Tata + SIA = Vistara

Someone

Moderator
Medlem
Og slik responderer Jet:
Hours after Tata-Singapore Airlines (SIA) announced plans for an uber luxury full service domestic airline, Jet Airways decided to scrap its low cost or budget brand of JetKonnect. The Naresh Goyal-founded airline will now be an all full service carrier, shifting the war of Indian skies from the battlefield of budget flying to luxury travel aimed at the upper end of the society.

Det kan vel også nevnes at det virker som om Vistara i hovedsak er planlagt å være et internasjonalt selskap. CEO'n er tydelig på at de skal ekspandere sånn at de har 20 fly om 5 år og uttaler seg kritisk til 5/20 kriteriet fra indiske myndigheter for å få godkjenning til å drive internasjonalt.

Litt mer her: http://timesofindia.indiatimes.com/Business/India-Business/Tatas-unveil-luxury-airline-Vistara-target-October-take-off/articleshow/40073092.cms
 
... og Tata er familien/nettverket bak Air India før det ble nasjonalisert. Jeg har stor tro på Tatas ambisjoner innen luftfart. Nå satser de på to joint ventures som skal bruke samme matriell (a320) med tunge aktører som har bevist at de kan: AirAsia India med bl.a. Tony Fernandes og Vistara med SQ. I begge tilfeller blir det snakk om å bidra med feed og Tata har nok ventet på de nye retningslinjene på FDI innen luftfart slik at de får rett folk på laget for å lykkes.

Det virker også som om betydelig kapasitet kommer til å trekkes ut av det indiske markedet om ikke så altfor lenge. Mediemogulene bak Spicejet er like dyktige på luftfart som ølbryggerne bak Kingfisher og skriften på veggen er tydelig: Maran prøver uten hell å kvitte seg med aksjene, det kommer mest sannsynlig en grundig engineering audit fra DGCA etter spørsmål rundt innsparing på vedlikehold, det er mye som tyder på at de trekker skatt fra ansatte uten å betale dette inn til myndighetene, de har restrukturert flyleveranser, de skylder Airports Authority of India ca 110 MNOK og hadde angivelig bare 5 MNOK på konto. Selv om de har fått inn nye penger ved å dumpe masse billige billetter på reiser langt fram i tid og tatt igjen Air India på markedsandeler så tjener de ikke penger og har ca. 1,8 milliarder NOK i gjeld. Og dette er før AirAsias inntog.

Kombinert med en økonomi i vekst og at alternativet til å fly i 2 timer er 12-24 timer i et overfylt tog, så vil jeg tro at det er plass til Vistara og AirAsia sammen med Jet, Air India, Vistara, Go Air, IndiGo, og AirAsia.
 
2586.jpg

Foto: Vistara

Vistara (Delhi Int'l) will commence scheduled operations on January 9, 2015, with its maiden route from Delhi Int'l to Mumbai Int'l where it will be offering four daily A320-200 flights. One of the daily flights will operate via Ahmedabad in each direction.

The joint-venture between Singapore Airlines (SQ, Singapore Changi) and India's Tata Group secured its Air Operators Permit from the Directorate General of Civil Aviation (DGCA) earlier this month paving the way for its launch.

Tata Group's other initiative, a budget carrier with Malaysian LCC AirAsia - AirAsia India (I5, Chennai), commenced operations in June this year.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/33899-indias-vistara-to-launch-on-january-9
 
http://economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/vistara-takes-to-the-skies-operates-first-flight-from-delhi-to-mumbai/articleshow/45823316.cms

Da har de fått tatt sine første flyturer. A320'ene er med 16C, 36Y+, og 96Y. Utenom søndager så ser det ut til at det blir 3 rundturer DEL-BOM og en via AMD frem til nye rutetider blir lansert 15. februar. (https://www.airvistara.com/trip/plan-and-book/flight-schedules)

De er også overraskende åpne om prisingen sin med en pdf av alle fare classes: https://www.airvistara.com/trip/sites/default/files/pdf/FareSheet_06Jan2015_Revised.pdf
 
Da har de bestilt sine første widebody maskiner så ser de nok på lengre ruter etterhvert. 6 787-9, pluss 4 opsjoner er planlagt bestilt. I tillegg planlegger de bestille 13 i en kombinasjon av A320neo og A321neo (+7 opsjoner) og inngå leasingavtaler på ytterligere 37 maskiner, så totalt 50 NEO fly

https://m.economictimes.com/industr...es-worth-3-1-billion/articleshow/64941708.cms

Vistara, the joint venture carrier between Tata Sons and Singapore Airlines, Wednesday said it has signed a preliminary pact with Airbus and Boeing for firm orders of 19 planes valued at $3.1 billion at list prices
 
Spent på å prøve de i mars neste år for en innenriksflyvning i India mellom VNS og DEL, hørt mye bra om de
 
I tillegg til ytterligere 2 A320neo, har Vistara også inngått en leieavtale på 4 737-800 fra BOC for å kunne fylle opp etter Jet konkursen. Tyder på at de også plukker opp ex-Jet crew her slik at de sparer endel på treningen ved å innføre en ny type, da de i dag er en ren Airbus operatør. Med såpass rask levering kommer nok også flyene fra Jet

https://www.flightglobal.com/news/a...first-737s-under-fresh-lease-deal-wit-458457/

The Tata Sons and Singapore Airlines joint venture carrier is taking delivery of four Boeing 737-800s this month from BOC. The deal also covers two CFM International Leap-powered Airbus A320neos for delivery in the second half of 2019.
 
United har inngått codeshare, og et samarbeid som også inkluderer bonuspoengopptjening. Og dermed vil ha et tettere samarbeid i India med dem enn Star Alliance partneren Air India

https://hub.united.com/2019-06-18-u...establish-codeshare-agreement-2638904487.html

United Airlines today announced it has entered into a new alliance agreement with New Delhi-based airline, Vistara. The agreement, effective in Fall 2019, further expands United's global route network to more than 20 destinations throughout India.
 
Vistara er tydeligvis i hast med å utvide utenlands og fylle opp etter Jet, for nå er også daglige ruter til både Dubai og Bangkok, med oppstart alt i slutten av august lansert. Begge med A320.

Til Dubai er de jo ikke akkurat alene, med allerede Air India, Air India Express, Emirates, FlyDubai, Indigo og Spicejet inne på ruten. Mens de til Bangkok også konkurrerer med Air India, GoAir, NokScoot, Spicejet og Thai Airways
 
Vistara inngår codeshare med Lufthansa. Nok et Star Alliance selskap som velger en annen aktør enn Star-medlemmet Air India for innenriks indisk feed

https://www.flightglobal.com/news/articles/vistara-and-lufthansa-sign-codeshare-agreement-462772/

Vistara and Lufthansa have signed a codeshare agreement, which takes effect from 16 December.

This allows Lufthansa to place its code on nearly 18 Vistara-operated flights to 10 Indian cities, including Ahmedabad, Chennai, Delhi, and Mumbai.
 
Back
Top