• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TAT vs SAT

Dreyer

ScanFlyer Silver
Hei,

Er det noen som kan gi en god forklaring på når man bruker TAT og SAT? Helst litt utdypet.

Kai
 
Hei,

Er det noen som kan gi en god forklaring på når man bruker TAT og SAT? Helst litt utdypet.

Kai

---
Veldig enkelt forklart er TAT (totale air temperaure) den temperatur som vingens forkant vil ha p.g.a. friksjon/hastighet gjennom luften, mens SAT er den stillestående (statiske) temperaturen utenfor.
Typisk vil f.eks SAT være -40 grader, mens TAT kan ligge rundt -20 grader, eller mindre.
Oppe nær tropopausen kan SAT ligge på rundt -65 til - 70 grader.

Forholdet mellom TAT og SAT kan ha betydning når man skal måtte bruke wing/engine anti icing. Flyene er som oftest utstyrt med TAT probes under nesen på flyet.

Tally-Ho
 
Back
Top