TAP TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Den portugisiske regjeringen har laget en plan for privatisering av TAP. Dette innebærer at de vil selge 66% av eierandelene. De resterende 34% kan først selges 2 år senere, og dette salget skal da skje etter at fagforeningene har gitt sitt samtykke.

the Portuguese government, has laid out the terms of its planned privatization of the carrier from which it will divest a total of 66%. While it will retain a 34% minority shareholding, 61% will go to a strategic investor while the other 5% will go to TAP employees.

http://www.ch-aviation.com/portal/news/34527-lisbon-outlines-conditions-for-tap-portugals-privatization
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres

Nå begynner det snart å bli få som ønsker å kjøpe TAP, det er vel bare Azul, Delta, Virgin Atlantic, IAG og Lufthansa Group som henger på enda...mens LATAM, Avianca, Air Europa og Gol Linhas Aereas har trukket seg...
Selvom flere opkøbere har vist interesse for Star Alliance-medlemmet, afskrækker flyselskabets enorme gæld nemlig mange af disse, og det sidste nye i sagen er nu, at både spanske Globalia Corporacion (ejer spanske Air Europa, red.) og chilenske LATAM Airlines Group har trukket sig fra forhandlingerne efter at have hørt nærmere om den portugisiske regerings salgsbetingelser.

”Vi har opgivet tanken. Man kan ikke erhverve et selskab med så stor gæld, når det samtidig er så svært at håndtere. Det er ikke i overensstemmelse med de krav, vi har opgivet, siger præsident for Globalia Corporacion, Juan José Hidalgo, til den spanske avis Preferente.

Synspunktet bakkes op af LATAM Airlines Group, der ejer de tidligere statsejede flyselskaber LAN Airlines og TAM Airlines.

”Ting kan ændre sig, men under de nuværende markedsforhold, og hvad vi ved om privatiseringen af LAN kan jeg sige, at LATAM ikke vil deltage i denne privatisering, fortæller selskabets formand Mauricio Amaro til Reuters.
http://www.check-in.dk/flyselskaber-traekker-sig-fra-forhandlinger
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres

Nå begynner det snart å bli få som ønsker å kjøpe TAP, det er vel bare Azul, Delta, Virgin Atlantic, IAG og Lufthansa Group som henger på enda...mens LATAM, Avianca, Air Europa og Gol Linhas Aereas har trukket seg...

Tror du kan stryke flesteparten av disse også.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres

det med Avianca har trukket seg er ikke helt riktig enda

Eier til Avianca,Germán Efromovich, er i Lisboa med et nytt tilbud til Portugisisk regjeringen
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres

Ble sannelig streikerammet, var i Lisboa fra mandag til i dag. Forutså problemet, så det ble til at vi bestilte billetter med LH via FRA og fløy med dem i stedet.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres

Da var det bestemt...kanskje dette er det som skulle til for at AZUL tar opp ønsket om å bli en del av *A?
The Portuguese government has officially selected Gateway, a joint-venture between jetBlue Airways (B6, New York JFK) and Azul Linhas Aéreas Brasileiras (AD, Campinas Viracopos) founder David Neeleman and Portuguese bus company Barraqueiro Group, to acquire a 61% stake in the country's national carrier, TAP Portugal (TP, Lisbon).

Secretary of the Treasury, Isabel Castelo Branco, told a press conference in Lisbon on Thursday that the sale should generate between EUR354 million (USD488 million) and EUR488 million (USD548.5 million) for the country's coffers depending on the carrier's performance.

Branco went on to explain that the transaction's full value will only be realized in two years time adding that the current valuation is based on market capitalization, share price, and buy/sell stock options.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/37985-lisbon-chooses-neelemans-gateway-for-tap-portugal-stake
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres

The Portuguese Competition Authority (Autoridade da Concorrência - AdC) has given Gateway, a joint-venture between jetBlue Airways (B6, New York JFK) and Azul Linhas Aéreas Brasileiras (AD, Campinas Viracopos) founder David Neeleman and Portuguese bus company Barraqueiro Group, the greenlight to acquire a 61% stake in the country's national carrier, TAP Portugal (TP, Lisbon).

In its ruling allowing the sale to proceed, the AdC said it did not foresee the proposed takeover impeding competition in the local and international Portuguese market.

"None of the acquiring parties are active on air routes where TAP operates, nor is there any potential risk for the elimination of competition to TAP on routes to Brazil," it said.

The AdC's ruling does not, however, comment on the deal's compliance with European investment and ownership laws. The AdC was tasked with determining the transaction's EC ownership rules after the European Commission (EC) said in mid-August that in this instance, it did not have the jurisdiction to do so.

That determination has been left to the Portuguese civil aviation authority (Autoridade Nacional da Aviação Civil - ANAC) which is the last governmental watchdog needed to approve the deal.

Avianca Holdings founder and board chairman Germán Efromovich has opposed the deal after his SAGEF consortium was among the losing contenders. Efromovich has questioned the extent to which Neeleman will have a say in the running of TAP given that he is not a European citizen.

Lisbon's sale of TAP to Gateway is expected to generate between EUR354 million and EUR488 million for the country's coffers depending on the carrier's performance. Gateway has also pledged to invest a further EUR250 million for the renewal of the airline's fleet with the A330neo and A321neo(LR) reported to be strong contenders.
http://www.ch-aviation.com/portal/n...etition-watchdog-okays-gateway-control-of-tap
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (jetBlue/Azul)

Ser ut som omstrukturering av Portugalia er nå det neste som skjer. Portugalia bytter navn til TAP Express og parkerer sine 6 F-100, 6 ERJ-145 og 2 B1900D. Inn kommer istedet 8 ATR-72 og 9 E190. Såvidt jeg vet så kommer disse fra deres søsterselskap Azul, og gjør dermed at selskapene i gruppen hjelper hverandre da de øknomiske problemene i Brazil gjør at Azul har behov for og redusere flåten
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (jetBlue/Azul)

Ser ut som omstrukturering av Portugalia er nå det neste som skjer. Portugalia bytter navn til TAP Express og parkerer sine 6 F-100, 6 ERJ-145 og 2 B1900D. Inn kommer istedet 8 ATR-72 og 9 E190. Såvidt jeg vet så kommer disse fra deres søsterselskap Azul, og gjør dermed at selskapene i gruppen hjelper hverandre da de øknomiske problemene i Brazil gjør at Azul har behov for og redusere flåten

Dersom de klarer å komme ut av avtalene med deres nåværende flåte må jo dette sies å være en meget elegant løsning! Kan ikke si at jeg har sett at selskaper med eierskap på tvers av kontinenter har benyttet denne formen for flåte posisjonering i noen særlig utstrakt grad tidligere, men mulig jeg har glemt noen?
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (jetBlue/Azul)

Dersom de klarer å komme ut av avtalene med deres nåværende flåte må jo dette sies å være en meget elegant løsning! Kan ikke si at jeg har sett at selskaper med eierskap på tvers av kontinenter har benyttet denne formen for flåte posisjonering i noen særlig utstrakt grad tidligere, men mulig jeg har glemt noen?

Ja, men mistenker at kapitalkostnaden på disse var relativt lave. Fokkerne er i snitt 26år, og Embraerne ikke veldig mye yngre, så hvis de eide dem selv så bør de være avskrevet. Og leasingkostnaden, hvis de hadde det, på de gamle haugene må vel også være begrenset?
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (jetBlue/Azul)

Ser ut som omstrukturering av Portugalia er nå det neste som skjer. Portugalia bytter navn til TAP Express og parkerer sine 6 F-100, 6 ERJ-145 og 2 B1900D. Inn kommer istedet 8 ATR-72 og 9 E190. Såvidt jeg vet så kommer disse fra deres søsterselskap Azul, og gjør dermed at selskapene i gruppen hjelper hverandre da de øknomiske problemene i Brazil gjør at Azul har behov for og redusere flåten

Stemmer nok det... første'n er snart klar :)
ATR 72 -212A(600) 1232 PR-AQW Azul Linhas Aéreas ferried 11jan16 CNF-PLU for paint, for White in TAP Express cs ex F-WWEG
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (jetBlue/Azul)

Fikk denne i dag:

The new TAP is now a reality.

Today, we are announcing some very important news to the company and to all our Customers as well.

Up to next July, we will take delivery of new aircraft - eight ATR72 and nine Embraer 190 - which will allow us to improve the comfort and efficiency of our fleet. With such a new fleet, we will also be able to increase seat capacity available by 47% as well as to achieve significant savings in fuel consumption.

TAP Express is the newly branded product launched by TAP to replace Portugália, PGA airlines, from now on operating with a new fleet, as hereby announced.

We are also announcing the creation of the Porto-Lisbon shuttle, designated as “Ponte Aérea”, to connect both destinations with flights every hour, adding to 16 roundtrip dailies in the whole. This launch will enable better service on the point-to-point connections and much better conditions for an optimised connectivity to the Lisbon hub operations, providing Customers with easy access to the whole TAP network.

These are historic days for TAP and the investments already underway, which include orders for 53 new aircraft, €60 million to retrofit the cabin interiors of the current fleet, €11 million to retrofit twelve A320-family aircraft with the sharklet technology, €2 million for a new digital reservations platform and the increase and renovation of PGA fleet, will allow us to embrace the future completely confident. These measures will improve TAP’s annual operation result in 60 million €.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (jetBlue/Azul)

Ser ut som TAP fortsetter og hente fly innad i samme eiergruppe. Og denne gangen fra Azul, hvor disse to A330ene skal komme fra

http://www.tapportugal.com/Info/en/...AP&utm_medium=NEWSLETTER&utm_campaign=NEWA330
TAP will phase in two new A330-200 long haul aircraft until next June in order to leverage its plan to expand services in the United States, a market where the company will vigorously promote Portugal as an excellent tourism destination and Lisbon as the prime gateway into Europe for North American travellers.

Ingenting offisielt, men i følge de lokale på a.net er det snakk om og starte opp BOS og JFK
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (jetBlue/Azul)

... €11 million to retrofit twelve A320-family aircraft with the sharklet technology.....

Og prosesen med å retrofitte A320'ene er i gang.
 

Attachments

  • TAP.jpg
    TAP.jpg
    125.9 KB · Views: 820
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (Neeleman)

Men nå krangler eierene Neeleman og den portugisiske staten, så kan enden bli av en gruppe av Lufthansa og United overtar de 45% som Atlantic Gateway/Neeleman eier?

https://www.aviation24.be/airlines/...nited-are-eyeing-a-stake-in-tap-air-portugal/

Lufthansa has started negotiations to buy 45% of the capital of its Star Alliance sister member TAP Air Portugal from its main private shareholder, according to the Portuguese economic daily “Jornal de Negocios” in its Monday edition. Lufthansa is said to have teamed up with United Airlines.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (Neeleman)

Etter den portugisiske staten overtok majoriteten av selskapet under korona, ser det ut som TAP igjen skal forsøker å privatiseres. Air France-KLM skal nå visstnok snuse på selskapet

https://skift.com/2022/10/28/air-france-klm-eyes-investing-in-portugals-tap/

Portugal is beckoning to Air France-KLM as the group evaluates opportunities to expand in southern Europe. An investment in state-owned TAP Air Portugal would complement a potential deal for Italy’s ITA Airways in several of Europe’s fastest recovering markets.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (Neeleman)

Tror nesten det er motsatt, at det er den portugisiske staten som lukter på Air France-KLM og gjerne vil at de skal kjøpe TAP Portugal. Så får vi se hva som skjer videre. AFK vil neppe kjøpe både ITA og TAP på samme tid.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (Neeleman)

Tror nesten det er motsatt, at det er den portugisiske staten som lukter på Air France-KLM og gjerne vil at de skal kjøpe TAP Portugal. Så får vi se hva som skjer videre. AFK vil neppe kjøpe både ITA og TAP på samme tid.

Uvisst hvem som sprer ryktene, men det nevnes også IAG er interresert i TAP

Ellers så er det ting som tyder på at ITA salget har "rykket tilbake til start" og uansett var det jo ikke Air France-KLM som skulle kjøpe dem, men dette fondet som skulle samarbeide med dem
 
Back
Top