TG kutter arbeidsplasser og ruter fremover

Problemet til Thai er mer flåtestrukturen og at de har for mange typer, slik at de nå parkerer de dyreste og de som de har færrest av for og få en mer helhetlig flåte

Skjønner ikke helt hvorfor de har bestilt så mye forskjellig. Det har vel alltid vært kostbart og upraktisk å ha mange flytyper.

Flåten per i dag er følgende (ifølge airfleets.net):
- 22 A330
- 6 A340-600
- 6 A380
- 4 737-400
- 14 747-400
- 14 777-200
- 18 777-300
- 4 787

Flere av disse er selvsagt i ulike konfigurasjoner.

Ifølge airfleets.net er selskapets fire A340-500 parkert, er det riktig at de ikke er overtatt av andre selskaper? Må være en kostbar investering med tanke på at de ble levert så sent som i 2005 og 2007. Også i denne perioden ble A340-600 levert, men disse er det sikkert lettere å få overført til andre selskaper.
 
Ja, alle fire skal nå være lagret på DMK. Den ene ble i en periode brukt som 'presidentfly', men det var bare for en kort periode.

Det stemmer nok. Så et par av de når jeg rattet innom der sist. For øvrig også svært mange andre eldre Thai maskiner til lagring der som neppe kommer i luften igjen.
 
Hm, så rart. Trodde 340-500'ene ikke hadde vært flyvedyktige på flere år jeg. Flere av dem sto parkert på Suvarnabhumi i fjor, et stykke unna Don Muang :-) En slags dispensasjon da eller?
 
Hvor håpløse vil A340-500 være med med dagens oljepris? Disse maskinene må jo ha kapasitet (iallfal vektmessig) til å ha med masse fisk for SAS til Boston?

Vedlikeholdet har kanskje ikke vært det beste mens de har stått lagret i Thailand?

OT men noen som vet om andre enn Etihad som fortsatt bruker disse maskinene?
 
Hvor håpløse vil A340-500 være med med dagens oljepris? Disse maskinene må jo ha kapasitet (iallfal vektmessig) til å ha med masse fisk for SAS til Boston?

Vedlikeholdet har kanskje ikke vært det beste mens de har stått lagret i Thailand?

OT men noen som vet om andre enn Etihad som fortsatt bruker disse maskinene?

Azerbaijan Airlines flyr nesten daglig over Norge med en A340-500 :up:
 
Hvor håpløse vil A340-500 være med med dagens oljepris? Disse maskinene må jo ha kapasitet (iallfal vektmessig) til å ha med masse fisk for SAS til Boston?

Vedlikeholdet har kanskje ikke vært det beste mens de har stått lagret i Thailand?

OT men noen som vet om andre enn Etihad som fortsatt bruker disse maskinene?

I tillegg til AZAL Azerbaijan sine to maskiner som nevnt over har Emirates fortsatt 3 aktive maskiner i flåten. Arik har også 2 aktive maskiner. Resten er enten lagret eller brukes som privatfly
 
Det går visst bedre for Thai ser det ut som, men nyheter fra Thai medier bør taes med en klype salt.
Thai Airways International sees bright prospects for air travel this quarter thanks to the weaker baht, but says it needs to continue reducing operating costs to maintain profit growth.

The airline returned to profitability in the first quarter, netting Bt4.54 billion, after drops in global oil prices, economic recovery in some parts of the world and its cancellation of loss-making routes.

The company suffered a net loss of Bt2.634 billion in the first quarter of last year.

Recent drops in global oil prices have led to more business operations, prompting higher demand for air travel. The US economy is beginning to expand in light of stronger fundamentals, while the European economy shows signs of strengthening with low interest rates and a weakening euro.

Charamporn Jotikasthira, president of THAI, said the carrier should see a good second quarter after depreciation of the Thai currency encourages foreigners to travel to this country, especially from China. The airline is yet to see significant bookings from overseas as it is currently the low season, but expects more inbound arrivals soon.

Hele saken her: http://www.nationmultimedia.com/business/Back-in-black-THAI-eyes-good-Q2-30259939.html
 
THAI board approves early-retirement list, more jet sales

The Thai Airways International board on Tuesday endorsed the list of staff members joining an early-retirement scheme and a plan to sell more planes in a move to fly the airline out of the red.

The board on Tuesday also agreed to the sales of four each of its Boeing 737 and Airbus A330 jets to two buyers whose names were not revealed. All eight planes have been in service for 20 years.


http://www.bangkokpost.com/business...approves-early-retirement-list-more-jet-sales.
 
Ser ut som noen av kuttene reverseres.

LHR og FRA vil begge gå 2x daglig i vinter og SYD forblir 10x ukentlig

Bangkok – Frankfurt
TG922 BKK1250 – 1905FRA 77W x3
TG920 BKK2340 – 0530+1FRA 380 D

TG921 FRA1410 – 0620+1BKK 380 D
TG923 FRA2055 – 1335+1BKK 77W x3

Bangkok – London Heathrow
TG910 BKK0015 – 0620LHR 380 D
TG916 BKK1320 – 1935LHR 77W D

TG911 LHR1150 – 0610+1BKK 380 D
TG917 LHR2135 – 1600+1BKK 77W D

Bangkok-Sydney
TG471 BKK0710 – 2030SYD 744 457
TG475 BKK1750 – 0710+1SYD 744 D

TG476 SYD1000 – 1525BKK 744 D
TG472 SYD2200 – 0325+1BKK 744 457

TG475/476 operated by Boeing 747-400 new cabin.

Men at flight #2 på både FRA og LHR vil gå med 77W er vel nytt? Uansett langt bedre avgangstider for de av oss som sliter sove ombord i fly østover når avgangstiden er tidlig ettermiddag
 
77W er nytt til LHR og FRA. Det betyr at First utgår på disse avgangene, men til gjengjeld får de et konkurransedyktig business produkt og det er strengt tatt noen man trenger til disse markedene.

Ser ut som en økning av kapasitet i C og Y, så det må nok litt aggresivt salg til her hvertfall i Y.
 
77W er nytt til LHR og FRA. Det betyr at First utgår på disse avgangene, men til gjengjeld får de et konkurransedyktig business produkt og det er strengt tatt noen man trenger til disse markedene.

Jeg fløy i C med TG fra ARN til BKK for et par dager siden, og må si jeg synes softproduktet hadde forbedret seg kraftig siden forrige tur for halvannet år siden. Maten var bedre presentert (smakte bedre også) og porsjonene var større. Jeg fikk nesten assosiasjoner til F... Men bare nesten. Så ja, dette er et godt produkt for TG i disse markedene. I tillegg var servicen om bord meget bra, men akkurat der er vel TG som SK: Du vet aldri hva du får.
 
Uansett langt bedre avgangstider for de av oss som sliter sove ombord i fly østover når avgangstiden er tidlig ettermiddag

I prinsippet enig, men gevinsten for oss som reiser fra Oslo er vel høyst diskutabel. Blir jo fort 5 timer ekstra og ofte dyrere reise for å kunne dra 3 timer senere fra Oslo.

Savner 1940-muligheten via ZRH eller 2050-avgangen via CPH til BKK
 
Re: Thai Airways i store økonomiske vanskeligheter

…og de økonomiske vanskelighetene har sannsynligvis ført til
(…) the end of THAI’s operation to the US.

Thai kansellerer med andre ord LAX fra og med starten av vinterprogrammet. I tillegg, FCO.
 
Re: Thai Airways i store økonomiske vanskeligheter

Destinasjonskartet på TG sine langdistanseops begynner å bli kort synes jeg.. At LAX kuttes er ikke rart da det sies at de ikke har tjent penger der på lange tider, hvis de i det hele tatt noen gang har gjort det.
 
Back
Top