Tapte bilder

imm

ScanFlyer Crusty
En liten katastrofe har skjedd. Her er det mange som er flinke med foto, og som kanskje kan fortelle hva som har skjedd, hvorfor, og om alt er tapt for evig tid.

Jeg var i Sierra Leone og tok en hel masse bilder med mitt nokså nye Canon
G9. Alt var som normalt, bortsett fra da jeg skulle slette bilder underveis, fikk jeg melding "busy". Denne meldingen har jeg ikke lagt merke til før. Men uansett, bildene som jeg ville slette ble slettet. Alt annet var normalt.

En kveld satt jeg og så igjennom alle bildene jeg hadde tatt i Sierra Leone. Så tok jeg ut batteriet og ladet det. Da jeg satte batteriet inn igjen, var alle bildene fra Sierra Leone borte. Alle bilder som lå der før reisen var der ennå. Massevis av bilder fra Norge, men ingen av de sikkert 100 bildene fra Sierra Leone.

Jeg har minnebrikken. Men fotoapparatet er stjålet. Hva kan ha skjedd? Finnes det noen som helst måte å få frem disse bildene som er borte? Finnes det en "søppelkasse" i minnekortet som kan "restores" igjen?

IMM

Ta deg en tur innom en fotobutikk, der kan de kanskje hjelpe til med å redde bildene. Selv om de skulle være "slettet"

Det finnes gjenopprettings-software. Filene er nok på kortet ennå men tok du bilder etter at de var borte kan du ha overskrevet noen. Det programvare for slikt gjør er å lete etter feks. jpg-filer på hele kortet og uten å ta hensyn til pekere som viser til hvor filene ligger. Det kan være at pekerne til filene er blitt borte, men at filene ennå er der. Litt kluss i skriving på en liten touchscreen:)

Hei,

Det er gode muligheter for at mesteparten av bildene kan hentes fram igjen.

Bare ikke skriv til brikka eller slett andre bilder før du får noen med riktig software til å dumpe innholdet.

Jeg har Sandisks RescuePro 4.0 og 4.1 software på CDer som kom sammen med minnekort og har testet at den kan dra fram slettede filer så lenge de ikke er overskrevet.
Den lager en kopi av alle bildefiler som finnes på brikka uansett om bildene er slettet eller ikke.
Siden jeg har to originale CDer med versjon 4.0 og en med 4.1 så sender jeg en av 4.0 CDene i posten til MAAO adressen - regner med at du har tilgang til en PC med XP og kortleser, aktiveringskoden er på baksiden av omslaget.

Se om det er noen forumskribenter i nærheten som kan hjelpe deg eller spør i en fotobutikk hvis du ikke får det til.

Eders
Knut Erik
(Til Thailand på jobb i morgen)

Last edited:
Gullpost, KEH! Det var Sandisk jeg tenkte på - det fulgte med ei minnebrikke eller en minnebrikke-leser jeg kjøpte en gang (om det følger med recovery-software med minnebrikker så er det vel kanskje grunn til bekymring om minnebrikken bør kjøpes i det hele tatt :-) ) håper det ordner seg for imm

Et program jeg har brukt i slike tilfeller er Restorer 2000 Professional, men det finnes drøssevis andre lignende programmer.

Men husk! Du må ha mulighetene til å sette inn minnekort enten direkte inn i PC eller via en minnekortleser! PC'en må ha muligheten for å lese minnekortet som en "hardisk" eller "minnepinne" for å kjøre lete gjennom og så kjøre recovery! :)

Lykke til! :)

Dette blir spennende ....
Kom gjerne med fortsettelsen, om hvordan dette ender !

Dette er jo en ting som berører "alle" engang ! ;)

Tok med minnebrikken til en fotobutikk. Bildene er på brikken. Av en eller annen årsak kunne de ikke sees på mitt fotoapparat (den gang jeg hadde det). Hun skulle kopiere bildene over på en cd, men det gikk ikke så lett som hun trodde. Noe virker galt sier hun, men hun skulle få det til, men det ville ta litt tid.

Noen av bildene vil bli lagt un under Trip repports - Ny tur til Sierra Leone.

IMM

Dette var bra ! :)
Har selv også opplevd det tidligere , å miste bilder,- men det er noen år siden,- før det kom muligheter til å hente de frem igjen... tror eg !

sist torsdag gikk harddisken min til ***, her dreier det seg om godt over 1000 bilder fra de siste 4mnd(både flybilder og familiebilder)
og det er ikke bare feil på selve harddisken, men hele mekanismen(les: armen som lese/skrive hodet sitter på) er ødelagt, og det kommer til å koste mellom 5000 og 10.000 kr å få skrotet reparert... :cry: life's a bitch, eh?

ps beste software for å finne slettet/overskrevet/forsvunne filer er SPIN RITE :9:

Back