• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Telekonverter

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
jeg har sett at en del flyfotografer bruker telekonverter for å kjøpe seg litt "gratis" ekstra zoom (jeg så på en 170-500mm linse på fotovideo.no og den kostet det berømte flesket). Er det noen som kan fortelle litt om erfaringene med telekonverter, fordeler og ulemper?? Dessuten har jeg hørt en gang at det er ikke alle objektiver en konverter virker på?? Jeg har en EOS 350D og en 75-300mm (analog) zoom, vil det skape problemer for en konverter som denne?

Replying to Topic 'Telekonverter'

http://www.airliners.net/discussions/aviation_photography/read.main/203365/6/#ID203365

http://www.airliners.net/discussions/aviation_photography/read.main/198382/6/#ID198382

Den Sigma-konverteren funker ikke på den Canon linsa du har da, men mulig du får noen uorginale (kenko o.l.) som funker på din linse :)

Man mister jo et eller to blendersteg ved bruk av telekonverter og hvis man er riktig så uheldig så mister man Autofokusen også.

Man mister jo et eller to blendersteg ved bruk av telekonverter og hvis man er riktig så uheldig så mister man Autofokusen også.

På Canon EF så går vel grensa på 5.6?

så moralen er - IKKE gjør det?

De fleste AF objektiver mister AF hvis blenderen kombinert med TC blir over 5,6. Dvs, du bør ha et objektiv med blender på 2,8 eller bedre for å kunne bruke 2x TC. Men noen pirater funker det på. Kombinasjonen av 75-300 mm-eren din og en Sigma-TC blir neppe det store, hverken med AF eller skarphet - og det hjelper neppe å sette på en ekte kanonkonverter heller. Hvis du vil ha virkelig lang tele, kjøp heller en fast 300/4 og en 1,4 TC. Jeg har en 300/4 og det er mer enn nok i de fleste tilfeller, effektiv brennvidde blir 450 mm, og i de tilfellene det ikke er nok trenger jeg uansett så lang linse at jeg måtte pantsatt leiligheten for å kjøpe det. (Men da mister du jo zoomen.) Evt en Sigma 100-300/4 og 1,4 TC, de er laget for å passe sammen. Og husk at digitale bilder i RAW-format lett kan klippes til, så du trenger ikke selge sjela og din førstefødte for å kjøpe lange objektiver.

Konklusjon: Ikke sats på den kombinasjonen.

Jeg kom nettop hjem fra New York , jeg har hatt en 100mm- 200mm linse , men da jeg tok turen innom en kamera butikk og fikk pruta en telekonverter fra 300 dollar til 180 kasta jeg alt tvil fra meg og slo til.

Jeg veit enda ikke om det var et bra kjøp , men jeg syntes ca 1100 kroner er verdt å gamble på akkurat det :P

Autofokusen fungerer men den er treg. Jeg skal nok en tur til Gardermoen i sommer , så dere vil få se resultatet da ;)

Jeg gamblet litt på den EF 2x II konverteren til Canon.
Den funket dårlig med EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM i alle fall...
Den lager et spetakkel av en EF 200-800mm f/11 L IS
Merk at USM er borte: ikke fordi AF er blitt så bråkete med konverter, men fordi AF ikke fungerer.

Menmen jeg har den allikevel som en ... "forlenger" av annet slag :skep

Originally posted by Thomas

På Canon EF så går vel grensa på 5.6?

På 1-serie så skal AF funke uansett trur jeg da.. er litt usikker på om det er 5.6, men har også vært borte i det tallet. har iallfall blender 5.6 på min 2.8 når jeg bruker Sigmaen TC

Telekonverteren fra analog til ISDN på min hustelefon fungerer uten problemer!

Originally posted by LN-BRK

Telekonverteren fra analog til ISDN på min hustelefon fungerer uten problemer!

Spørs om autofokusen fungerer da, spesielt ved portrettfotografering av svigermor? :lol

jeg hadde en Sigma converter til min Canon 75-300 linse. Tok vel 3-4 bilder, men
synes bildekvaliteten ble heller dårlig. Kjøp deg heller en Sigma 50-500. Er nok det tryggeste flesket å kjøpe :up:

Back