Tekniske ord og uttrykk

zico77

Developer
Medlem
Eg har eigentleg eit spørsmål om: -kunne det vore ein ide å laga ein klistra tråd om avionikkens ord og uttrykk med oversettingar?

Som flyentusiast, så er det mange ord og uttrykk, samt forkortelsar eg har høyrt, sett og forstår, -men det er også svært mange eg ikkje forstår, og då kunne det vore så fint med ein tråd som kunne inneholda feks forklaringer på vanlige forkortelsar, måleeiningar, forklaring på metar osb....

Så om ein og eller fleire av moderatorar evt flinke avionikkere kunne klistre inn litt sånne små huskelappar, og lage ein sticky av tråden?

Og; skulle det vise seg at dette eksisterer, finnes der ein god link?
 
Kanskje en slik sticky tråd kan lages i det flytekniske forumet.

Men det finnes utrolig mange forkortelser i flybransjen, og ramse opp alle kan bli vanskelig. Selv kun dem innen avionikk. Det beste hadde kanskje vært å spørre hvis du kommer over forkortelser du ikke vet hva er
 
Last edited:
Kanskje en slik sticky tråd kan lages i det flytekniske forumet.

Men det finnes trolig mange forkortelser i flybransjen, og ramse opp alle kan bli vanskelig. Selv kun dem innen avionikk. Det beste hadde kanskje vært å spørre hvis du kommer over forkortelser du ikke vet hva er

Eg trur du har heilt rett, å ramse opp alt kan nok bli altfor omfattande. Ved ein del tilfeller har det vore diskutert om, helst landinger som nesten har gått galt, ikkje gått galt, også har som oftast nokon limt ut noko om metar. Masse kryptiske tegn og tall, som er fullstendig uforståelig. Dersom nokon feks lagde ei grei oppstilling av metar oppstillinga kva dei enkelte tinga står for. Antakeligvis handler det om vær og vind, så om det heller hadde vore sagt SSV 3 m/s regn/sludd, så hadde eg skjøna det. Eg trenger ikkje nødvendigvis den forståelige varianten, for eg ønsker å utvide min egen horisont ;-)

Også; såg eg nettopp ordet "snag". Har sett det før, men husker jo aldri kva det betyr..... Då er det jo greit med ein tråd som har litt slike ting på ei liste, søk og finn.
 
Vi burde få til å lage en form for FAQ på den Flytekniske delen..
..med ord/utrykk/forkortelser og gjerne forklaringer og dekoding av ulike fraser.
 
METAR er uforståelig selv for folk i bransjen.... Ikke bare du som ønsker/trenger en slik forklaring......

Men det er vel bare å spørre når det kommer opp en slik METAR i en eller annen tråd
 
Og btw. snag = en feil på ett fly.
F. eks. snag på ett hjul, som da betyr at det har en feil - f. eks. lavt lufttrykk, chevron merker, kutt, sprekker, morkent etc..
Altså sier ordet snag ingenting om hva det er, men at det er en finding.
 
METAR er uforståelig selv for folk i bransjen.... Ikke bare du som ønsker/trenger en slik forklaring......

Men det er vel bare å spørre når det kommer opp en slik METAR i en eller annen tråd

Tja, så vanskelig er det vel ikke - kan se om jeg får tid senere til å lage ett eksempel på det.
Forresten er det mulig at det ligger ute en guide på det på http://www.gap.no/
 
Og btw. snag = en feil på ett fly.
F. eks. snag på ett hjul, som da betyr at det har en feil - f. eks. lavt lufttrykk, chevron merker, kutt, sprekker, morkent etc..
Altså sier ordet snag ingenting om hva det er, men at det er en finding.

-flott forklaring! :) -akkurat slikt eg er på jakt etter.
 
Ligger sikkert noe slikt på wiki også, men hvorfor lete når man kan spørre :cool:

Sant. Og muligheten for å få feile treff er langt større når ein må søke på videvanke. Eg trur den beste kompetansen sitter i dette forumet :)
 
Ligger sikkert noe slikt på wiki også, men hvorfor lete når man kan spørre :cool:

Letet litt der selv og fant:
The following is an example METAR from Burgas Airport in Burgas, Bulgaria, and was taken on 4 February 2005 at 16:00 Coordinated Universal Time (UTC).

METAR LBBG 041600Z 12003MPS 310V290 1400 R04/P1500N R22/P1500U +SN BKN022 OVC050 M04/M07 Q1020 NOSIG 9949//91=

METAR indicates that the following is a standard hourly observation.
LBBG is the ICAO airport code for Burgas Airport.
041600Z indicates the day of the month is the 4th and the time of day is 1600 Zulu time, 4:00PM Greenwich Mean Time, or 6:00PM Eastern European Time.
12003MPS indicates the wind direction is from 120 degrees true (east-southeast) at a speed of 3 meters per second.
310V290 indicates the wind direction is varying from 310 degrees true (northwest) through 120 degrees true (east-southeast) to 290 degrees true (west-northwest).
1400 indicates the prevailing visibility is 1400 metres.
R04/P1500N indicates the Runway visual range (RVR) along Runway 04 is 1500 meters and not changing significantly.
R22/P1500U indicates RVR along Runway 22 is 1500 meters and rising.
+SN indicates snow is falling at a heavy intensity.
BKN022 indicates a broken cloud layer at 2,200 feet above ground level (agl).
OVC050 indicates an unbroken cloud layer (overcast) at 5,000 feet above ground level.
M04/M07 indicates the temperature is minus 4 degrees Celsius and the dewpoint is minus 7 degrees Celsius.
Q1020 indicates the current barometric pressure extrapolated to sea level is 1020 millibars.
NOSIG is an example of a TREND forecast which is appended to METARs at stations while a forecaster is on watch. NOSIG means that no significant change is expected to the reported conditions within the next 2 hours.
9949//91 indicates runway status. Format: abcdefgh ab=runway heading, c=nature of coating (4=dry snow), d=surface covered in percent (9= 51-100% of rwy covered), ef=thickness of coating in millimeters (// stands for either not measurable or not affecting usage of rwy) gh=braking index (91=bad braking index i.e grip on rwy)
CAVOK indicates Ceiling And Visibility OKay (no cloud below 5000 feet, a visibility of 6 Statute Miles or more and no precipitation, thunderstorms, shallow fog, or low drifting snow)
= indicates the end of the METAR report
 
-flott forklaring! :) -akkurat slikt eg er på jakt etter.

Flott!

Ett forslag; send meg en PM med litt ord/utrykk du lurer på, så skal jeg sette meg ned (og også kommunisere med andre her på forumet med over gjennomsnittlig teknisk innsikt) og lage til en start på en slik oversikt.

Og ellers til alle; gjerne kom med forslag/spørsmål i denne tråden, så kan vi ha en liten idémyldring.

Kanskje en av de Globale Moderatorene også kan flytte denne tråden over til Teknisk?
 
METAR er uforståelig selv for folk i bransjen....

Det er vel ikke helt riktig? METAR er en viktig del av det å forberede en flight, enten man flyr stort eller lite fly, og man kommer relativt kjapt inn i hva de forskjellige delene betyr.

Ellers var det en link lenger opp her til www.ippc.no der man foruten METARer for de forskjellige flyplassene, også finner kort- og av og til lang-TAF (værmeldinger for den aktuelle flyplassen) samt forklaringer på hvordan både METAR og TAF er bygd opp - og IGA for den del (International General Aviation), - en værprognose beregnet på småflytrafikken.
 
Det er vel ikke helt riktig? METAR er en viktig del av det å forberede en flight, enten man flyr stort eller lite fly, og man kommer relativt kjapt inn i hva de forskjellige delene betyr.

Jo, det er sant det. Men hva med de som er i bransjen og som ikke er piloter?
 
Det finnes noen veldig bra bøker som dekker det meste av det du spør om:

From power ON to power OFF
Flyteknikk
Avionics for the pilot
Engelsk-norsk flyteknisk ordbok
The world aeronautical HF radio handbook
Air Traffic Control - denne har kommet i en haug av utgaver, jeg har den 8.
 
Back
Top