Thai A340-500 er historie

I biz ?
De 15 og halve gikk overraskende fort og behagelig unna, føler meg klar for SQ og verdens lengste ruteflyvning, må bare finne en passende (?) anledning. :colgate:

Klarer ikke helt aa se nostalgien her annet enn at det aa kanskje ha flydd maskinen for aa ha den i loggboka.

Har selv flydd den to ganger med Singapore Airlines og flyet er helt identisk med andre 340/330 i komfort og feel. Det at Thai har god benplass og at Singapore har gode seter kan dessverre ikke Airbus ta aeren for

Klarer ikke helt aa se nostalgien her annet enn at det aa kanskje ha flydd maskinen for aa ha den i loggboka.

Har selv flydd den to ganger med Singapore Airlines og flyet er helt identisk med andre 340/330 i komfort og feel. Det at Thai har god benplass og at Singapore har gode seter kan dessverre ikke Airbus ta aeren for

Burde ikke skrives om mener du...? Det er vel LITT spesielt med et fly som kan deg på en 19-timers tur, og som sakte men sikkert går i pensjon i ung alder...?

Har aldri prøvd, og kommer vel aldri til å gjøre det, men det er vel ikke akkurat det merkeligste som er skrevet om på dette forumet...?

Last edited:
Fløy TG sin A345 OSL-BKK-OSL rett etter at ruta ble åpnet. God plass bak gardinen ja!
Har også fått et par turer i EK sine A345, så har vel fått fløyet min andel.

Re: Thai A340-500

Har vært med disse på både OSL-BKK-OSL og BKK-SIN-BKK, og begge var imponerende turer.
Takeoff run for BKK-SIN må være den "lateste" takeoff jeg har noen sinne vært med på i en flymaskin.
-A

Du mener BKK-EWR-BKK ?
Ev. naturlig med ´lat´takeoff med all den fuelen ombord :)
Får meg til å tenke på Iran Air´s 747-SP; på den korte turen fra Teheran til Damaskus tok den av som en rakett, mens den på neste leg, som var drøye 14 timer over til Caracas i Venuzuela hadde så mye fuel ombord at den tilsynelatende ´aldri´ville ta av fra bakken.

Let me know når du har funnet en, så blir jeg lett med! Spare spare spare :)
Finner nok en´, minst :D

Re: Thai A340-500

Du mener BKK-EWR-BKK ?

BKK-SIN-BKK, en tilfeldig gang for en tid siden, det var ikke mye motorkraft i bruk, og utklatringen var ikke mye sprek. Flyet var i tillegg knapt halvfullt.

Mens når jeg fløy SIN-EWR-SIN så var det langt mer lyd og støy under takeoff, mens utklatringen var tilsvarende lite imponerende. :p

-A

Har ikke den tuslet rundt som "Thai Force One" siden TG parkerte de?

Akkurat det jeg tror denne flighten ble brukt til også. Ifølge instagram (!) så var det selveste statsministeren som var ombord. Flightnummer var TG8840 noe som ikke er standard TG rutenummer til LHR.

Vanskelig å bli av med disse maskinene, som nå har stått parkert en god tid.

Skal man kanskje tolke dette som om de kan insettes i trafikk igjen hos TG ?

"The committee on the sale of aircraft has proposed AvCon Worldwide’s most recent proposal to the Company’s Board of Directors, whereby the Board instructed THAI Management to reconsider the details on whether it should be sold or reenter the fleet and propose for further consideration. "

Komplett tekst i denne linken:

http://www.travelandtourworld.com/n...orld&utm_content=Train+Collision+in+Barcelona

Tja, det høres litt ut som styret ikke vil ta det finansielle tapet og at flyene står kunstig høyt i balansen

Det var nettopp en deal mellom Thai og Saudiske myndigheter som gikk skeis, med tanke på å få avhendet flyene for en kunstig lav verdi for å forsøke å gjenoppølive forholdet mellom landene.

Mer info om bakgrunnen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Diamond_Affair
In 1989, Kriangkrai Techamong, a Thai worker, stole jewelry and other valuable gems from the palace of Prince Faisal bin Fahd where he was employed as a janitor.[2] Kriangkrai had access to the princess's bedroom and managed to hide the stolen jewelry in a vacuum cleaner bag at the palace. The haul included a valuable Blue diamond and other gems, which Kriangkrai shipped back to his home in Lampang province, Thailand.

http://www.bangkokpost.com/news/loc...s-out-of-agreed-airplane-sale-to-saudi-prince

Thai Airways International (THAI) is locked in a dispute over a deal to sell one of four decommissioned aircraft to a British company representing a Saudi Arabian prince.

http://www.bangkokpost.com/news/transport/370393/saudi-plane-stall-won-t-hurt-relations

Transport Minister Chadchart Sittipunt has insisted the stalled sale of a Thai Airways (THAI) aircraft to a company representing a Saudi prince will not dampen relations with Riyadh.

-A

Det var nettopp en deal mellom Thai og Saudiske myndigheter som gikk skeis, med tanke på å få avhendet flyene for en kunstig lav verdi for å forsøke å gjenoppølive forholdet mellom landene.

Hvis man er mer interessert er dette en god kommentar og sammendrag, og de som er redd for å lese tekster skrevet av forskere - dette er tilfellet hvor virkeligheten virkelig har innhentet filmverdenen, og ville nok fått Peter Sellers ønske om å gjenoppstå.

http://elibrary.law.psu.edu/jlia/vol1/iss1/9/

37 maskiner ble bygget og de befinner seg følgene steder i følge Planespotters.net, som pleier være brukbart oppdaterte

.....
State of Kuwait (ikke levert?)

Dette er cn 1102 og jeg oppdaget den i radarloggen min forleden underveis fra Kelly Field (v/San Antonio TX) hvor den fikk kabinutrustning, til Tolouse. Den skal registreres 9K-GBB når den leveres.

Last edited:
Back