Farmer
ScanFlyer Crusty
WF737 16oct MJFTRD LN-WIF Sete 10E
Dagens første lille hopp fra Mosjøen til Trondheim i godt flyvær gikk som vanlig helt greit uten de store hendelser og overraskelser.
Bagasjen ble sjekket hele veien fram til Narita, og med Priority Tag på plass regner jeg med at denne kommer tidlig ut på bagasjebåndet i Japan, da dette faktisk virker som det skal i Asia
Startet med en bitteliten forsinkelse pga landing av nordgående fly på Kjærstad, da ruteføringen er lagt slik at det som regel er et fly i hver retning omtrent samtidig flere ganger om dagen.
Landet ca 10 min forsinket på Værnes, men 15 minutter holder som regel der når man er ferdig innsjekket og bare har å gå fra det ene flyet til det andre.
SK377 16 oct TRD-OSL LN-BRR Sete 3A
Kort transfer, og jeg gikk ombord som en av de siste passasjerene. God gammel maskin i gamle BU-farger, og med et sete som snart bør byttes. Helt nedsittet slik at man kjenner rammeverket dessverre.
Avgang på rute mot vest, med rask stigning til marsjhøyde. Bare halvfullt fly i dag, så klatringen gikk rimelig raskt.
Besetningen var i godt slag og humør, og servering og salg kom raskt i gang. Tok kun en kopp kaffe, da det nok blir mer og bedre mat på de neste flyene på denne reisen.
Flyturen til Gardermoen var beregnet til kun 40 minutter og nedstigningen begynte tidlig og langt nord for Lillehammer.
Da vi var passert Eidsvoll på vei rett inn fra nord ble innflygingen avbrutt og vi steg i en venstresving. Kapteinen kom raskt på høytaleren og meddelte at radaren på Gardermoen hadde falt ut, og vi måtte ta en ekstra runde for å starte på en ny innflyging.
Dette tok drøye 10 minutter ekstra, hvoretter vi landet helst som normalt, slik at det ikke ble de store konsekvensene av denne lille "radarblippen"
Flybytte fra innland til utland på Gardermoen er som en søt drøm. Jeg kan ikke skjønne all denne klagingen på Gardermoen, da det etter min mening ikke finnes mange flyplasser av denne størrelsen i verden hvor flybytter går så smidig som her.
Ut av flyet, noen få meter bortover til trappenedgangen avgangsområdet til innlandsavdelingen og deretter under 5 minutters rolig gange til Loungen på utlandsavdelingen, og da kun avbrudt av en enkel boardingkortkontroll som ikke hefter mange sekundene.
SK1467 16oct OSL-CPH SE-DIK Sete 3A
Etter en kjapp kaffe og en liten matbit i loungen var det tid for endelig å fly MD igjen.
På korte flighter finnes det ikke bedre flymaskin så lenge man sitter på de framste radene.
Avgang i rute, og det var bare å sette seg tilbake i stolen og nyte aksellerasjonen bortover rullebanen, den bratte takeoff i det 3/4 fulle flyet, og det så stille så stille ...;-)
Heldansk besetning i dag, som kom raskt i gang med serveringen.
På Business ble det servert en matboks med en velsmakende dansk smørrebrød som var dekket med roastbeef,syltegurk,salat,kokt egg og røkelaks. Drikke ble servert separat fra drikkevogn på god gammeldags SAS måte.
Ingenting å si på kvaliteten på mat og servering, men hvorfor ikke presentere måltidet bedre på et brett, med skikkelig bestikk og porselen. Jeg tror ikke dette hadde blitt så mye dyrere, men opplevelsen hadde blitt så mye bedre, da maten faktisk er helt kurant.
Helt grei og forøvrig hendelsesløs flytur, hvor vi landet noen minutter før rute på Kastrup,nesten lengst ute på B-piren.
Her merker man med en gang hvor genialt designet på Gardermoen er, med korte avstander sammenlignet med de betydelig lengre avstandene på Kastrup.
Nå hadde jeg god tid til neste fly som skulle ta meg til Tokyo, og jeg gikk rett i Star G loungen hvor jeg tok meg en dusj og fikk lastet ned dagens mail slik at jeg hadde noe å pusle med på neste flight.
Dagens første lille hopp fra Mosjøen til Trondheim i godt flyvær gikk som vanlig helt greit uten de store hendelser og overraskelser.
Bagasjen ble sjekket hele veien fram til Narita, og med Priority Tag på plass regner jeg med at denne kommer tidlig ut på bagasjebåndet i Japan, da dette faktisk virker som det skal i Asia
Startet med en bitteliten forsinkelse pga landing av nordgående fly på Kjærstad, da ruteføringen er lagt slik at det som regel er et fly i hver retning omtrent samtidig flere ganger om dagen.
Landet ca 10 min forsinket på Værnes, men 15 minutter holder som regel der når man er ferdig innsjekket og bare har å gå fra det ene flyet til det andre.
SK377 16 oct TRD-OSL LN-BRR Sete 3A
Kort transfer, og jeg gikk ombord som en av de siste passasjerene. God gammel maskin i gamle BU-farger, og med et sete som snart bør byttes. Helt nedsittet slik at man kjenner rammeverket dessverre.
Avgang på rute mot vest, med rask stigning til marsjhøyde. Bare halvfullt fly i dag, så klatringen gikk rimelig raskt.
Besetningen var i godt slag og humør, og servering og salg kom raskt i gang. Tok kun en kopp kaffe, da det nok blir mer og bedre mat på de neste flyene på denne reisen.
Flyturen til Gardermoen var beregnet til kun 40 minutter og nedstigningen begynte tidlig og langt nord for Lillehammer.
Da vi var passert Eidsvoll på vei rett inn fra nord ble innflygingen avbrutt og vi steg i en venstresving. Kapteinen kom raskt på høytaleren og meddelte at radaren på Gardermoen hadde falt ut, og vi måtte ta en ekstra runde for å starte på en ny innflyging.
Dette tok drøye 10 minutter ekstra, hvoretter vi landet helst som normalt, slik at det ikke ble de store konsekvensene av denne lille "radarblippen"
Flybytte fra innland til utland på Gardermoen er som en søt drøm. Jeg kan ikke skjønne all denne klagingen på Gardermoen, da det etter min mening ikke finnes mange flyplasser av denne størrelsen i verden hvor flybytter går så smidig som her.
Ut av flyet, noen få meter bortover til trappenedgangen avgangsområdet til innlandsavdelingen og deretter under 5 minutters rolig gange til Loungen på utlandsavdelingen, og da kun avbrudt av en enkel boardingkortkontroll som ikke hefter mange sekundene.
SK1467 16oct OSL-CPH SE-DIK Sete 3A
Etter en kjapp kaffe og en liten matbit i loungen var det tid for endelig å fly MD igjen.
På korte flighter finnes det ikke bedre flymaskin så lenge man sitter på de framste radene.
Avgang i rute, og det var bare å sette seg tilbake i stolen og nyte aksellerasjonen bortover rullebanen, den bratte takeoff i det 3/4 fulle flyet, og det så stille så stille ...;-)
Heldansk besetning i dag, som kom raskt i gang med serveringen.
På Business ble det servert en matboks med en velsmakende dansk smørrebrød som var dekket med roastbeef,syltegurk,salat,kokt egg og røkelaks. Drikke ble servert separat fra drikkevogn på god gammeldags SAS måte.
Ingenting å si på kvaliteten på mat og servering, men hvorfor ikke presentere måltidet bedre på et brett, med skikkelig bestikk og porselen. Jeg tror ikke dette hadde blitt så mye dyrere, men opplevelsen hadde blitt så mye bedre, da maten faktisk er helt kurant.
Helt grei og forøvrig hendelsesløs flytur, hvor vi landet noen minutter før rute på Kastrup,nesten lengst ute på B-piren.
Her merker man med en gang hvor genialt designet på Gardermoen er, med korte avstander sammenlignet med de betydelig lengre avstandene på Kastrup.
Nå hadde jeg god tid til neste fly som skulle ta meg til Tokyo, og jeg gikk rett i Star G loungen hvor jeg tok meg en dusj og fikk lastet ned dagens mail slik at jeg hadde noe å pusle med på neste flight.