• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

Re: Swiss trenger større fly

Det ville blitt ganske nære dette, faktisk ... ;)

HB-IGE.jpg

LH har vel signalisert at det kommer med en avgjørelse om longhaul bestillinger til å erstatte den eldste delen av flåten etter sommeren en gang, så er vel vel stor sjanse for at det blir en LH-group bestilling. Itillegg til Swiss sine A340-300, har LH selv endel av samme typen som på et eller annet tidspunkt innen 2020 må ut. Og Austrian sine 767 må vel kanskje også skiftes ut innen det?

Swiss International Air Lines may finalize an order forsix Boeing 777-300ER sooner than expected, an unnamed source told ATW. The aircraft would replace its fleet of 15 Airbus A340-300s.

I Nowember snakket CEO Harry Hohmeister om at en bestemmelse om ny flytype ville komme i år mellom April og November...

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=73634 skriver at swiss er tett på en avtale med boeing om 6 stk 777 300 ER...
Ifølge Aviation Week er Lufthansa meget tæt på at købe seks nye Boeing 777-300ER fly til sit datterselskab Swiss. Hvis handlen bliver en realitet, vil det være et gennembrud for Boeing og flyproducentens 777-serie. Det vil nemlig være første gang, at Lufthansa-koncernen køber denne flytype. Ifølge Swiss er det planen at de to-motors Boeing 777-fly skal afløse nogle af de i alt 15 fire-motors Airbus A340-fly, som med de aktuelle brændstofpriser og kun 245 sæder er for dyre i drift. Swiss opererer også 13 to-motors Airbus A330-fly og har to mere på vej.

Muligheden for at få leveret flyene hurtigt skulle, ifølge Aviation Week, have været medvirkende til at valget faldt på Boeing 777.

Last edited:

Kanske 747-8i hade blivit för stor?
777-300ER är ju kapacitetsmässigt ungefär lika stora som 747 classic som Swissair flög i över 20 år.
Det finns många exempel på flygbolag som satsat på den lyckade kombinationen A330 & B77W.

Spørsmålet er vel om 6 er nok, eller om de ikke trenger denne økte kapasiteten på flere ruter. Eventuelt har tid til å vente på neste generasjons fly?

Spørsmålet er vel om 6 er nok, eller om de ikke trenger denne økte kapasiteten på flere ruter. Eventuelt har tid til å vente på neste generasjons fly?

Godt spørsmål. 6 fly skal erstatte 14, samtidlig som de skal åpne flere nye ruter. Skal vi tippe at det blir flere 333 med 240tMTOW og 77W?
Swiss flyr i dag 343 på noen ruter som 333 kan klare med god nyttelast.

Last edited:

Blir spennende å se om de går for 9 eller 10 i bredden i Y og om de kommer med en oppdatert versjon av C og F, med tanke på at B777 er bredere enn A330/340.

Swiss trenger større fly

Kan ikke tenke meg at de går for ti seter i bredden i Y, de har kun 2-4-2 på bussene i dag.

Blir neppe noen store oppgraderinger av C og F; konseptene er ganske ferske og blandt de beste i bransjen. Blir kanskje et sete mer i bredden på C, ikke mer. Men det er nå bare hva jeg tror. ;)

Kan ikke tenke meg at de går for ti seter i bredden i Y, de har kun 2-4-2 på bussene i dag.
Airbus kan vel kun ha 9 i bredden, 777en er laget for mulighet med 10 i bredden?

Jeg tror ikke 2-4-2 på bussene er noen indikasjon på om det blir 9 eller 10 i 77W. 2-4-2 er mer eller mindre standard hos alle.
F.eks. har både KLM, Air France og Emirates 2-4-2 i bussene og 3-4-3 i sine 77W.
Men på den annen side, hvis et europeisk selskap i tillegg til BA skal gå mot strømmen og opprettholde noenlunde skulderplass til passasjerene, så må det være Swiss! 3-4-3 ville vært typisk Lufthansa.

Swiss trenger større fly

Airbus kan vel kun ha 9 i bredden, 777en er laget for mulighet med 10 i bredden?

Nettopp! LX klemmer ikke inn maks seter i bredden på bussene, ergo vil de forhåpentligvis ikke gjøre det på 77W heller. ;)

Men på den annen side, hvis et europeisk selskap i tillegg til BA skal gå mot strømmen og opprettholde noenlunde skulderplass til passasjerene, så må det være Swiss! 3-4-3 ville vært typisk Lufthansa.

LCH said:
Nettopp! LX klemmer ikke inn maks seter i bredden på bussene, ergo vil de forhåpentligvis ikke gjøre det på 77W heller

Uhm, litt off topic, vi må ikke glorifisere 2-4-2 for mye her; har noen av dere sittet i LX sin 2-4-2 konfig? Det har jeg gjort i elleve timer mellom LAX og ZRH (på en av to-seterene), og det er en av mine topp 3 mest ukomfortable flyturer.

Da var det sagt.

Last edited:

Uhm, litt off topic, vil må ikke glorifisere 2-4-2 for mye her; har noen av dere sittet i LX sin 2-4-2 konfig? Det har jeg gjort i elleve timer mellom LAX og ZRH (på en av to-seterene), og det er en av mine topp 3 mest ukomfortable flyturer.

Da var det sagt.

Men det handler vel mere om stoletype og benplads end om otte eller ni sæder i bredden...!?

jeg syns at 2-4-2 konf er meget komfortabel
kabinen føles mye mer stor, og ikke så trangt som 3-4-3 som 777

Min bekvämaste resa i "monkey"på interkont är med 3+4+3 i Singapore Airlines Airbus A380.
Jag gissar 3+3+3 i monkey och 2+2+2 i C på Swiss 777-300ER

Last edited:

1-2-1 er mye mer romslig og luftig i 777 enn 343, det er også.2-2-2. Men det er egentlig ganske uinteressant, siden det er flyselskapene sine valg når det gjelder konfigurasjon som påvirker oss desidert mest.

Helt klart, men nå står jo 2-4-2- i 330/340 sånn noenlunde til 3-3-3 på 777, ikke 3-4-3. Dog synes nok 3-4-3 på en 777 noe mer "stuerent" enn 3-3-3 på bussene.

Back