TG kutter arbeidsplasser og ruter fremover

Evt så vet Cockpitview noe du og Flemming Sonne ikke vet;)

Jeg tvivler. Manden har trods alt været slagschef i Thai skandinavien i mere end 20 år, så hvis han siger at alle tre ruter fra hans område performer godt, så tror jeg det passer.

Men lad os lade "landskampen" ligge.

Det betyr om jeg husker rett, at de kjører samme program som S14?

Har det ikke kun været om vinteren, at TG har fløjet 9-10x weekly, og ikke i skolernes sommerferie? Og bemærk, at airlineroute rapporterer om BKK-CPH increase, men ikke CPH-HKT. Og det er vel netop BKK-CPH-HKT der opereres 9x weekly nu?

Jeg tvivler. Manden har trods alt været slagschef i Thai skandinavien i mere end 20 år, så hvis han siger at alle tre ruter fra hans område performer godt, så tror jeg det passer.

Vi skal absolutt la landskampen ligge:). Men det er ikke fra TG ryktene stammer og det er det som er hele poenget.

Har det ikke kun været om vinteren, at TG har fløjet 9-10x weekly, og ikke i skolernes sommerferie? Og bemærk, at airlineroute rapporterer om BKK-CPH increase, men ikke CPH-HKT. Og det er vel netop BKK-CPH-HKT der opereres 9x weekly nu?

Du kan ha rett. Finner ikke klar info om det nå men dukker nok snart opp.

Nuvel, når det er satt ut et rykte om at Thai er i ferd med å gi opp OSL av økonomiske årsaker, synes jeg relevansen er betydelig når Thai en uke senere går offentlig ut å identifiserer rutene som vil forsvinne.
Da uten OSL som noen vil ha det til!

Det er ingen i tråden som nevnte dette før du postet dette .... :rolleyes:

Jøss, OSL ikke på lista?

Ser ut som om en konkurrerende flyplass må justere påstandene sine noe mot flyselskap som søker nye etableringer i Scandinavia;)

Det er ingen i tråden som nevnte dette før du postet dette .... :rolleyes:

Nei rart med det når første post er referanse til nyheten og min den andre....
Jeg foreslår at du sender meg en PM om du ønsker å fortsette debatten på et personlig plan.

Gledelig er det uansett for meg og flere at denne uttalelsen fra Thai kom akkurat nå!

Nej den er god nok. Thai havde to ugentlige i dele af sommerprogrammet for nogle år siden. En afgang fra CPH til BKK omkring kl 22 fredag og søndag.

Men for at spore tråden væk fra en tåbelig diskussion, så finder jeg det ret sært at de vælger at lukke Brisbane. Selvom de ikke er særligt store down under, så burde da findes grundlag for en daglig rotation med 787.

Nej den er god nok. Thai havde to ugentlige i dele af sommerprogrammet for nogle år siden. En afgang fra CPH til BKK omkring kl 22 fredag og søndag.

Men for at spore tråden væk fra en tåbelig diskussion, så finder jeg det ret sært at de vælger at lukke Brisbane. Selvom de ikke er særligt store down under, så burde da findes grundlag for en daglig rotation med 787.

Slik jeg forstår det av diskusjonen på a.net så har BNE hatt litt håpløse rutetider og ikke passet med videreforbindelsene til de fleste Europeiske destinasjonene. Det kombinert med dårlig yield mellom Asia og Australia, og det er ikke bare Thai som merker presset her, og selv AirAsiaX meldte jo nylig om kutt her.

Mulig en 787 hadde passet bedre, men det betyr i så fall at en 787 må tas fra en annen rute som kanskje trenger 787 også

Hyggelig hvis Thai øker på CPH til sommeren, for en kveldsavgang fra Skandinavia til Bangkok (og i og for seg Sørøst Asia) er jo mangelvare fra Skandinavia da både TG og DY i dag går fra Skandinavia på tider som etter min smak gjør det lite fristende og bruke dem

Slik jeg forstår det av diskusjonen på a.net så har BNE hatt litt håpløse rutetider og ikke passet med videreforbindelsene til de fleste Europeiske destinasjonene. Det kombinert med dårlig yield mellom Asia og Australia, og det er ikke bare Thai som merker presset her, og selv AirAsiaX meldte jo nylig om kutt her.

Mulig en 787 hadde passet bedre, men det betyr i så fall at en 787 må tas fra en annen rute som kanskje trenger 787 også

Hyggelig hvis Thai øker på CPH til sommeren, for en kveldsavgang fra Skandinavia til Bangkok (og i og for seg Sørøst Asia) er jo mangelvare fra Skandinavia da både TG og DY i dag går fra Skandinavia på tider som etter min smak gjør det lite fristende og bruke dem

DY fra Skandinavien til Bangkok til sommer er 1 ugentlig CPH og 2 ugentlige fly ARN/OSL, ikke sandt?

Jeg tror poenget er at disse ryktene stammer fra helt andre kilder enn flyselskapet - f.eks. fra aktører som har egeninteresse i å fremstille en flyplass sin fortreffelighet på bekostning av andre flyplassers fortreffelighet. Da kan det være kjekt å vise til (negative) "erfaringer" fra andre flyselskaper. Hvis disse "erfaringene" kun er dårlige rykter (uten hold i virkeligheten) så blir det selvsagt litt uheldig. Hva som er tilfellet i forhold til Thai vet jeg ikke, men jeg vet at enkelte flyplasser har hatt et litt omtrentlig forhold til sannheten hva angår statistikk og rutegrunnlag.

Som et eksempel så har CPH f.eks. tidligere - har ikke sjekket hva som står nå - fremstilt OSL som en landsens flyplass omtrent uten en eneste bedrift i mange mils omkrets (dette er selvsagt en overdrivelse). Det er på det rene at den statistikken de den gang viste til ikke hadde noen som helst støtte i offisiell næringsstatistikk. Ved spørsmål om kildene til statistikken så kunne de ikke vise til dette. Man kunne være fristet til å tro at basisen var antall bedrifter de kunne telle i fri sikt fra tårnet på OSL - for tallene var (er?) helt på villspor.

Last edited:

Det er ikke en økning, men samme kapasitet som forrige sommer med 9 ukentlige rotasjoner til Bangkok i summer peak. Disse gikk ikke via Phuket.
Om jeg husker rett, som et svar på at SAS forsvant til BKK. Både OSL og CPH hadde økning til BKK i S14.

Trafikstyrelsen viser også 39 rotasjoner for Juli 2014.

Last edited:
Har nærmest flommet over av russiske turister i Thailand de siste årene. Men med dagens rubel-verdi blir nok nedgangen markant. Vil også tro at kronekursen slår inn på etterspørselen av flybilletter fra Osl til Bkk også. For den del også til USA. Akkurat nå en svekkelse på rundt 25 prosent måt mot både baht og dollar. Vil tro det vil merkes, selv om ingen vet hvor lenge dette varer.

Re: TG kutter jobber og ruter fremover

Uansett, jeg tror grepene som gjøres er fornuftige og langt på overtid.
Har aldri helt forstått at MAD har ligget under deres vinger.

Er ikke MAD et klassisk eksempel på at TG her har tapt for Midt-Østen selskapene?
EK fly vel dobbelt daglig DXB-MAD og setter inn A380 på en avgang til sommeren, Etihad åpner AUH-MAD til våren og Qatar fly jo dit allerede. Så et visst behov østover må det jo være?

Re: TG kutter jobber og ruter fremover

Er ikke MAD et klassisk eksempel på at TG her har tapt for Midt-Østen selskapene?
EK fly vel dobbelt daglig DXB-MAD og setter inn A380 på en avgang til sommeren, Etihad åpner AUH-MAD til våren og Qatar fly jo dit allerede. Så et visst behov østover må det jo være?

Jeg tenker at Thai har begrenset med hjelp inn/ut av MAD som STAR selskap i en OneWorld hub. Ville trodd at BCN var et bedre utgangspunkt når man ser trafikkmønsteret der, selv om dette heller ikke er en STAR hub. Selskapene i sandkassa har jo også et produkt som i mye større og effektiv grad enn Thai, dekker den sørlige og vestlige delen av Asia.
Her er jo både frekvens og produkt overlegent. Vil også anta at det er en del Afrika trafikk fra MAD via sandkassa.
Jeg stiller meg også uvitende noe tvilende til om lokalmarkedet mellom Madrid og Thailand er av signifikant størrelse.

Ser ut som siste avgang med A340-600 allerede blir i slutten av mars, hvor de så parkeres

Sikkert diskutert i filler tidligere, men er disse maskinene så dyre i drift, at man ikke kan få økonomi i det, selv med lav leie?

Sikkert diskutert i filler tidligere, men er disse maskinene så dyre i drift, at man ikke kan få økonomi i det, selv med lav leie?

Nei, Lufthansa (og nå etterhvert Iberia) tjener penger penger på de.

-600 er ikke så dyr i drift, men -500 er dårlig. Problemet til Thai er mer flåtestrukturen og at de har for mange typer, slik at de nå parkerer de dyreste og de som de har færrest av for og få en mer helhetlig flåte

Back