TCAS skal fly A332 til TRF, BOO og TOS W12/13

Jeg skjønte ikke helt hvorvidt disse A330-flyene skulle mellomlande men jeg ser kanskje litt logikk i å sette dem inn på mindre byer der konkurransen til Kanariøyene om vinteren er mindre enn fra OSL men økende. Ikke sikkert at det et så lett å fylle 330 fra OSL med de heftige frekvensene som er herfra. Charteroperatørene ser nok mer potensiale fra steder som TRF, TOS og BOO. En interessant utvikling i så fall men snakker vi mellomlandinger blir tilbudet ikke så attraktivt.:)

Er det snakk om mellomlanding, med at man må ut av flyet, eller kun for å fylle opp drivstoff og evt ta med flere pax? Tenker da på samme måte som SAS/WF gjør på kystrutene.

Ja.

2012-07-08_0109.png

Ser det jeg også nå. Han jeg fikk vite om denne flighten var helt sikker på at den skulle flys av A332, men det var allså feil, men han var også sikker på at denne hadde noe med vinterprogrammet.
Men det kommer et fly iallefall!

TCAS flyr vel Dash 8 i Widerøe?

Er det mulig å forholde seg til ICAO eller IATA-koder og ikke bruke forkortelser som forbindes med noe annet? Om man må forkorte da..

Men er TRF klargjort for en A330?
Den gangen jeg jobbet der så var det et annet selskap (husker ikke hvilket i farta) som ønsket å fly noen turer med en 330, men det ble ikke godkjent av Luftfartstilsynet.
Dette pga for små snumuligheter i den nordlige enden av banen, og for dårlig taksebane.
Mye kan være gjort naturligvis, hadde vært kult dette.

Jeg lurte litt på det samme. Men det ble for et par år siden bygget ny taksebane parallelt med RWY fra ca. midten (ved de-icing) og helt til nordenden, så dermed er vel dette problemet eliminert :) Men andre som har mer peiling må gjerne korrigere.

Jeg lurte litt på det samme. Men det ble for et par år siden bygget ny taksebane parallelt med RWY fra ca. midten (ved de-icing) og helt til nordenden, så dermed er vel dette problemet eliminert :) Men andre som har mer peiling må gjerne korrigere.

Nei, det kan ikke brukes 330 på Torp pr dags dato.. Grunnen til det er "hindringer" ved taxing, samt at det ikke er mulig for en 330 å snu på rullebane grunnet kun ca 1 meters klaring - noe tilsynet ikke aksepterer.

Tror Torp har planer om å utvide endene, slik at større fly en 757 kan tillates på Torp..

Nb. Dette er ting jeg har blitt fortalt av andre.

SVETHO

Nei, det kan ikke brukes 330 på Torp pr dags dato.. Grunnen til det er "hindringer" ved taxing, samt at det ikke er mulig for en 330 å snu på rullebane grunnet kun ca 1 meters klaring - noe tilsynet ikke aksepterer.

Tror Torp har planer om å utvide endene, slik at større fly en 757 kan tillates på Torp..

Nb. Dette er ting jeg har blitt fortalt av andre.

SVETHO

Da bør i så fall dette utbedres rimelig kjapt, ettersom Thomas Cook Scandinavia tydeligvis skal benytte A332 på Torp fra og med 26 oktober i år.

Da bør i så fall dette utbedres rimelig kjapt, ettersom Thomas Cook Scandinavia tydeligvis skal benytte A332 på Torp fra og med 26 oktober i år.

Så sant så sant...

Men, når jeg så flyprogrammet til Ving for Trf-Lpa vinter12/13, så stod den oppsatt med 321 mener jeg? Sjekket dette i formiddag på Ving.no

Så sant så sant...

Men, når jeg så flyprogrammet til Ving for Trf-Lpa vinter12/13, så stod den oppsatt med 321 mener jeg? Sjekket dette i formiddag på Ving.no

Motstridende informasjoner. Står i tråden...

Er ikke sjans at A332 kan lande på TOS i vinterføre, ikke snakk om, ser at det er A321 som skal gå på TOS, nekter å tro at A332 skal gå i vinter, det er mer eller mindre umulig å ta ned noe så stort på vinterstid, med snø, slaps, glatt bane osv..

Så A321 er med på, men nekter å tro A332 :)

Men skulle det vise seg at det er A332 så sier jeg ikke nei takk til det..;)
Men meget tvilsomt, er så vidt en A321 kan lande i snøvær, hvordan skal det da gå med en A332? :P

Er ikke sjans at A332 kan lande på TOS i vinterføre, ikke snakk om, ser at det er A321 som skal gå på TOS, nekter å tro at A332 skal gå i vinter, det er mer eller mindre umulig å ta ned noe så stort på vinterstid, med snø, slaps, glatt bane osv..

Men meget tvilsomt, er så vidt en A321 kan lande i snøvær, hvordan skal det da gå med en A332? :P

Baserer du dette på tall eller gjetting?
Hvilket fly krever mest bane med full passasjerlast?
330-200 har vel lavere approach speed enn 321?

Jeg vil tro at flyet er ikke fullt når det lander på TOS siden det skal lande på OSL både på utreise og innreise.

Men jeg sier det, jeg hadde og har fortsatt min tvil på dette prosjektet med A332 på TOS, BOO og TRF, men tiden vil vise!

Actual landing distance 330 vs 321

Ved disse vektene har flyene disse aktuelle distansene:

330 (max ldg wt 180t) ved 170t.

Dry rwy: 980m
Slush: 1630m
Compacted snow: 1530

321(max ldg wt 77,8t) ved 78t

Dry rwy: 1010m
Slush: 1850m
Compacted snow: 1640

Normalt så er man godt under under disse vektene ved landing.
Det er riktig som Dag sier at 330 har lavere approachspeed enn 321.

MVH

En som flyr begge typer..

Last edited:
På ving.no står det A321 på alle de nevnte avgangene...

Men gøy om det stemmer!

Back