Take you kid to work-day: JFK Tower Style

Det eneste farlige i denne situasjonen er reaksjonene i ettertid. Som viser at de som sitter ved makten fokuserer på småtingene som ikke har mye med flysikkerhet å gjøre. De viktigste er tydeligvis å gi sluttkunden, passasjerene inntrykket at ALT gjøres for å trygge reisen.
Det er ikke vesentlig større risiko ved å la et barn lese en klarering enn å la en fersk flygelederaspirant gjøre det. Begge gjør det under "supervision" av en erfaren flygeleder som ville gått inn og korrigert hvis det var fare for misforståelser. Jeg synes kid'en var flink jeg.
Vi hadde vel en diskusjon her inne for ca 1 år siden etter at kid'en til en av flygelederne ved Oslo APP satt og bablet i vei på Oslo DIR frekvens. Denne frekvensen var da ikke i bruk, men allikevel var det flere her inne som mente det var uansvarlig og farlig !?
Husk at både piloter og flygeledere er ansvarlige og profesjonelle mennesker som aldri ville satt noens liv i fare hvis de kunne unngått det. De greie å vurdere når det er trygt å la andre lese en klarering for dem, og i andre enden om det er trygt å følge denne klareringen.
Just my 0.02$

Jeg tror nok ikke at det utgjorde noen sikkerhetsrisiko, men poenget mitt er at flyvelederen viste dårlig dømmekraft ved å sette et barn foran mikrofonen. Han tenkte sikkert at det kunne ikke være så farlig (noe han sikkert hadde helt rett i), men slik bør ikke en flygeleder tenke. Han/hun skal forholde seg til lover og regler.

Last edited:
poenget mitt er at flyvelederen viste dårlig dømmekraft (...) Han tenkte sikkert at det kunne ikke være så farlig (noe han sikkert hadde helt rett i)

Dersom noen tenker at 'dette' ikke er farlig, og de har rett i at 'dette' ikke er farlig, hvori ligger den dårlige dømmekraften?

Dersom noen tenker at 'dette' ikke er farlig, og de har rett i at 'dette' ikke er farlig, hvori ligger den dårlige dømmekraften?

Den dårlige dømmekraften ligger i å tro/skjønne at media ikke ville ha en fest på dette, siden de sjeldent setter seg inn i ting og er på jakt etter krigstyper og kriser?

Men så er det ikke hans jobb heller...

-A

Kanskje han fikk inspirasjon til å bli flygeleder når han blir stor? :p

Men dette er da ikke til å spøke med! Noe kunne jo ha gått feil, og da står mange menneskeliv i fare! Nei, dette burde ikke skje på en så stor og viktig flyplass! :old

Back