Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

Dette er litt interessant. Swiss ønsker seg større fly for å kunne pensjonere A340-300 fra 2014. Men i 2014 er hverken A350 eller 787 tilgjengelig. 787 gir heller ingen gevinst størrelsesmessig. 773 ville kanskje vært det logiske valget, men passer dårlig inn i LH-gruppens flåte. Og 748i er nok kanskje igjen for stor .. Skal bli interessant å se hva de gjør.

http://www.aerotelegraph.com/swiss-sucht-nachfolger-fuer-a340-airbus

Im Vordergrund dürften daher sicherlich der Airbus A350 und der Dreamliner von Boeing stehen. Beide Flieger bieten mehr Platz. Sie haben aber auch beide ein Problem: Sie werden Swiss kaum ab 2014 zur Verfügung stehen
 
Re: Swiss trenger større fly

Dette er litt interessant. Swiss ønsker seg større fly for å kunne pensjonere A340-300 fra 2014. Men i 2014 er hverken A350 eller 787 tilgjengelig. 787 gir heller ingen gevinst størrelsesmessig. 773 ville kanskje vært det logiske valget, men passer dårlig inn i LH-gruppens flåte. Og 748i er nok kanskje igjen for stor .. Skal bli interessant å se hva de gjør.

http://www.aerotelegraph.com/swiss-sucht-nachfolger-fuer-a340-airbus

Vanskelig for Swiss. 787 blir for liten, 77E for lite effektiv. Finnes det gunstig lease på 346 som Swiss bruke mens de venter på 359/351?
333+77W brukes av flere med stort hell og er det beste fra to produsenter.
 
Re: Swiss trenger større fly

Ser ut som det er A350 som er kandidaten her, på sikt... Blir det A346/tuben med sveitserflagg på halen for en periode?
 
Re: Swiss trenger større fly

LX kanske kan köpa/leasa ett antal A340-600 till ett bra pris? På Airliners har jag läst "rykten" att både Qatar Airways & Ethiad Airways vill göra sig av med A346. Bägge bolag flyger även den populära 777-300ER
 
Re: Swiss trenger større fly

Finnes det gunstig lease på 346 som Swiss bruke mens de venter på 359/351?

Slik jeg har forstått det så bør dette gå ganske greit, da det er endel mindre A340-600 operatører som går med planer om å dumpe sine, og leasingratene her bør ikke være alt for avskrekkende. Itillegg kan de jo dra nytte av at Mor-Lufthansa har en stor flåte av de også. Men at de også trenger de selv, slik at de ikke vil gi noen av sine til Swiss

Men forstår jeg det riktig, noe jeg ikke alltid gjør, så er det vel ikke snakk om å bytte ut alle 15 A340-300 de har i noe større, men noen av dem?
 
Re: Swiss trenger større fly

Lufthansa gruppen bruker jo primært Airbus men tror likevel man ikke skal avskrive Boeing 77W helt. Det er et fly som stadig er mer populært.
 
Re: Swiss trenger større fly

Slik jeg har forstått det så bør dette gå ganske greit, da det er endel mindre A340-600 operatører som går med planer om å dumpe sine, og leasingratene her bør ikke være alt for avskrekkende. Itillegg kan de jo dra nytte av at Mor-Lufthansa har en stor flåte av de også. Men at de også trenger de selv, slik at de ikke vil gi noen av sine til Swiss

Men forstår jeg det riktig, noe jeg ikke alltid gjør, så er det vel ikke snakk om å bytte ut alle 15 A340-300 de har i noe større, men noen av dem?

Virgin har vel parkert 4 A340-600 som de ønsker ut av flåten - dog er i hvertfall to av disse tidlige produksjonsnummer og drar med seg endel ekstra vekt.
 
Re: Swiss trenger større fly

Så da blir det kanskje fornuftig å ta inn noen A346 mens A350-900 og -1000 kan erstatte IC flåten på sikt?
 
Re: Swiss trenger større fly

Men A350 vil jo ikke være spesielt mye større enn A340. Så det løser vel ingenting?

LH faser vel mer og mer ut sine 744. Kunne jo vært en ide å la datterselskapet overta noen av disse da?

BF:cool2
 
Re: Swiss trenger større fly

Men A350 vil jo ikke være spesielt mye større enn A340. Så det løser vel ingenting?

Det kommer jo litt an på hvilket A350 utgave man snakker om


LH faser vel mer og mer ut sine 744. Kunne jo vært en ide å la datterselskapet overta noen av disse da?

BF:cool2

De som fases ut nå har nådd maksgrensene og havner derfor hos huggeren
 
Re: Swiss trenger større fly

Swissair hadde i sin tid 9 A340-600 på bestilling. Artig om Swiss skulle få typen inn i flåten, 10+ år etter at typen skulle vært i Swissairs flåte.
 
Re: Swiss trenger større fly

Skal ikke TG ta sine A346 ut av flåten også. Kanskje disse kunne være aktuelle?
 
Re: Swiss trenger større fly

Med de høye drivstoffprisene vi har i dag, og trolig også de neste årene, vil kanskje 77W være mer lønnsom enn 346, uansett hvor lav leie-rate Swiss kan klare å forhandle frem?
343 byttes mot 77W (lease) i løpet av 2013 og 2014, 333 byttes mot 359 rundt 2018 og deretter byttes 77W mot 351.
Dyrt og det krever en del trening av piloter, men det kan kanskje være mer lønnsomt enn gamle 346. Det er jo en grunn til at VS, TG og andre vil ha denne modellen ut av flåten.
Men det kommer selvsagt an på om man vil bytte ut hele 343-flåten, eller bare noen få maskiner for å dekke opp de mest attraktive rutene. Hvis det er snakk om 3-4 fly, så er vel 346 en no-brainer.
:68:
 
Last edited:
Re: Swiss trenger større fly

Litt OT, men det er gjentatte poster om selskaper som ønsker å bli kvitt sine fly i A340 serien her... Er det noen baksider ved A340 vs f.eks. B777 når det gjelder kostnader ved drift, vedlikehold etc?
 
Re: Swiss trenger større fly

Glöm inte tillgängligheten. Det är förmodligen både lättare och mkt billigare att fåtag i A340-600 än 777-300ER. När dessutom Swiss endast har Airbus på interkont och mamma LH redan har världens största flotta av A340-600 blir valet än mer logiskt. A340-600 är inte något dåligt flygplan.
Tyvärr för Airbus så blev B777-300ER betydligt bättre än tom Boeing själva trodde.
 
Re: Swiss trenger større fly

Litt OT, men det er gjentatte poster om selskaper som ønsker å bli kvitt sine fly i A340 serien her... Er det noen baksider ved A340 vs f.eks. B777 når det gjelder kostnader ved drift, vedlikehold etc?

Vesentlig høyere drivstoff-forbruk, lavere dispatch reliability og mindre payload.
Pris, commonality og tilgjengelighet er det som taler for 346.
 
Re: Swiss trenger større fly

Tar verkligen A340-600 mindre payload än 777-300ER?
På High & Hot flygplatser är iaf A340-600/747/A380 helt överlägsna "big twins"
 
Re: Swiss trenger større fly

Nå har vel ting blitt forskjøvet men i følge Swiss-sjefen så vurderes nå 747-8, 777 og A350 som erstatter for deres A340. Men det er nok enda noen år til A340-300 forsvinner hos dem
ennå
http://www.bloomberg.com/news/2013-...fleet-upgrade-following-parent-lufthansa.html
Swiss International Air Lines Ltd. said it will consider ordering Boeing Co. (BA)’s 747-8 as a potential replacement for its aging Airbus SAS A340s, following the lead of parent Deutsche Lufthansa AG (LHA), the model’s first customer.

Swiss could choose to scale up the wide-body fleet to add capacity as part of a fleet overhaul, with the 747 offering 362 seats in the layout chosen by Lufthansa, versus 219 in its own A340-300s. Boeing’s 777 and the new Airbus A350 are also in the running, Chief Executive Officer Harry Hohmeister said.
 
Re: Swiss trenger større fly

Og da kommer jo flynerdkommentaren: Satan saa flott en 748 i Swiss design ville blitt.. Spennende.
 
Back
Top