Thai A340-500 er historie

Re: Thai A340-500

Var så heldig å få en tur med en av disse i 2010. Fantastisk flotte maskiner med topp komfort!

Disse har vel kun verdi som delemaskiner nå vel?
 
Re: Thai A340-500

Har vært med disse på både OSL-BKK-OSL og BKK-SIN-BKK, og begge var imponerende turer.

Takeoff run for BKK-SIN må være den "lateste" takeoff jeg har noen sinne vært med på i en flymaskin.

-A
 
Re: Thai A340-500

I mars sto de fleste av dem parkert sammen med Orient Thai sine gamle 747 som bare flyr sporadisk tilsynelatende ikke i bruk.

Synd! Aldri fløyet et mer komfortabelt fly!
 
Re: Thai A340-500

Fikk heldigvis en tur med A345'en foran gardina på en av de siste ordinære flightene fra Oslo med disse. Flotte fly, synd hvis de må på skroten allerede...
 
Re: Thai A340-500

I mars sto de fleste av dem parkert sammen med Orient Thai sine gamle 747 som bare flyr sporadisk tilsynelatende ikke i bruk.

I mars var de ennå i bruk, i alle fall et par av maskinene; A345 ble brukt til Los Angeles fram til 1.mai.
Hadde også fornøyelsen av å fly denne fra Oslo til Bangkok i biz en gang, og Bangkok-Los Angeles i Y nå i april.
 
Var det BKK-LAX som ble kuttet tidligere i år? Hvis ikke er det vel få andre fly i Thai sin flåte som klarer den ruta non-stop med rimelig last.
 
Helt utrolig, Thai fikk sin første i 2006 og nå i 2012 så er det bedre å sette dem på bakken og heller betale renter og avdrag med fortjenesten med andre fly, en å fly dem. Merkelig at det ikke finnes en rute der de i det minste gir possitivt dekkningsbidrag. Bruker disse dobbelt så mye drivstof som en 777 siden de er så uøkonomiske og er motorvedlikeholds kostnadene så store at dette ikke går rundt? og hvordan i allverden klarer SAS å tjene penger på sine A343??
 
Tja når en A340-500 er 40 tonn tyngre tomt og 95 tonn tyngre fullt lastet enn en A340-300, så ja, en bruker en god del mer drivstoff.

Drivstofforbruket er jo stort sett forbundet med å bære vekten av den økte lasten av drivstoff for flyene er stort sett like store.
 
Tja når en A340-500 er 40 tonn tyngre tomt og 95 tonn tyngre fullt lastet enn en A340-300, så ja, en bruker en god del mer drivstoff.

Drivstofforbruket er jo stort sett forbundet med å bære vekten av den økte lasten av drivstoff for flyene er stort sett like store.

...og tar med disse vektene kun 18 flere pax enn A340-300 - men har ca 2000 nm lengre range...

SAS kan fly med full load til absolutt alle aktuelle (og de fleste uaktuelle) destinasjoner med -300, så dette er et ekstrem range fly som tydeligvis ikke har sin berettigelse i markedet...
 
Det er bygget tett oppunder 380 A 340' av disse er der noen og 30+ 340 500 versjoner, så det er denne versjonen der er bygget ferrest av. har selv flydd med Thai sin 340 500 OSL-BKK i business, og det var en strålende opplevelse.
 
Det skulle inte alls förvåna mig om dessa 4 Airbus A340-500 kommer byggas om till VIP flygplan och bli regeringsflygplan/VIP jets i Mellanöstern.
Det finns flera VIP Boeing 747SP i Mellanöstern som är 30-36 år gamla, A450-500 är en fin ersättare till 747SP som VIP flygplan.
 
Er det nå bare ek og sq som bruker flytypen? Hvor mange fly er produsert totalt?

37 maskiner ble bygget og de befinner seg følgene steder i følge Planespotters.net, som pleier være brukbart oppdaterte

Emirates 10
Singapore Airlines 5
Etihad 4
Thai 4 (lagret)
TAM 2 (lagret)
Qatar Amiri Flight 1
Airbus 4 (lagret.....tror noen av disse var planlangt til Kingfisher)
Son Air (tror ikke denne er i drift)
Government of Algeria 1
Arik Air 2
Government of Tunisia 1 (lagret/ikke levert?)
State of Kuwait (ikke levert?)
 
37 maskiner ble bygget og de befinner seg følgene steder i følge Planespotters.net, som pleier være brukbart oppdaterte

Airbus 4 (lagret.....tror noen av disse var planlangt til Kingfisher)

Två av dem är Kingsfisher, F-WWTG och F-WWTH. F-WWTG är målad i full Kingsfisher cs medan F-WWTH inte är målad men har röda motorer.
 
Det er bygget tett oppunder 380 A 340' av disse er der noen og 30+ 340 500 versjoner, så det er denne versjonen der er bygget ferrest av. har selv flydd med Thai sin 340 500 OSL-BKK i business, og det var en strålende opplevelse.

Det er bygget enda færre A340-200 :) Er jeg heldig, så får jeg flydd en av de ca. 20 som er igjen i sommer!
 
Synd det der. Et fly med stort bedre plass bak gardina er det vel langt imellom...

Så sant; Bangkok til LAX var 15 timer og 20 ca, hadde riktignok ledig sete ved siden av meg, men var kun oppe og strakk på bena et par ganger, veldig behagelig tur.
(nå er det vel bare å spare seg opp til SQ´s Biz A340-500 SIN-EWR :))

En av flere TR´s fra tiden den fløy på OSL :

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52869
 
Last edited:
Back
Top