TAP TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Re: TAP Portugal skal privatiseres - Solgt til Gateway (Neeleman)

De skal nå ha solgt 50,1% av sitt portugisiske handlingseslakp Groundforce, til Menzies

https://www.ch-aviation.com/portal/news/126632-tap-disposes-of-51-in-groundforce-to-menzies-aviation

17.04.2023 - 10:07 UTC

Global ground-handler Menzies Aviation has signed a deal with TAP Air Portugal (TP, Lisbon) and its own ground-handling unit Groundforce to buy a controlling stake of 50.1% in the struggling Portuguese aviation services provider, it revealed in a statement.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Minst 51% av selskapet er vedtatt solgt

https://www.aviation24.be/airlines/...to-privatise-at-least-51-of-tap-air-portugal/

The Portuguese government has approved a decree law that paves the way for the privatisation of at least 51% of TAP Air Portugal’s capital. This privatisation process aims to attract an investor or consortium with strategic objectives, including the growth of the airline, the expansion of the national hub, investment in high-value aviation activities, and better utilisation of national airports.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Portugals regjering har nå vedtatt å selge sine eierandeler på 51% i TAP, etter å ha fått godkjent de juridiske rammene for privatiseringsprosessen. Air France-KLM opprettholder sin interesse for TAP selv etter sitt oppkjøp i SAS.

Både IAG og Lufthansa-gruppen har ytret interessere for TAP, men Lufthansa er klare på at deres fokus er å få overta ITA og IAG står i sitt andre forsøk på å kjøpe Air Europa etter at EU har sakt nei tidligere.

https://www.investing.com/news/stoc...-in-tap-takeover-after-sas-investment-3191100

https://www.flightglobal.com/airlin...th-air-france-klm-move-for-sas/155249.article
 
Last edited:
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Økonomisk går det tydeligvis ganske bra

https://airwaysmag.com/tap-delivers-record-q3-results/

TAP Air Portugal (TP) released its Q3 financial results today, noting that it had recorded a record profit of €180.5 million (US$191.13 million).

This result led the airline to achieve a record profit of €203.5 million (US$215.48 million) for the first nine months of 2023. Operating revenues in the first nine months of the year also surged to €3.2 billion (US$3.39 billion), demonstrating a significant increase of 29.7% over the same period in 2022.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Den portugisiske presidenten har sent privatiseringsplanen tilbake til ompuss, da han tydeligvis syntes det gikk litt fort unna.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/133456-portugals-president-vetoes-tap-privatisation-law

The pending semi-privatisation of TAP Air Portugal (TP, Lisbon) has hit a glitch with Portugal's President Marcelo Rebelo de Sousa having vetoed the required decree, citing concerns about a lack of transparency in the process, which he wants the government to address forthwith.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Det blir ihverfall IKKE noe enklere enn deres oppkjøp av ITA.
Jeg tror Lufthansa Group (LHG) har nådd det som er mulig for hva EU tillater når det gjelder oppkjøp og sammenslåinger.
LHG er blitt veldig store og nesten dominerende innen legacy/ nettverk segmentet i EU.
Skal de vokse videre må nok de gjøre det på naturlig vis med eksisterende selskaper.

TAP har nok større sjanse med AFKL og deretter IAG.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Det blir ihverfall IKKE noe enklere enn deres oppkjøp av ITA.
Jeg tror Lufthansa Group (LHG) har nådd det som er mulig for hva EU tillater når det gjelder oppkjøp og sammenslåinger.
LHG er blitt veldig store og nesten dominerende innen legacy/ nettverk segmentet i EU.
Skal de vokse videre må nok de gjøre det på naturlig vis med eksisterende selskaper.

TAP har nok større sjanse med AFKL og deretter IAG.

De markedene EU vil vurdere er til og fra Europa og sør Amerika, samt til og fra Lisboa innad i Europa. På førstnevnte stiller Lufthansa bedte enn IAG og AirFrance da de har lavere markedsandeler. Jeg tror fort TAP kan ende med Lufthansa og det kan være positivt for konkurranse til Sør Amerika. Tre store aktører som kjemper om markedsandeler, samt endel konkurranse fra andre veien.
 
Last edited:
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Det blir ihverfall IKKE noe enklere enn deres oppkjøp av ITA.
Jeg tror Lufthansa Group (LHG) har nådd det som er mulig for hva EU tillater når det gjelder oppkjøp og sammenslåinger.
LHG er blitt veldig store og nesten dominerende innen legacy/ nettverk segmentet i EU.
Skal de vokse videre må nok de gjøre det på naturlig vis med eksisterende selskaper.

Ja, men så lenge de holder seg under 20%, trengs det ikke godkjennes. Samtidig som de trolig da i praksis inntil videre hindrer at det kommer en konkurrent og kjøper dem ut av alliansen
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Air France-KLM sjefen er ute og bekrefter de også kunne tenke seg 49% av TAP.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Om AF/KL får 49% i TAP er det vel en god mulighet for alliansebytte? Men samtidig er vel AF/KL allerede ganske gode på Afrika og Mellom/Sør-Amerika?
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

...samtidig er vel AF/KL allerede ganske gode på Afrika og Mellom/Sør-Amerika?


Iberia er det europeiske flyselskapet som er suverent størst på Mellom/Sør-Amerika med Madrid som "gate-way". Men Air-France/KLM ligger allerede høyt oppe på statistikken. Dersom de lykkes med å komme på eiersiden i TAP Portugal og evt. Air Europa, vil Air-France/KLM kunne bli en betydelig aktør på dette kontinentet.

https://airserviceone.com/europe-so...he-first-time-iberia-remains-the-top-carrier/

Interessant å merke seg at 10 flyselskap kontrollerer hele 89% av markedet innad i Mellom- og Sør-Amerika med LATAM-gruppen som største aktør, etterfulgt av Volaris og Avianca. Til sammenligning kontrollerer de 10 største flyselskapene i Europa 61% av det europeiske markedet der Ryanair er størst, etterfulgt av Lufthansa-gruppen og EasyJet.

https://alg-global.com/blog/aviatio...in-america-and-its-comparison-european-market

Air-France/KLM er allerede i full gang med å inngå avtaler med sør-amerikanske flyselskaper(SKY Airlines, GOL) for å sikre seg videreforbindelser og et godt rutenett regionalt, så mye tyder på at de ønsker å satse på markedet i Sør-Amerika. Skal bli interessant å se om de lykkes!

https://visit-latin-america.com/en/...ed-connectivity-for-latin-america-and-europe/

https://www.airfranceklm.com/en/new...tend-and-enhance-their-commercial-partnership
 
Last edited:
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Går fremover

https://www.aviation24.be/airlines/...atise-up-to-49-9-of-tap-air-portugal-by-2026/

The Portuguese government has officially launched the process to privatise up to 49.9% of TAP Air Portugal, aiming to complete the sale within a year, pending regulatory approval. Of the total, up to 5% will be reserved for employees. The government plans a four-phase direct sale, including pre-qualification, proposal submission, binding offers, and final negotiations.
 
Re: TAP Portugal skal privatiseres - På nytt

Air France-KLM er kjapt ute og bekrefter sin interesse for å kjøpe seg inn i TAP, mens IAG sier de vil revurdere vilkårene for en transaksjon. Lufthansa Group har ennå ikke kommentert de portugisiske myndighetene sin kunngjøring.
Skal bli interessant å se hvem av de store selskapene som lykkes med "å gjøre sine hoser grønne" hos TAP og vinne budrunden.

https://www.theportugalnews.com/new...still-interested-in-tap/99324#google_vignette
 
Back
Top