrekker seg derfor svært mange Norske reisende.

Norge har også noen av Europas største meglerhus som Pareto securities med flere.
Felles for disse er at de alle har kontor i Singapore som følge av stor Norsk aktivitet i landet.
Flere banker har også kontorer i landet, blant annet DNB NOR (som også representerer Singapore som konsulat i Norge) og norske advokatkontorer som Wikborg Rein, Voght og Wiig med flere. Singapore er faktisk en av de byene i verden med flest Norske selskap representert! (Ref:http://www.nbas.org.sg/norwaylist/index.html)

Trafikken mellom Norge og Singapore er virkelig voksent og i stor grad knyttet til reisende som er villige til å betale mye for sin billett. Dette vet Singapore utrolig god og har etter det jeg har hørt, vært en av de selskapene som gjennom tid har fulgt best med på utviklingen fra Osl og Norge. De er også på hugget og er en av de mest synlige IC selskapene med markedsføring for business produkter i Norge.

Jeg tror alle skal lytte til det Jetblue skriver, for jeg har også hørt det samme om at Singapore var hetest på grøten i det Thai sjokk åpnet med A340 maskin. Jeg har også hørt noen uttalelser rundt akkurat hva som skjedde i tidlig april, med flere selskaper enn Thai, uten at jeg på noen måte sitter på innsiden.
Osl er den desidert største intra skandinaviske hub, med det største nedslagfeltet i antall ruter og reisende innen Skandinavia! ARN og Bromma er en god nr 2, imens CPH faktisk er den flyplassen i Skandinavia med lavest i intra skandinavisk trafikk.

Den vanligste routingen for Nordmenn med Singapore airlines er via LHR. Samtidig så har Singapore airlines problemer med å fylle sine fly fra CPH og man kan se på utviklingen sine rutens oppstart, at den ikke har svart til selskapets forventninger. Lovnader om utøkninger av frekvens har ikke kommet til og den siste tids priskampanje i Norge priser avganger fra CPH, særdeles mye lavere enn fra LHR.

Jeg tror det er på tide å åpne øynene for Osl og slutte å tenke og diskutere om hva Osl ikke kan, men hva vi faktisk kan få til!
Se på Arlanda som er en mester i dette og fyller Stockholms området med et fantastisk utvalg av IC selskaper.

Etter det jeg har hørt er de i markedsavdelingen til OSL virkelig på hugget for tiden. Det har etter min mening et virkelig godt produkt å selge, som vi ser fruktene av nå. I kulissene er det visst flere selskaper på gang. Disse vil nok vekke større dikusjon enn en rute til Singapore, det kan jeg garantere:D

Bilateral luftfartsavtale ble vel inngått i 2008 om jeg husker riktig.

Lignende avtaler er den siste årene inngått mellom Sør-Korea, Kina med fler.
 
Last edited:
MartinL er inne på noe. Det har vært tre frekvenser i uka fra CPH til SIN siden jeg ofte fløy den ofte rundt 1979-1987..

Hadde den fulgt vanlig økning i trafikkutvikling burde den vært daglig for lenge siden.

At knutepunktet flyttes nordover til OSL vil overhodet ikke overraske meg..

Litt spøkefullt på en søndagskveld.. Det er vel ikke lenge før Scanair-gjengen ligger klare for bilder av CO,US,TG,SQ,KE og ( får håpe ) DL på morgenkvisten med MartinL og noen pils...:nor
 
MartinL er inne på noe. Det har vært tre frekvenser i uka fra CPH til SIN siden jeg ofte fløy den ofte rundt 1979-1987..

Hadde den fulgt vanlig økning i trafikkutvikling burde den vært daglig for lenge siden.

At knutepunktet flyttes nordover til OSL vil overhodet ikke overraske meg..

Litt spøkefullt på en søndagskveld.. Det er vel ikke lenge før Scanair-gjengen ligger klare for bilder av CO,US,TG,SQ,KE og ( får håpe ) DL på morgenkvisten med MartinL og noen pils...:nor

Ja da river jeg i Champis på hele gjengen:lol:

Så sikker er jeg på at det ikke skjer med det første, hehe!
 
MartinL er inne på noe. Det har vært tre frekvenser i uka fra CPH til SIN siden jeg ofte fløy den ofte rundt 1979-1987..

Hadde den fulgt vanlig økning i trafikkutvikling burde den vært daglig for lenge siden.

At knutepunktet flyttes nordover til OSL vil overhodet ikke overraske meg..

Litt spøkefullt på en søndagskveld.. Det er vel ikke lenge før Scanair-gjengen ligger klare for bilder av CO,US,TG,SQ,KE og ( får håpe ) DL på morgenkvisten med MartinL og noen pils...:nor

Når man snakker om businesstrafikk mellom Singapore og Norge, må man også huske på at det er mye businesstrafikk mellom Norge og Midt-Østen. Thai vil ha bra dekning fra OSL til sør-øst Asia/Oseania i nærmeste fremtid, men fra Midt-Østen vil man kunne nå Afrika, Asia og Oseania med bare ett stopp. En slik rute vil b. la være nyttig for olje- og shipping selskaper som opererer på disse kontinentene. Mitt tips vil derfor være at man ser et selskap fra Midt-Østen på OSL før man ser SQ der.
 
Qatar Airways sender A319 til ARN, og tror de burde klare å fylle en A319 til OSL også, i tillegg til ferieturister som vil til DOH og folk som skal med videre forbindelser, har jo Norge i motsetning til Sverige, olje og dermed en del trafikk også på grunnlag av dette.
 
For Norge og nordmenn har Singapore en speisell betydning som jeg har all forståelse for at de fleste dansker og svensker ikke kjenner omfanget til eller betydningen av.
Singapore er den største destinasjonen fra Norge (målt i antall reisende) for business reisende utenfor Europa. Det reiser flere i forretningsøyemed til Singapore enn til New York fra Norge! (Ref:http://www.boarding.no/art.asp?id=34957)
Vi skal ikke glemme at Norge har verdens femte største handelsflåte og er verdens nest største innen maritim offshore virksomhet. Dette er i motsetning til mange andre bransjer som våre naboland er sterkt inne i, særdeles lukrative med god avkastning. Norge er også verdensledende på en rekke maritime områder, hvis Singapore er et naturlig nav.
(Ref:http://www.rederi.no/default.asp?V_ITEM_ID=510&AID=743&TEMPORARY_TEMPLATE=79) Singapore er et av verdens største nav for nettopp denne typen virksomhet og tiltrekker seg derfor svært mange Norske reisende.

Norge har også noen av Europas største meglerhus som Pareto securities med flere.
Felles for disse er at de alle har kontor i Singapore som følge av stor Norsk aktivitet i landet.
Flere banker har også kontorer i landet, blant annet DNB NOR (som også representerer Singapore som konsulat i Norge) og norske advokatkontorer som Wikborg Rein, Voght og Wiig med flere. Singapore er faktisk en av de byene i verden med flest Norske selskap representert! (Ref:http://www.nbas.org.sg/norwaylist/index.html)

Med all respekt för Norges betydande handelsförbindelser med Singapore - detta säger inte direkt mycket om behovet av en flyglinje länderna emellan. Jag kan rada upp liknande försäljningsargument varför Singapore Airlines borde flyga till Stockholm (antalet svenska företag i Singapore torde vara i nivå med antalet norska eller till och med fler), men åter igen det säger inget konkret om efterfrågan på en sån linje.

Trafikken mellom Norge og Singapore er virkelig voksent og i stor grad knyttet til reisende som er villige til å betale mye for sin billett. Dette vet Singapore utrolig god og har etter det jeg har hørt, vært en av de selskapene som gjennom tid har fulgt best med på utviklingen fra Osl og Norge. De er også på hugget og er en av de mest synlige IC selskapene med markedsføring for business produkter i Norge.

Jeg tror alle skal lytte til det Jetblue skriver, for jeg har også hørt det samme om at Singapore var hetest på grøten i det Thai sjokk åpnet med A340 maskin. Jeg har også hørt noen uttalelser rundt akkurat hva som skjedde i tidlig april, med flere selskaper enn Thai, uten at jeg på noen måte sitter på innsiden.

Jag säger inte att det du skriver inte stämmer, men om nu underlaget finns för en linje och har gjort det ett tag, varför skulle Singapore Airlines välja att öppna en linje nu mitt i den finansiella krisen? Norge må kanske inte ha drabbats så hårt men Singapores ekonomi har verkligen fått sig en rejäl käftsmäll.

Osl er den desidert største intra skandinaviske hub, med det største nedslagfeltet i antall ruter og reisende innen Skandinavia! ARN og Bromma er en god nr 2, imens CPH faktisk er den flyplassen i Skandinavia med lavest i intra skandinavisk trafikk.

Skulle vilja veta vad denna data baseras på. Antar att norsk inrikes är medräknad och då är det enligt min mening ett ganska skevt påstående.

Den vanligste routingen for Nordmenn med Singapore airlines er via LHR. Samtidig så har Singapore airlines problemer med å fylle sine fly fra CPH og man kan se på utviklingen sine rutens oppstart, at den ikke har svart til selskapets forventninger. Lovnader om utøkninger av frekvens har ikke kommet til og den siste tids priskampanje i Norge priser avganger fra CPH, særdeles mye lavere enn fra LHR.

Vill poängtera att jag inte har avfärdat idén om en linje till mellan OSL och SIN. Som jag tidigare skrev: jag tror det är osannolikt att SIA väljer att flyga till både OSL och CPH. Om man en dag öppnar linje till OSL är det på bekostnad av linjen till CPH.

Jeg tror det er på tide å åpne øynene for Osl og slutte å tenke og diskutere om hva Osl ikke kan, men hva vi faktisk kan få til!
Se på Arlanda som er en mester i dette og fyller Stockholms området med et fantastisk utvalg av IC selskaper.

Jag försöker vara realistisk. Det bor 4,7 miljoner invånare i Norge och knappt 20 miljoner i de tre skandinaviska länderna tillsammans. Dessutom ligger vi geografiskt i periferin.

Etter det jeg har hørt er de i markedsavdelingen til OSL virkelig på hugget for tiden. Det har etter min mening et virkelig godt produkt å selge, som vi ser fruktene av nå. I kulissene er det visst flere selskaper på gang. Disse vil nok vekke større dikusjon enn en rute til Singapore, det kan jeg garantere:D

Det är ju bra för tidigare har folk här inne sågat OSLs marknadsavdelning vid fotknölarna.
 
New Zealand har vel en marginalt mindre befolkning enn Norge, og likevel er det mange "godsaker" å se hver gang jeg stikker til spotteplassen utenfor AKL; Singapore Airlines, Korean Air, Thai, Malaysian, LAN Chile, Cargolux, DHL (727 faktisk, men av en eller annen grunn beveger den seg aldri når jeg er der. Misstenker nattrute :( ), Fiji, m.fl.

Jeg skulle til å nevne Air New Zealand, Qantas og Pacific Blue, men det blir vel nesten som å snakke om SAS, Norwegian og Widerøe på OSL. :p

Thai så jeg forresten i går da den stakk nordover forbi North Shore på retur til Thailand, tror det var en B772...
 
New Zealand har vel en marginalt mindre befolkning enn Norge, og likevel er det mange "godsaker" å se hver gang jeg stikker til spotteplassen utenfor AKL; Singapore Airlines, Korean Air, Thai, Malaysian, LAN Chile, Cargolux, DHL (727 faktisk, men av en eller annen grunn beveger den seg aldri når jeg er der. Misstenker nattrute :( ), Fiji, m.fl.

Jeg skulle til å nevne Air New Zealand, Qantas og Pacific Blue, men det blir vel nesten som å snakke om SAS, Norwegian og Widerøe på OSL. :p

Thai så jeg forresten i går da den stakk nordover forbi North Shore på retur til Thailand, tror det var en B772...

New Zealand har lagt langt mer penger ned i å markedsføre seg som en destinasjon enn Norge, og på grunn av kostnadsnivået er NZ også langt mer å foretreke i backpacker-miljø enn dyre Norge. Pluss Norge er er integrert i Europa med tog/vei enn NZ er med omverdenen og dermed har du en god del mer eksotisk frakt.

-A
 
Er ikke særlig glad i jomfruer, så det blir andre turen (17. juni)

Ps. ses i Englebyen over en Jægermeister om et par uker.

Hehe! Ser for meg det ja! Selv velger jeg en routing til samme pris men som gir flere poeng! hehe!

BF:cool2
 
Bombe hehehe;) Men husk, da får du ikke gleden ved nonstop:lol:

Blir nok fin tur i 345'en, men vi må slite oss videre i over tre timer til for å komme dit vi skal.

Kan bli slitsomt med disse loungene vi skal besøke mellom leg'ene...................
 
New Zealand har vel en marginalt mindre befolkning enn Norge, og likevel er det mange "godsaker" å se hver gang jeg stikker til spotteplassen utenfor AKL; Singapore Airlines, Korean Air, Thai, Malaysian, LAN Chile, Cargolux, DHL (727 faktisk, men av en eller annen grunn beveger den seg aldri når jeg er der. Misstenker nattrute :( ), Fiji, m.fl.

Nå får vi Thai; DHL, KAL har vi allerede. Vi har jo mange selskaper som , LH, OS, BA, AY, AF, SU, som er naturlig nærmere oss som TG, SQ, MH, etc er for AKL. Som stor skipsnasjon er vi også bra forsynt med frakt sjøveien.
 
Enligt en anställd på Thai Sverige så kommer Thai byta 345 an mot 747 om några månader? Bara ett rykte. Men det låter ju inte helt otroligt? Man kanske bokar otroligt bra ?
 
Enligt en anställd på Thai Sverige så kommer Thai byta 345 an mot 747 om några månader? Bara ett rykte. Men det låter ju inte helt otroligt? Man kanske bokar otroligt bra ?

Ja, at ruten selger kan jeg bekrefte. Ruten selger rett og slett som "hakka møkk" (eller helst noe annet kanskje) :D
 
Jeg synes det er rart at SAS ikke prøvde seg på denne ruten før de nå altså kvitter seg med to A340... Det kunne vært en meget god investering!
 
For å tjene penger på en investering må man først tørre å investere... Da trengs penger.
 
Back
Top