PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
Det eneste farlige i denne situasjonen er reaksjonene i ettertid. Som viser at de som sitter ved makten fokuserer på småtingene som ikke har mye med flysikkerhet å gjøre. De viktigste er tydeligvis å gi sluttkunden, passasjerene inntrykket at ALT gjøres for å trygge reisen.
Det er ikke vesentlig større risiko ved å la et barn lese en klarering enn å la en fersk flygelederaspirant gjøre det. Begge gjør det under "supervision" av en erfaren flygeleder som ville gått inn og korrigert hvis det var fare for misforståelser. Jeg synes kid'en var flink jeg.
Vi hadde vel en diskusjon her inne for ca 1 år siden etter at kid'en til en av flygelederne ved Oslo APP satt og bablet i vei på Oslo DIR frekvens. Denne frekvensen var da ikke i bruk, men allikevel var det flere her inne som mente det var uansvarlig og farlig !?
Husk at både piloter og flygeledere er ansvarlige og profesjonelle mennesker som aldri ville satt noens liv i fare hvis de kunne unngått det. De greie å vurdere når det er trygt å la andre lese en klarering for dem, og i andre enden om det er trygt å følge denne klareringen.
Just my 0.02$
Det er ikke vesentlig større risiko ved å la et barn lese en klarering enn å la en fersk flygelederaspirant gjøre det. Begge gjør det under "supervision" av en erfaren flygeleder som ville gått inn og korrigert hvis det var fare for misforståelser. Jeg synes kid'en var flink jeg.
Vi hadde vel en diskusjon her inne for ca 1 år siden etter at kid'en til en av flygelederne ved Oslo APP satt og bablet i vei på Oslo DIR frekvens. Denne frekvensen var da ikke i bruk, men allikevel var det flere her inne som mente det var uansvarlig og farlig !?
Husk at både piloter og flygeledere er ansvarlige og profesjonelle mennesker som aldri ville satt noens liv i fare hvis de kunne unngått det. De greie å vurdere når det er trygt å la andre lese en klarering for dem, og i andre enden om det er trygt å følge denne klareringen.
Just my 0.02$