Take you kid to work-day: JFK Tower Style

Høres ut som om faren er han som har de klassiske youtube-klippene fra JFK. Snodig skrue.

Re: 'ATC-barn' i trøbbel

Det er blitt noe oppstyr etter at et barn var ATC for en dag på JFK

Edit: Barnet var bare på lufta fem ganger

Herlighet, dette burde MSNBC klart å vinkle litt mer humoristisk og ikke som om... "The world as we know it is coming to an end!". Storm i ett vannglass.

"This lapse in judgment not only violated FAA's own policies, but common sense standards for professional conduct. These kinds of distractions are totally unacceptable," FAA Administrator Randy Babbitt said in a statement. "This kind of behavior does not reflect the true caliber of our work force."
http://www.foxnews.com/story/0,2933,587801,00.html

100% enig. Det er dårlig dømmekraft å sette et barn ved mikrofonen.

Siden jeg ikke jobber i flybransjen på noe vis og er kjent for å holde mine meninger for meg selv, så synes jeg dette var en helt grei sak. Det som imponerer med saken er:

- media går som vanlig av hengslene uten å ha full info
- de som var innvolvert i situasjonen hadde ingen problemer med det
- de fleste som liker å ha sterke meninger her i saken (både her og på pprune.net) ser ut til å være folk som ikke jobber i bransjen eller var innvolvert i situasjonen.

Og som flere har påpekt på pprune.net:
- dette er da ikke forskjellig fra lærlinger der borte, som ikke har egen lisens, men gjør det under oppsyn fra andre
- ungen snakket tydelig og greitt

Og viktigst av alt, hvem som formidler beskjeden er vel komplett irrelevant så lenge:

- Avsender og mottaker er enig om at den er autentisk, komplett og korrekt
- Logikken og sikkerheten i operasjonen stammer fra en person med lisens til å ta de vurderingene

Men mest sannsynlig, siden dette er blåst opp til en enorm sak, så må noen lage rabalder for å vise "at man tar ansvar", og vips, nok en unødig sak...

-A

Det er greit at det er tydelig og klart, men jeg mener at man rett og slett ikke skal gjøre slike ting. Og nei, det er ikke det samme som å ha flygelederelever i trening.

Det er ikke uten grunn at flygelederelever MÅ ha fullført skoledelen, før de i det heletatt får snakke med live trafikk.

Sådan noget bliver jo hurtigt misbrugt af populærpressen. I danske BT står der f.ex i overskriften : "Børn styrer lufttrafikken. Føler du dig sikker når du flyver?"

Back