Det var omsider tid for B-lagets årlige juletur til London. Undertegnede og to andre karer hadde fortalt resten av heimen at man skulle til London for handle julegaver. Dette er en kjærkommen anledning til så mangt, men også til å få svidd av noen bonuspoeng.
Vi bestemte oss for å foreta en uformell sammenligning av SAS short haul biz mot BA Club Europe. Vi booket derfor OSL-LHR i C med SK803 og returen LHR-OSL i C med BA770.
Forbehold:
Av oss tre er det meg som flyr ganske mye. Nestemann "T" flyr litt mer enn gjennomsnittet og er litt av et luksusdyr. Sistemann "J" flyr svært lite og er ikke i næheten av luksusdyr. Det skal også legges til at begge flightene var samme dag så SK var en frokostflight mens BA var en kveldstur.
Det er heller ikke så mange bilder på returen.
OSL-LHR
SAS SK803
Sete 1A, 1C, 1D
Turen begynte i kantina på OSL. Snek oss inn i gullkantina, selv om vi strengt tatt ikke hadde lov. Men så er det jo ikke akkurat opprørspoliti ved dørene. En fin liten frokost m/øl ble inntatt, eller "appertizer", som T kaller det. Det eneste vi savnet var mer usundt brød. Det var bare sånne helseaktige rundstykker som var brune og ikke hvite. Ellers er vi enige i at det er dødsgod Cappuchino i automaten og bra boblevann i dispenseren.
Tid for boarding. EBG og Businesspasienter kunne boarde når man ønsket, og det ønsket vi. Jeg synes setene på denne kjærra var blandt de bedre. Til og med sånne fine klaffer som støttet hodet når man ønsket "en på øret" tidlig om morgenen.
Vel oppe i luften kom det ikke varme, bløte duker til å vaske seg med. Det kom heller ikke drikkeservering før maten. Det kom heller ingen gardin. Det var heller ikke toalett foran, men det hindret selvfølgelig ikke at alle ville utforske om det var det. Dette fortsatte frem til London.
Så kom vogna med maten. Et stort brett med masse ting. "Servitøren" tok også av blikkdekselet over hovedretten. Drikketilbudet var kaffe, eplejuice og appelsinjuice. Vi valgte appelsinjuice. Og frokosten var FANTASTISK!!!! Jeg hadde trodd at SAS skulle feile miserabelt på mat, men hvilken kontra. Beste frokost jeg har smakt i lufta på lenge.
Litt skralt bilde, men en baconomelett med ekstra bacon, potet og tomater. Så var det masse vanlig pålegg og noe graut med en ananasbit.
Etter frokost spurte vi om en GT hver. Det ble litt overrasket respons, men den kom på bordet. Dog i plastglass, noe jeg synes er litt kleint. Bombay er heller ikke noe favorittgin, men det blir flisespikkeri.
Imildertid oppdaget vi et glimt av en ny musserende i skuffen. Så etter GT'en bestilte vi bobler. FA'en beklaget veldig at de ikke hadde champagne lenger, men det visste vi jo. Så fikk vi denne på bordet:
Den var faktisk veldig god. Om champisen erstattes med denne har ikke jeg noe problemer med det. Ok, den er ikke fantastisk, men det er heller ikke noe sånn søtt skvip. Helt klart bestått. Alle var enige.
Det jeg la merke til, ikke de andre, var at hele crewet stort sett hadde for gardina i galley og stod og bablet med hverandre hele flighten. Det var lite fokus på å yte overfor pax. De var snille og hyggelige, og man fikk respons ved henvendelse, men ikke noe mer.
London
Det ble Heathrow Express inn til Padington og så ruslet man derfra for å gjøre unna handlingen på River Island og Disney store. Det tok ca 35 minutter.
Deretter bar det avgårde til en av mine favorittpub'er i London, nemlig Cole Hole ved Savoy hotell. Et godt knippe Ale ble inntatt der, før det ble utepils på en av båtene som ligger ved Themsen litt nedenfor. Glimrende utsikt, men småkaldt.
LHR-OSL
British Airways BA0770
Sete 1A, 1C, 1D
Først rakk man å teste ut Club-kantina på T5A, mens vi tidlig flyttet oss til T5B da det var boarding derfra. Alle var enige om at dette var fenomale kantiner sammenlignet med SK sine. Mer koselige sitteplasser og et helt annet utvalg av mat og drikke. T5A er hårfint bedre enn T5B kantina.
Boardet igjennom Fast Track på gate 36. "J", som "aldri har flydd noe utenlandsk selskap", var spent. Men rapporterte raskt at "åh, fy f@en, det var digge seter". Setene er mye bredere og bedre enn på SK. Det er objektivt rapportert. Det er også bedre benplass. Purser var bortom og ønsket "velkommen tilbake" til meg. Fin touch.
Før take off var de rundt med våte og varme tørkler som vi kunne smøre rundt i ansiktet.
Rett etter take off var det drink-servering. Gutta gikk for Champis, jeg gikk for GT. GT'en var Gordons og servert i glass-glass. Tommel Opp! Ikke lenge etter var det ny drikkeservering. Denne gangen gikk vi alle for Champis. Siden vi kun var 5 pax i business var all servering one-on-one. Veldig offensivt positiv FA.
Allerede her begynte de andre å legge merke til at mens SK-damene hadde gjemt seg bak gardina og snakket med hverandre, så var disse ute i kabin og så til at alle hadde det fint. Snakket med folk og tøyset. Forskjellen var betydelig.
Så kom maten. Tradisjonelt en av BA's sterke sider. Men her var det ikke bra. De har nylig innført et nytt short haul serveringskonsept, og det er ikke bra. Opplevde samme for et par uker siden. Da sendte jeg mail og foreslo (ok, tryglet om) retur av det gamle konseptet. Til svar fikk jeg en beklagelses epost og en drøss med Avios. Vi kunne denne gangen velge mellom den fryktede kyllingsalaten og slow cooked beef cheeks. Vi gikk for det siste og det smakte ikke bra. Ingen spiste opp.
Desverre ble matbildet bare grøt.
Etter maten kom det nye drikkeservering. At vi ble en glad gjeng i Club er tidenes understatement. Her pleier vi små baby-champagner.
Men det var strålende utadvendt service hele veien.
Verdict
Det har vel begynt å utkrystalisere seg at BA gikk av med seieren i vår uformelle test. Men det skal sies at SAS overrasket stort med maten. Om Champagnen er ofret for å finansiere slik kost så var det et rett valg, og jeg skal spise alle mine tidligere spydige kommentarer om emnet med salt og pepper.
Forøvrig gjorde vi en oppsummering før landing i Oslo og var enstemmige på at:
SAS hadde best mat. Ellers vant BA på alt. Bedre lounger, bedre seter, bedre service, bedre benplass, bedre drikke. Får de maten tilbake til "gamle høyder" så er det knock-out.
Om man kjøper billettene og ikke trenger fleksibilitet er også SAS i snitt ca 3 ganger dyrere enn BA.
Vi bestemte oss for å foreta en uformell sammenligning av SAS short haul biz mot BA Club Europe. Vi booket derfor OSL-LHR i C med SK803 og returen LHR-OSL i C med BA770.
Forbehold:
Av oss tre er det meg som flyr ganske mye. Nestemann "T" flyr litt mer enn gjennomsnittet og er litt av et luksusdyr. Sistemann "J" flyr svært lite og er ikke i næheten av luksusdyr. Det skal også legges til at begge flightene var samme dag så SK var en frokostflight mens BA var en kveldstur.
Det er heller ikke så mange bilder på returen.
OSL-LHR
SAS SK803
Sete 1A, 1C, 1D
Turen begynte i kantina på OSL. Snek oss inn i gullkantina, selv om vi strengt tatt ikke hadde lov. Men så er det jo ikke akkurat opprørspoliti ved dørene. En fin liten frokost m/øl ble inntatt, eller "appertizer", som T kaller det. Det eneste vi savnet var mer usundt brød. Det var bare sånne helseaktige rundstykker som var brune og ikke hvite. Ellers er vi enige i at det er dødsgod Cappuchino i automaten og bra boblevann i dispenseren.
Tid for boarding. EBG og Businesspasienter kunne boarde når man ønsket, og det ønsket vi. Jeg synes setene på denne kjærra var blandt de bedre. Til og med sånne fine klaffer som støttet hodet når man ønsket "en på øret" tidlig om morgenen.
Vel oppe i luften kom det ikke varme, bløte duker til å vaske seg med. Det kom heller ikke drikkeservering før maten. Det kom heller ingen gardin. Det var heller ikke toalett foran, men det hindret selvfølgelig ikke at alle ville utforske om det var det. Dette fortsatte frem til London.
Så kom vogna med maten. Et stort brett med masse ting. "Servitøren" tok også av blikkdekselet over hovedretten. Drikketilbudet var kaffe, eplejuice og appelsinjuice. Vi valgte appelsinjuice. Og frokosten var FANTASTISK!!!! Jeg hadde trodd at SAS skulle feile miserabelt på mat, men hvilken kontra. Beste frokost jeg har smakt i lufta på lenge.

Litt skralt bilde, men en baconomelett med ekstra bacon, potet og tomater. Så var det masse vanlig pålegg og noe graut med en ananasbit.
Etter frokost spurte vi om en GT hver. Det ble litt overrasket respons, men den kom på bordet. Dog i plastglass, noe jeg synes er litt kleint. Bombay er heller ikke noe favorittgin, men det blir flisespikkeri.
Imildertid oppdaget vi et glimt av en ny musserende i skuffen. Så etter GT'en bestilte vi bobler. FA'en beklaget veldig at de ikke hadde champagne lenger, men det visste vi jo. Så fikk vi denne på bordet:

Den var faktisk veldig god. Om champisen erstattes med denne har ikke jeg noe problemer med det. Ok, den er ikke fantastisk, men det er heller ikke noe sånn søtt skvip. Helt klart bestått. Alle var enige.
Det jeg la merke til, ikke de andre, var at hele crewet stort sett hadde for gardina i galley og stod og bablet med hverandre hele flighten. Det var lite fokus på å yte overfor pax. De var snille og hyggelige, og man fikk respons ved henvendelse, men ikke noe mer.
London
Det ble Heathrow Express inn til Padington og så ruslet man derfra for å gjøre unna handlingen på River Island og Disney store. Det tok ca 35 minutter.
Deretter bar det avgårde til en av mine favorittpub'er i London, nemlig Cole Hole ved Savoy hotell. Et godt knippe Ale ble inntatt der, før det ble utepils på en av båtene som ligger ved Themsen litt nedenfor. Glimrende utsikt, men småkaldt.


LHR-OSL
British Airways BA0770
Sete 1A, 1C, 1D
Først rakk man å teste ut Club-kantina på T5A, mens vi tidlig flyttet oss til T5B da det var boarding derfra. Alle var enige om at dette var fenomale kantiner sammenlignet med SK sine. Mer koselige sitteplasser og et helt annet utvalg av mat og drikke. T5A er hårfint bedre enn T5B kantina.
Boardet igjennom Fast Track på gate 36. "J", som "aldri har flydd noe utenlandsk selskap", var spent. Men rapporterte raskt at "åh, fy f@en, det var digge seter". Setene er mye bredere og bedre enn på SK. Det er objektivt rapportert. Det er også bedre benplass. Purser var bortom og ønsket "velkommen tilbake" til meg. Fin touch.
Før take off var de rundt med våte og varme tørkler som vi kunne smøre rundt i ansiktet.
Rett etter take off var det drink-servering. Gutta gikk for Champis, jeg gikk for GT. GT'en var Gordons og servert i glass-glass. Tommel Opp! Ikke lenge etter var det ny drikkeservering. Denne gangen gikk vi alle for Champis. Siden vi kun var 5 pax i business var all servering one-on-one. Veldig offensivt positiv FA.
Allerede her begynte de andre å legge merke til at mens SK-damene hadde gjemt seg bak gardina og snakket med hverandre, så var disse ute i kabin og så til at alle hadde det fint. Snakket med folk og tøyset. Forskjellen var betydelig.
Så kom maten. Tradisjonelt en av BA's sterke sider. Men her var det ikke bra. De har nylig innført et nytt short haul serveringskonsept, og det er ikke bra. Opplevde samme for et par uker siden. Da sendte jeg mail og foreslo (ok, tryglet om) retur av det gamle konseptet. Til svar fikk jeg en beklagelses epost og en drøss med Avios. Vi kunne denne gangen velge mellom den fryktede kyllingsalaten og slow cooked beef cheeks. Vi gikk for det siste og det smakte ikke bra. Ingen spiste opp.
Desverre ble matbildet bare grøt.
Etter maten kom det nye drikkeservering. At vi ble en glad gjeng i Club er tidenes understatement. Her pleier vi små baby-champagner.

Men det var strålende utadvendt service hele veien.
Verdict
Det har vel begynt å utkrystalisere seg at BA gikk av med seieren i vår uformelle test. Men det skal sies at SAS overrasket stort med maten. Om Champagnen er ofret for å finansiere slik kost så var det et rett valg, og jeg skal spise alle mine tidligere spydige kommentarer om emnet med salt og pepper.
Forøvrig gjorde vi en oppsummering før landing i Oslo og var enstemmige på at:
SAS hadde best mat. Ellers vant BA på alt. Bedre lounger, bedre seter, bedre service, bedre benplass, bedre drikke. Får de maten tilbake til "gamle høyder" så er det knock-out.
Om man kjøper billettene og ikke trenger fleksibilitet er også SAS i snitt ca 3 ganger dyrere enn BA.
Last edited: