Tafikktall Norwegian aug 2013

branserud

ScanFlyer Blue
Fra:
http://notifier.mynewsdesk.com/wf/c...1lgsd5tUJSgDMsdwWG7EHVCJHarikH1zA-2B2fDwQSFtx
The total number of passengers flown in August 2013 was 1 973 468 compared to 1 724 046 last year, an increase of 249 422 passengers (14 %).
Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 30 %
 Total capacity (ASK) increased by 31 %
 The load factor was 79.2 %, down 1.2 p.p.
The increase in passenger traffic, production and passengers is primarily driven by the establishment of new European short-haul bases and long-haul operations to North America and Southeast Asia. The new long and short-haul routes contributed positively to the load factor.
The traffic figures are influenced by the better than usual weather in Northern Europe which affected late bookings.
PASSENGER REVENUES
The unit revenue (RASK) is estimated at 0.38 for the period (-13 %).
The average flying distance for the Group increased by 11 % in August compared to the same period last year.
Yield & Unit Revenue (NOK) (Estimate)August
Aug-13Aug-12 Yield 0.48 0.54-12%
RASK 0.38 0.44-13%
 
Er det ikke litt unormalt for et lavservice-selskap å ha fyllingsgrad på 70%-tallet i en god måned som august? Nå har sikkert Norwegian startet mange ruter og ekspandert mye, men likevel. Fyllingsgraden for f.eks. Easyjet og Ryanair er vel mye høyere?
 
14% flere passasjerer og 23,3% flere tomme seter.

"The new long and short-haul routes contributed positively to the load factor."

Da må "load factor" på alle andre ruter være kraftig ned.
 
"The traffic figures are influenced by the better than usual weather in Northern Europe which affected late bookings."

På hvilket grunnlag kan de egentlig være så sikre på at det bare er været som er årsaken til sene bookinger?
 
"The traffic figures are influenced by the better than usual weather in Northern Europe which affected late bookings."

På hvilket grunnlag kan de egentlig være så sikre på at det bare er været som er årsaken til sene bookinger?

De kan vel neppe være sikre på at det bare er været, men nå står det bare at trafikktallene er påvirket (influenced) av det gode været - ikke at det er eneste årsaken.
 
"The traffic figures are influenced by the better than usual weather in Northern Europe which affected late bookings."

På hvilket grunnlag kan de egentlig være så sikre på at det bare er været som er årsaken til sene bookinger?

Mener å huske at de skrev det samme for juli-tallene, mens tallene fra SAS og OSL viste at været kun hadde hatt betydning for DY.

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119591

Avinor hadde 14% økning på utenlandstrafikken i juli, ARN 11%, SAS spesielt sterk booking fra Norge og Sverige (pga vær), mens Norwegian hadde dårlig booking pga vær. Noe skurrer!
 
Last edited:
Hva prøver de egentlig å si? Ingen sitter i april og bestemmer seg for at de utsetter bestillingen for sommeren fordi det er meldt så fint vær i juni, juli og august. De som ikke bestilte flyreiser tidlig har gjort det av andre grunner enn været. Langtidsvarsel kan man kun stole på innenfor 7-14 dager. Og hva er egen en sen booking i DY sine øyne? 14 dager? 4 dager? 30 dager?

De som bestiller sent pga. fint vær ville uansett bestilt sent fordi de ikke vet hvordan været vil bli før 7-14 dager før de evt. vil reise.

Dette er bare flisespikking og tull, men likevel interessant :)
 
"...by the better than usual weather in Northern Europe which affected late bookings"

Er det ikke ganske innlysende at kabinfaktoren vil gå ned når været her hjemme er så pent at folk IKKE hiver seg på et sydenfly for å oppleve skikkelig sommer?

De to foregående årene var det helt andre værforhold her i sommerhalvåret.

Jeg har stor forståelse for det som Norwegian og Ryanair "skylder på"!
 
"...by the better than usual weather in Northern Europe which affected late bookings"

Er det ikke ganske innlysende at kabinfaktoren vil gå ned når været her hjemme er så pent at folk IKKE hiver seg på et sydenfly for å oppleve skikkelig sommer?

De to foregående årene var det helt andre værforhold her i sommerhalvåret.

Jeg har stor forståelse for det som Norwegian og Ryanair "skylder på"!

Ritkig, og det påvirker yielden litt også, da så lenge det er fint vær her hjemme ikke har "sol-desperate" folk som er villig til å betale litt ekstra etter to uker på hytta i regnvær
 
Men det er vel så om været er dårlig et par mnd øker reiselysten til solen. Nas har vel også høyere andel fritidsreisende.
 
En må huske på at en sammenligner to ganske ekstreme år. Et spesiellt god mot et spesiellt dårlig. Det var jo jubel over Norwegians sommer tall for i fjor, utvilsomt fordi mange kjøpte seg vekk fra regnværet der og da. Det blir da litt spesielt å sammenligne den omvendete sommeren i år mot i fjor. Rart at salgs forskjellene ikke er enda større faktisk.
 
En må huske på at en sammenligner to ganske ekstreme år. Et spesiellt god mot et spesiellt dårlig. Det var jo jubel over Norwegians sommer tall for i fjor, utvilsomt fordi mange kjøpte seg vekk fra regnværet der og da. Det blir da litt spesielt å sammenligne den omvendete sommeren i år mot i fjor. Rart at salgs forskjellene ikke er enda større faktisk.


Enig i den analysen der. Det er ikke akkurat empiri, men for mitt eget vedkommende holder jeg meg stort sett nordpå om sommeren. I fjor var været så dårlig at jeg kort tid i forveien booka og rømte til Middelhavet.
 
Jeg tror Norwegian gjor det altfor enkelt dersom man skylder det alene pa den pene vaeret i Norden. Fordi det finnes seg jo ogsa andre grunner som förte til dette Augusti-smellen. Og vi bör huske at AUG inneholder ferie-slutt i DEN, NOR og SWE, sa det finnes seg en sterkt etterspörelse.

Norwegian har valgt a vokse i supersonisk hastighet. Dette er en hoy-risiko strategi. Mere enn 30% er ASK veksten i utbydd kapasitaet. Dette er voldsomt mye og planen ble a vokse langt hurtigere enn total-marked. Likevel er antall innbyggere i Norden konstant (ogsa i Europa blir vi tendensielt faerre en flere).

Na la oss se pa visse trends siden Mai : ASK // Yield // RASK // Load-Factor

MAY: +33% // -7% // -6% // 77%
JUN: +31% // -7% // -4% // 79,6%
JUL: +30% // -11% // -11% // 85,9%
AUG: +31% // -12% // -13% // 79,2%

Utifra disse tallene og fraktum at Loadfactor har fallt i bade JUL og AUG kan man spöre om Norwegian er i en fase av over-ekspansjon, hvor de vokser altfor hurtig. Selv med agressiv dumping av prisene har Norwegian ikke klart a holde load-factor oppe pa fjorarets niveaer i disse maneder... RASK faller, marginer blir stadig mindre...

Jeg er spent a se pa SEP tallene. Da snakker vi om förste business maned etter ferien med full EB effekt innenlands i Norge. Og vi far se om marked taler 30% vekst i kapasitaeter...
 
Noen som vet om charter-trafikken er med i tallene? Har hørt en påstand om at SAS ikke regner inn chartertrafikk i tallene, mens Norwegian gjør det...

SAS har jo hatt mye mer chartertraffikk i sommer enn tidligere, og leid inn mye kapasitet fra blandt andre Jet-time og Braathens regional til å fly sin opprinnelige produksjon.
 
I en slik sammenheng må man også ha med gjennomsnittlig flydistanse. Denne økte 10-11% siste 4 månedene mot henholsvis 5%,6%, 0% og 6% ifjor. Dette trekker jo naturligvis yielden (og kostnadene) ned i år for disse 4 månedene og gjør at det hele ikke ser på langtnær så dramatisk ut for selskapet!

Når det er sagt var trafikktallene dårlig i august. Og det kan fortsette utover høsten.
 
Last edited:
Er det ikke litt unormalt for et lavservice-selskap å ha fyllingsgrad på 70%-tallet i en god måned som august? Nå har sikkert Norwegian startet mange ruter og ekspandert mye, men likevel. Fyllingsgraden for f.eks. Easyjet og Ryanair er vel mye høyere?

Den var 92,8 % for easyJet og 89 % for Ryanair på samme tid, så 79 % er litt lavt ja...
 
Hadde en tur med DY fra Torp til London på en torsdag og retur på mandag.
Ca 80 pax til London , og ca 65 tilbake.
Kun Spaske crew i cabinen, og ingen som snakket Norsk fra cockpit.
Kansje en grunn til at cabinfaktoren blir lavere
 
Hadde en tur med DY fra Torp til London på en torsdag og retur på mandag.
Ca 80 pax til London , og ca 65 tilbake.
Kun Spaske crew i cabinen, og ingen som snakket Norsk fra cockpit.
Kansje en grunn til at cabinfaktoren blir lavere

Grunnen er at de som jobber ombord ikke snakker norsk...? Hvordan er det med utenlandske selskaper som flyr til/fra Norge?

Jeg har fløyet med DY hvor den ene flighten hadde 100% britisk crew (cockpit & FD), og en hvor begge pilotene var britiske og iallefall 3 av 4 CA'er var britiske. De flyene hadde nesten 100% kabinfaktor.
 
Back
Top