Swiss trenger større fly - Bekreftet bestilling på 77W

Re: Swiss trenger større fly

Det ville blitt ganske nære dette, faktisk ... ;)

HB-IGE.jpg
 
Re: Swiss trenger større fly

LH har vel signalisert at det kommer med en avgjørelse om longhaul bestillinger til å erstatte den eldste delen av flåten etter sommeren en gang, så er vel vel stor sjanse for at det blir en LH-group bestilling. Itillegg til Swiss sine A340-300, har LH selv endel av samme typen som på et eller annet tidspunkt innen 2020 må ut. Og Austrian sine 767 må vel kanskje også skiftes ut innen det?
 
Re: Swiss trenger større fly

Swiss International Air Lines may finalize an order forsix Boeing 777-300ER sooner than expected, an unnamed source told ATW. The aircraft would replace its fleet of 15 Airbus A340-300s.

I Nowember snakket CEO Harry Hohmeister om at en bestemmelse om ny flytype ville komme i år mellom April og November...
 
Re: Swiss trenger større fly

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=73634 skriver at swiss er tett på en avtale med boeing om 6 stk 777 300 ER...
Ifølge Aviation Week er Lufthansa meget tæt på at købe seks nye Boeing 777-300ER fly til sit datterselskab Swiss. Hvis handlen bliver en realitet, vil det være et gennembrud for Boeing og flyproducentens 777-serie. Det vil nemlig være første gang, at Lufthansa-koncernen køber denne flytype. Ifølge Swiss er det planen at de to-motors Boeing 777-fly skal afløse nogle af de i alt 15 fire-motors Airbus A340-fly, som med de aktuelle brændstofpriser og kun 245 sæder er for dyre i drift. Swiss opererer også 13 to-motors Airbus A330-fly og har to mere på vej.

Muligheden for at få leveret flyene hurtigt skulle, ifølge Aviation Week, have været medvirkende til at valget faldt på Boeing 777.
 
Last edited:
Re: Swiss trenger større fly

Kanske 747-8i hade blivit för stor?
777-300ER är ju kapacitetsmässigt ungefär lika stora som 747 classic som Swissair flög i över 20 år.
Det finns många exempel på flygbolag som satsat på den lyckade kombinationen A330 & B77W.
 
Re: Swiss trenger større fly

Spørsmålet er vel om 6 er nok, eller om de ikke trenger denne økte kapasiteten på flere ruter. Eventuelt har tid til å vente på neste generasjons fly?
 
Re: Swiss trenger større fly

Spørsmålet er vel om 6 er nok, eller om de ikke trenger denne økte kapasiteten på flere ruter. Eventuelt har tid til å vente på neste generasjons fly?

Godt spørsmål. 6 fly skal erstatte 14, samtidlig som de skal åpne flere nye ruter. Skal vi tippe at det blir flere 333 med 240tMTOW og 77W?
Swiss flyr i dag 343 på noen ruter som 333 kan klare med god nyttelast.
 
Last edited:
Re: Swiss trenger større fly

Blir spennende å se om de går for 9 eller 10 i bredden i Y og om de kommer med en oppdatert versjon av C og F, med tanke på at B777 er bredere enn A330/340.
 
Swiss trenger større fly

Kan ikke tenke meg at de går for ti seter i bredden i Y, de har kun 2-4-2 på bussene i dag.

Blir neppe noen store oppgraderinger av C og F; konseptene er ganske ferske og blandt de beste i bransjen. Blir kanskje et sete mer i bredden på C, ikke mer. Men det er nå bare hva jeg tror. ;)
 
Re: Swiss trenger større fly

Kan ikke tenke meg at de går for ti seter i bredden i Y, de har kun 2-4-2 på bussene i dag.
Airbus kan vel kun ha 9 i bredden, 777en er laget for mulighet med 10 i bredden?
 
Re: Swiss trenger større fly

Kan ikke tenke meg at de går for ti seter i bredden i Y, de har kun 2-4-2 på bussene i dag.

Jeg tror ikke 2-4-2 på bussene er noen indikasjon på om det blir 9 eller 10 i 77W. 2-4-2 er mer eller mindre standard hos alle.
F.eks. har både KLM, Air France og Emirates 2-4-2 i bussene og 3-4-3 i sine 77W.
Men på den annen side, hvis et europeisk selskap i tillegg til BA skal gå mot strømmen og opprettholde noenlunde skulderplass til passasjerene, så må det være Swiss! 3-4-3 ville vært typisk Lufthansa.
 
Swiss trenger større fly

Airbus kan vel kun ha 9 i bredden, 777en er laget for mulighet med 10 i bredden?

Nettopp! LX klemmer ikke inn maks seter i bredden på bussene, ergo vil de forhåpentligvis ikke gjøre det på 77W heller. ;)
 
Re: Swiss trenger større fly

Men på den annen side, hvis et europeisk selskap i tillegg til BA skal gå mot strømmen og opprettholde noenlunde skulderplass til passasjerene, så må det være Swiss! 3-4-3 ville vært typisk Lufthansa.

LCH said:
Nettopp! LX klemmer ikke inn maks seter i bredden på bussene, ergo vil de forhåpentligvis ikke gjøre det på 77W heller

Uhm, litt off topic, vi må ikke glorifisere 2-4-2 for mye her; har noen av dere sittet i LX sin 2-4-2 konfig? Det har jeg gjort i elleve timer mellom LAX og ZRH (på en av to-seterene), og det er en av mine topp 3 mest ukomfortable flyturer.

Da var det sagt.
 
Last edited:
Re: Swiss trenger større fly

Uhm, litt off topic, vil må ikke glorifisere 2-4-2 for mye her; har noen av dere sittet i LX sin 2-4-2 konfig? Det har jeg gjort i elleve timer mellom LAX og ZRH (på en av to-seterene), og det er en av mine topp 3 mest ukomfortable flyturer.

Da var det sagt.

Men det handler vel mere om stoletype og benplads end om otte eller ni sæder i bredden...!?
 
Re: Swiss trenger større fly

jeg syns at 2-4-2 konf er meget komfortabel
kabinen føles mye mer stor, og ikke så trangt som 3-4-3 som 777
 
Re: Swiss trenger større fly

Min bekvämaste resa i "monkey"på interkont är med 3+4+3 i Singapore Airlines Airbus A380.
Jag gissar 3+3+3 i monkey och 2+2+2 i C på Swiss 777-300ER
 
Last edited:
Re: Swiss trenger større fly

jeg syns at 2-4-2 konf er meget komfortabel
kabinen føles mye mer stor, og ikke så trangt som 3-4-3 som 777


1-2-1 er mye mer romslig og luftig i 777 enn 343, det er også.2-2-2. Men det er egentlig ganske uinteressant, siden det er flyselskapene sine valg når det gjelder konfigurasjon som påvirker oss desidert mest.
 
Re: Swiss trenger større fly

jeg syns at 2-4-2 konf er meget komfortabel
kabinen føles mye mer stor, og ikke så trangt som 3-4-3 som 777

Helt klart, men nå står jo 2-4-2- i 330/340 sånn noenlunde til 3-3-3 på 777, ikke 3-4-3. Dog synes nok 3-4-3 på en 777 noe mer "stuerent" enn 3-3-3 på bussene.
 
Back
Top