Swiss med A320 på OSL

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Swiss med A320 på OSL

Nå ser det ut til at Swiss vil bruke A320 på OSL istedenfor A319 på mange avganger resten av vintersesongen. Særlig Fredager, Lørdager og Søndager vil det ofte brukes A320. Hvertfall ifølge hjemmesiden deres.

La oss håpe dette er et skritt nærmere å få A320 fast på OSL, og med tiden kanskje en tredje dagelig avgang!

At de oppgraderer materiellet på mange avganger tyder vel på at de gjør det brukbart på OSL.

Last edited:
Re: Swiss med A320 på OSL

Hvorfor håpe at de benytter 320 i stedet for 319? La oss heller håpe at de til enhver tid benytter den flytype som behovet tilsier slik at de fortsetter å betjene ruten. Tilsier belegget en Avro, så kom gjerne med det, og er tilstrømmingen stor, er det flott med en 321 ;)

Tror ikke hverken Swiss eller andre selskaper bruker noen flytype "fast" på noen rute. De bruker den flytpen som passer best ift. belegg og mange andre faktorer.
At de bruker 320 på noen avganger betyr heller ikke nødvendigvis at de gjør det bedre på ruten enn tidligere.

Var så heldig å reise på businessklasse med Swiss for noen år siden. Da var det ERJ-145 fra Oslo til Zurich. De har vel ikke disse maskinene lenger? I likhet med Saab 2000?

Nå kan det jo ha noe med at flyet som går OSL slingen senere går en annen slinge som trenger a320. DY bruker feks. ofte 738 SVG-BGO-SVG nettopp pga. dette flyet går en annen plass etterpå som trenger -800.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mye skiturister som bruker Swiss til ZRH/GVA- det drar opp i vintersesongen.

Hvorfor håpe at de benytter 320 i stedet for 319? La oss heller håpe at de til enhver tid benytter den flytype som behovet tilsier slik at de fortsetter å betjene ruten. Tilsier belegget en Avro, så kom gjerne med det, og er tilstrømmingen stor, er det flott med en 321 ;)

Avro har også vært innom OSL, i tillegg til F100. I Februar skal det også brukes A321 på flere avganger, regner med at det er i forbindelse med vinterferien.

Nå kan det jo ha noe med at flyet som går OSL slingen senere går en annen slinge som trenger a320. DY bruker feks. ofte 738 SVG-BGO-SVG nettopp pga. dette flyet går en annen plass etterpå som trenger -800.

Ja, mulig det er slik som du sier, men det kan også ha med økt etterspørsel på OSL å gjøre. Det brukes jo A320 nesten på alle avganger fra ARN og CPH, så det ville ikke vært rart om det er såpass sterk etterspørsel på OSL at det gir grunnlag for A320.

Det forresten ikke noe fast mønster på når de bruker A320 eller A319.

Mye skiturister som bruker Swiss til ZRH/GVA- det drar opp i vintersesongen.
Jepp det er nok skiturister. Da jeg for 9 år siden var på min eneste chartertur, var det med Startour Sportreiser, vi hadde da en 734 fra Braathens men var bare ca 120 ombord. Dette flyet startet dagen med en runde til Innsbruch også for sportreiser, før det tok oss til Geneve. Jeg antar det var bagasjevolumet som gjorde at denne større maskinen ble benyttet på disse flyvningene. Selv om disse maskinene ikke er fullbesatt, så er det antakelig bagasjeplassen som er grunnen

Til sammenlikning har en 738 50% mere bagasjevolum per pax enn en vanlig turistbuss, som tok oss videre til Verbier.

Nesten rart at de skal gå tilbake til a319 i påsken, da regner jeg nesten med flest folk som vil ha en siste skitur i alpene før man kommer tilbake og nyter våren her i sørnorge

Og i tillegg mange som skal videre til BKK, særlig på kveldsavgangen, men også noen på morgenavgangen.

Har du tall som underbygger denne påstanden (nei, du behøver ikke legge det frem skulle du ha det) eller er det noe du tror eller har hørt via-via eller lest på en forum?

Nesten rart at de skal gå tilbake til a319 i påsken, da regner jeg nesten med flest folk som vil ha en siste skitur i alpene før man kommer tilbake og nyter våren her i sørnorge

Påsken er så sen i år at skisesongen i store deler av alpene er over da. Å dra til alpene etter slutten av Mars er ikke å anbefale ;)

Påsken er så sen i år at skisesongen i store deler av alpene er over da. Å dra til alpene etter slutten av Mars er ikke å anbefale ;)

Påsken er ikke noe høysesong i alpene, uansett hvor tidlig den er, og dagene er ofte enten-eller, enten tåke som kan kuttes og skjæres, med regn i lavere strøk og snø over 2000m eller veldig bra og skyfritt. På denne tiden av året er det bedre å stå på ski i Norge. Med tidlig påske kan Alpene anbefales på høye skisteder

Har du tall som underbygger denne påstanden (nei, du behøver ikke legge det frem skulle du ha det) eller er det noe du tror eller har hørt via-via eller lest på en forum?

Har dessverre ingen tall eller dokumentasjon, dette er bare noe jeg tok utifra egne observasjoner.

Har selv flydd Swiss til BKK, og ved gaten i ZRH så var det endel folk jeg hadde observert på Osloflyet.
Jeg fløy også Swiss i desember til SOF via ZRH registrerte jeg mange som skulle videre fra ZRH til BKK med Thai.

Avro har også vært innom OSL, i tillegg til F100. I Februar skal det også brukes A321 på flere avganger, regner med at det er i forbindelse med vinterferien.

Eller VM på Ski i Oslo, siden du snakker om vinterferien. ;)

Jeg har ikke tall, men slenger meg med her. Dette er vel et generelt mønster, samme som første flyet fra Swiss om morgenen til OSL har en høy prosentandel solbrune og trøtte folk. Ikke ulikt SAS sin første CPH-BGO om morgenen, der ser man det samme.

-A

Kom fra ZRH med Swiss nå i kveld, og det var ganske riktig en A320. Vil anta at belegget var på 90-tallet et sted, de fleste midtsetene var tatt. Mange skiturister og mange ski.
Ned forrige søndag formiddag var det A319.
Swiss har et bra produkt, med gratis mat, drikke og skifrakt. At jernbanestasjonen i kjelleren gir deg lett transfer til hvor du vil i Sveits på 3-4 timer, gjør valget enkelt.

Kom fra ZRH med Swiss nå i kveld, og det var ganske riktig en A320. Vil anta at belegget var på 90-tallet et sted, de fleste midtsetene var tatt. Mange skiturister og mange ski.
Ned forrige søndag formiddag var det A319.
Swiss har et bra produkt, med gratis mat, drikke og skifrakt. At jernbanestasjonen i kjelleren gir deg lett transfer til hvor du vil i Sveits på 3-4 timer, gjør valget enkelt.
Da kom vi med samme fly med andre ord. :)

Back