• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Finnair til Dehli

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Originally posted by dc-8-63
....men hvorfor "glemme" at det samme gjelder SAS sin ekspansjon vestover, som ogsaa har gaatt paa bekostning av Finnairs operasjoner Vestover (som naa er redusert til NYC pluss noen ferie destinasjoner)......

Nu har väl inte SAS expanderat så där värst mycket väster ut heller. Skulle inte kalla två nya linjer (ARN-ORD och CPH-IAD) på tio år för en expansion. Visst, kapaciteten har vuxit sen SAS fick nya plan, men samtidigt har OSL-EWR försvunnit och CPH-EWR har numera endast en flight om dagen.

SAS har säkert haft giltiga skäl till varför man hittills varit återhållsamma. Men fick jag välja skulle Asien prioriteras framför Nordamerika. Skandinaviens läge och snabbväxande ekonomier i öst ger Asien en större framtida potential.
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Ekspansjon er ikke kun nye ruter...det er ogsaa aa oeke frekvenser, og oeke antall seter....og her i Seattle har SAS ekspandert med 350+ ekstra seter pr.uke, vi har naa daglig avganger hele aaret (noe som var nede i 4 dager pr.uke)...for meg er dette like mye en ekspansjon som aa aapne en ny rute med 1-2 ganger avganger pr.uke.....en ekspanderer med det samme seteantallet.....
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Jeg håper at SAS i framtiden satser på et par mindre langdistansefly som kan fly fra Oslo til en destinasjon i USA + Bangkok og at de satser fra ARN til østen.Mange av Finnairs østen fly har jo 40% svenske passasjerer+ mange nordmenn ombord.Og at en svenske skal fly til CPH før han flyr til østen,er omtrent like naturlig som at en nordmann skal fly til Stockholm før han flyr til USA...SAS må jo snart skjønne at det er bedre for svensker og nordmenn å fly fra ARN til østen enn fra CPH.
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Originally posted by amatør


Jeg håper at SAS i framtiden satser på et par mindre langdistansefly som kan fly fra Oslo til en destinasjon i USA + Bangkok og at de satser fra ARN til østen.Mange av Finnairs østen fly har jo 40% svenske passasjerer+ mange nordmenn ombord.Og at en svenske skal fly til CPH før han flyr til østen,er omtrent like naturlig som at en nordmann skal fly til Stockholm før han flyr til USA...SAS må jo snart skjønne at det er bedre for svensker og nordmenn å fly fra ARN til østen enn fra CPH.

Vel samtidig skjoenner SAS at det er bedre for en Boeing ansatt aa fly via CPH til Paris enn via ARN....eller at det er bedre for en Microsoft ansatt aa fly via CPH til AMS enn via ARN....og naar disse 2 firmaene fyller mere enn 40% av Business Klassen paa SK938/937 saa gir det enorme utslag.....

For hver passasjer som kommer i fra Norge paa SK937 kommer det 10 i fra resten av Europa

Poenget er at aa flytte SAS langdistanse i fra CPH til ARN skaper like mange problemer som det loeser.....paa samme maate som Finnair har klart aa faa trafikk fra SAS oestover, har SAS faatt trafikk fra Finnair vestover....
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Originally posted by dc-8-63


Originally posted by amatør


Jeg håper at SAS i framtiden satser på et par mindre langdistansefly som kan fly fra Oslo til en destinasjon i USA + Bangkok og at de satser fra ARN til østen.Mange av Finnairs østen fly har jo 40% svenske passasjerer+ mange nordmenn ombord.Og at en svenske skal fly til CPH før han flyr til østen,er omtrent like naturlig som at en nordmann skal fly til Stockholm før han flyr til USA...SAS må jo snart skjønne at det er bedre for svensker og nordmenn å fly fra ARN til østen enn fra CPH.

Vel samtidig skjoenner SAS at det er bedre for en Boeing ansatt aa fly via CPH til Paris enn via ARN....eller at det er bedre for en Microsoft ansatt aa fly via CPH til AMS enn via ARN....og naar disse 2 firmaene fyller mere enn 40% av Business Klassen paa SK938/937 saa gir det enorme utslag.....

For hver passasjer som kommer i fra Norge paa SK937 kommer det 10 i fra resten av Europa

Poenget er at aa flytte SAS langdistanse i fra CPH til ARN skaper like mange problemer som det loeser.....paa samme maate som Finnair har klart aa faa trafikk fra SAS oestover, har SAS faatt trafikk fra Finnair vestover....
Er vel noe av det jeg mente:Skandinavia er ikke akkurat hva SAS satser på når det gjelder langdistanse.
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Originally posted by MartinL
Ting kan ikke forandres over natten, men feilene jeg mener SAS har gjort, og som nå viser hvorfor nykommere og Finnair etablerer nye ruter er SAS sitt valg av langdistanse materiell og ikke minst manglende interkontinental satsning fra ARN.

At manglende Intercont. fra ARN kan ha vært et feilgrep skal jeg ikke ta stilling til (men jeg mener du kan være inne på noe), men hva er egentlig galt med SAS' valg av langdistansemateriell? Rent sett bort ifra at de kunne ha trengt noen A330-200 til tynnere ruter og A340-600 på Tokyo, virker det på meg som om materiellet er valgt på et fornuftig basis.
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Originally posted by amatør


Originally posted by dc-8-63


Originally posted by amatør


Jeg håper at SAS i framtiden satser på et par mindre langdistansefly som kan fly fra Oslo til en destinasjon i USA + Bangkok og at de satser fra ARN til østen.Mange av Finnairs østen fly har jo 40% svenske passasjerer+ mange nordmenn ombord.Og at en svenske skal fly til CPH før han flyr til østen,er omtrent like naturlig som at en nordmann skal fly til Stockholm før han flyr til USA...SAS må jo snart skjønne at det er bedre for svensker og nordmenn å fly fra ARN til østen enn fra CPH.

Vel samtidig skjoenner SAS at det er bedre for en Boeing ansatt aa fly via CPH til Paris enn via ARN....eller at det er bedre for en Microsoft ansatt aa fly via CPH til AMS enn via ARN....og naar disse 2 firmaene fyller mere enn 40% av Business Klassen paa SK938/937 saa gir det enorme utslag.....

For hver passasjer som kommer i fra Norge paa SK937 kommer det 10 i fra resten av Europa

Poenget er at aa flytte SAS langdistanse i fra CPH til ARN skaper like mange problemer som det loeser.....paa samme maate som Finnair har klart aa faa trafikk fra SAS oestover, har SAS faatt trafikk fra Finnair vestover....
Er vel noe av det jeg mente:Skandinavia er ikke akkurat hva SAS satser på når det gjelder langdistanse.

Ja det er veldig leit at ytlendinger skal fylle flyene....
Tror faktisk at AY har kvotering på sine flighter, max 10% ytlendinger
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Det aer vael bara att konstatera foeljande baserat paa fakta:

SAS aer stoerst totalt sett paa intercont. AY kommer dock starkt och det har helt saekert gett folket paa Froesundavik naagonting att taenka paa. Att SK har lyckats att faa ikke Skandinaver att resa mellan USA/Asien-Europa aer helt klart och AY likasaa. Om inte marknaden finns paa hemmaplan saa faar man hitta den naagon annanstans. C'est la vie!
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Originally posted by P.A. VIKING

Ja det er veldig leit at ytlendinger skal fylle flyene....
Tror faktisk at AY har kvotering på sine flighter, max 10% ytlendinger

Det var da en gevaldig gang bullshit! Hvem der sidder i sæderne er da fuldstændig og aldeles hamrende ligegyldigt! Jeg tror ikke en dyt på at AY har kvotering efter nationalitet på deres fly - det vil da være diskrimination så det fløjter.
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Originally posted by jens


Originally posted by P.A. VIKING

Ja det er veldig leit at ytlendinger skal fylle flyene....
Tror faktisk at AY har kvotering på sine flighter, max 10% ytlendinger

Det var da en gevaldig gang bullshit! Hvem der sidder i sæderne er da fuldstændig og aldeles hamrende ligegyldigt! Jeg tror ikke en dyt på at AY har kvotering efter nationalitet på deres fly - det vil da være diskrimination så det fløjter.

och jag tror at PA hade en hel del ironi i det uttalandet
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Ja , det var ironisk ment ....., kom ikke det frem ?
 
Replying to Topic 'Finnair til Dehli'

Tænkte også lige at det var en gang b******* - men med de ironiske briller på er jeg helt med :devot: :devot: :devot:
 
Back
Top