Swiss med A320 på OSL

Re: Swiss med A320 på OSL

Hyggelig at Swiss opplever høy etterspørsel på OSL hvertfall!

Samtidig skulle jeg ønske at avgangstidene var litt annerledes. Man kunne organisert det på en annen måte. F.eks kunne Swiss hatt et nattstopp på OSL, og SAS kunne flyttet sin avgang til rundt klokken 11:00 på formiddagen. Swiss kan selvsagt fortsatt beholde sin ettermiddagsavgang til OSL og kveldsavgangen tilbake igjen. På den måten tror jeg de kunne fått enda flere transferpax.

Last edited:

Hei,

Etter å ha fulgt med på dette forumet ganske lenge og etter å ha vært registrert siden i fjor høst så kommer her min første post.

Uten tvil mye interessant stoff å finne her.

Til saken; jeg reiste til Zurich i går (lørdag) kl.0945 fra Gardermoen og kan i hvert fall bekrefte at på denne avgangen var det smekkfullt (var faktisk noen rett bak meg ved boarding som fikk beskjed om at det ikke var plass til dem).

Denne flighten gikk med en A319 så vidt meg bekjent; i hvert fall var det A319 det sto i sikkerhetsbrosjyren.

Jeg synes Swiss leverer veldig bra spesielt m.t.p. at jeg har betalt i underkant av NOK 900, for en t/r flight Gardermoen-Zurich-Gardermoen. Siden jeg kom fra Haugesund med første fly lørdag morgen så blir en direkte sammenlikning at service hos Swiss denne dagen i hvert fall ikke sto noe som helst tilbake i forhold til SAS.

En liten matservering med mineralvann samt kaffe faktisk m/påfyll og en liten sjokolade bit rett før ankomst er bra, og for mine 180cm er benplassen fullt ut brukbar..

Bare for å nevne det så er jeg nå i Engelberg og står på ski, og har blant annet vært opp på Titlis 3,020 M.O.H. i dag. Siden første skidagen er litt slitsom av og til så er vi allerede tilbake på hotellet.

Ble litt for mye afterski i går (uten at vi fikk stått på ski i går) og nå har vi akkurat kommet tilbake fra en utsøkt middag på Alpenhof. Ergo eventuelle skrivefeil og feilformuleringer tilskrives tilbehøret til maten (det man drikker).

Ha en fin søndag kveld.

Hyggelig at Swiss opplever høy etterspørsel på OSL hvertfall!

Samtidig skulle jeg ønske at avgangstidene var litt annerledes. Man kunne organisert det på en annen måte. F.eks kunne Swiss hatt et nattstopp på OSL, og SAS kunne flyttet sin avgang til rundt klokken 11:00 på formiddagen. Swiss kan selvsagt fortsatt beholde sin ettermiddagsavgang til OSL og kveldsavgangen tilbake igjen. På den måten tror jeg de kunne fått enda flere transferpax.

0945 om morgenen er litt i seneste laget i alle fall. Swiss har mange IC-avganger rundt kl 1245-1315 (f.eks Los Angeles, San Francisco, Tokyo, Muscat, Dehli, Montral, Chicago, New York - JFK, Miami, Shanghai og Bangkok), og da er ankomst 1205 i knappeste laget. Man har lite å gå på med tanke på forsinkelse fra OSL, og en tur innom loungen må man se langt etter. Avgang 0900-0930 fra OSL hadde passet bedre, etter min mening.

Noen som vet om maskinen som brukes 0945 fra Oslo normalt går førstelegg ZRH - OSL eller om den tidligere har gått xxx - ZRH? Fløy OSL - ZRH - MIA i sommer med 30 min forsinkelse. Det gikk fint, selvom forsinkelsen ikke kunne vært myye mer... Dersom ZRH -OSL er førstelegg skal det vel en del til for at forsinkelsen skal bli mer enn 30 min...

Morgenmaskinen ZRH-OSL går jo fra ZRH såpass tidlig, at den ikke rekker noen tur innen den drar til OSL.

Ellers er den største ulempen med Swiss sine tider på OSL at de er lite egnet for helgeturer

Last edited:

ift 30min turn around, hvis den "overnatter" ute, f.eks FRA eller GVA er det alltids en mulighet for at den kommer tidlig inn til ZRH og går videre til OSL .. I såfall er det god flåteutnyttelse som gjør at avgangen fra OSL er såpass sen. Dersom ZRH - OSL er førstelegg synes jeg der er snodig at den går såpass sent.

ift 30min turn around, hvis den "overnatter" ute, f.eks FRA eller GVA er det alltids en mulighet for at den kommer tidlig inn til ZRH og går videre til OSL .. I såfall er det god flåteutnyttelse som gjør at avgangen fra OSL er såpass sen. Dersom ZRH - OSL er førstelegg synes jeg der er snodig at den går såpass sent.

Nei, det er ikke mulig. Med avgang til OSL 07:00 må den være på ZRH senest 06:30, og det er bare long-haul maskiner som ankommer så tidlig.

Det er riktignok en ankomst fra Thessaloniki 06:10 (LX har en merkelig nattflight derfra), men etter hva jeg kan se er den normalt med 320, mens morgenflighten til OSL normalt er 319. Basel, Stuttgart og Geneve har riktignok også ankomster på ZRH før 07:00, men det er alle avganger normalt fløyet med Avro-100.

07:00 er ikke en spesielt sen avgang. Swiss har faktisk kun en avgang som er tidligere og det er ARN 06:50. Swiss har en "morgenbølge" ut fra ZRH lagt opp for å bringe folk innkommende med deres long-haul flight og har en rekke avganger til de fleste viktige desitinasjoner mellom klokken 7 og 8 om morgenen

Swiss sine tider på OSL er lagt opp for minimale transfer tider til/fra deres IC-ruter

Last edited:

07:00 er ikke en spesielt sen avgang. Swiss har faktisk kun en avgang som er tidligere og det er ARN 06:50. Swiss har en "morgenbølge" ut fra ZRH lagt opp for å bringe folk innkommende med deres long-haul flight og har en rekke avganger til de fleste viktige desitinasjoner mellom klokken 7 og 8 om morgenen

Det kan jeg underskrive på!
Spottet noen timer fra terassen på ZRH i sommer (noe som forøvrig absolutt anbefales). Etter morgen/formiddags bølgen 'dør' flyplassen nærmest før ettermiddags bølgen kommer igang...

Synes det er litt utrolig at når SWISS og SAS har tre daglige avganger, kommer de (i alle fall for min del) nesten alltid dårlig ut hva gjelder connection-tider. Veldig ofte legges det opp til overnatting i Zürich - alternativt havner man på SAS' kveldsavgang.

Synes det er litt utrolig at når SWISS og SAS har tre daglige avganger, kommer de (i alle fall for min del) nesten alltid dårlig ut hva gjelder connection-tider. Veldig ofte legges det opp til overnatting i Zürich - alternativt havner man på SAS' kveldsavgang.

Enig, men det er nok en avveining de har tatt, ved å velge å optimalisere avgangene for transfer til deres IC-ruter, istedet for deres Europeiske nettverk da det gir dem større inntjening

Ellers har jeg selv opplevd at transfertidene innen Europa er langt bedre når man velger SK841/842 OSL-ZRH-OSL og har en rekke flighter med den de siste 2 årene. Men rekker ofte den siste bølgen ut og inn av ZRH med SAS flighten

Et poeng er også at deres morgenflight fra ZRH ikke kan gå spesielt mye tidligere uten at det blir problem for de som kommer med longhaul. Gjorde selv det i fjor sommer, og da var det å små-løpe fra ankomst på E piren til ytterst på B piren for å rekke flyet. Det ble egentlig litt mer stress enn det som var å foretrekke. SAS har avg til CPH 0945 som egentlig ville være greiere.

Man måtte heller håpe på at LX kunne finne rom for å åpne en tredje rundtur, som kunne overnatte på OSL slik at man fikk sen kveldsavgang opp til OSL og tidlig morgenavg på returen.

BF:cool2

Enig, men det er nok en avveining de har tatt, ved å velge å optimalisere avgangene for transfer til deres IC-ruter, istedet for deres Europeiske nettverk da det gir dem større inntjening

Ellers har jeg selv opplevd at transfertidene innen Europa er langt bedre når man velger SK841/842 OSL-ZRH-OSL og har en rekke flighter med den de siste 2 årene. Men rekker ofte den siste bølgen ut og inn av ZRH med SAS flighten

Kanskje Swiss rett og slett burde vurdere tre dagelige avganger. De har jo tre på ARN sammen med SKs to dagelige, så til sammen fire dagelige avganger (3xLX og 1xSK) burde vel gå. Men det er mulig LH kommer til å merke det...

EDIT: Bizflyer var få sekunder foran meg med det forslaget.

Last edited:

Jeg har floyet med A-330 fra ZRH til OSL i en vinterferie. Da het selskapet fortsatt Swissair. Det var en hyggelig overraskele og de aller fleste ombord kom nok som oss fra skiferie.

Kveldens avgang mellom ZRH og OSL ble også operert med A320! Når jeg sjekket igår sto det A319, men A319 ble vel overbooket.

Swiss er generelt ganske fleksible i forhold disponering af deres flåde - og det behøver ikke altid have noget med aktuel load at gøre. CPH er hovedsageligt A320 og A321, men det varierer - A319 ser vi dog næsten ikke mere.

Hvad angår en tredje daglig afgang på OSL, så bemærk at der hverken på CPH og ARN som har tre daglige, er indlagt en night-stopper. Så hvis OSL skulle få en tredje daglig afgang er jeg ganske sikker på det vil bliver efter samme oplæg som på CPH og ARN.

En fjerde daglig afgang til CPH er desuden i pipeline og kommer formentlig i overskuelig fremtid. Det vil i så fald bliver en night-stopper på CPH.

Last edited:

Swiss kjører også en temmelig tradisjonell hub-struktur, og når landinger og avganger går i bølger, er det lett å være fleksibel med disponeringen. Det er bare å rette opp slingen igjen i neste bølge ,..

Back