Svindel av EB-konto?

joamykle

ScanFlyer Blue
Min samboer oppdaget at hennes EB-konto var blitt trukket 3 x 16580 poeng fra Amazon, som hun overhode ikke har noen kjennskap til. Det er derved nærliggende å fastslå at noen uten rettmessig adgang har benyttet/hacket hennes konto til å kjøpe gavekort gjennom Eurobonusshopen. Så langt er fakta etablert.

SAS henviser bare til Amazon og Eurobonusshopen når min samboer ringer dem, eller skriver på gull-mailen. De er overhode ikke interessert i å bidra til å finne ut hvordan dette er skjedd, hvem som har gjort dette, eller hjelpe til med å tilbakeføre poeng.

Når vi kontakter Amazon, blir vi henvist 4-5 ganger videre, og det virker ikke som de skjønner at dette dreier seg om en eller annen form for svindel, men tror at vi er "misfornøyde med ett kjøp". Selv om SAS opplyste gavekortnumrene som ble kjøpt, klarer ikke Amazon å finne disse.

Jeg ser for meg at Eurobonus må være rette vedkommende til å ta tak i dette i utgangspunktet, akkurat som man ville kontaktet sin egen bank dersom kort/konto ble skimmet/svindlet, er det Eurobonus med deres poeng som har utløst betaling i dette tilfellet.

Har en frue hjemme nå som er rimelig misfornøyd med både det å miste nærmere 50.000 poeng, samt kundeservicen som ikke ytes, så mitt spørsmål blir som følger: Hvordan burde man "angripe" dette problemet videre?

Re: Eurobonusshop svindel?

Det er ikke Eurobonus som drifter shop'en, så derfor er nok ikke de rett instans .. prøv dette:

A13: For all questions related to the products and the delivery of your reward order, please contact the Reward Merchant. Go to 'My Transactions' under 'My Page' category to find the contact details of your Reward Merchant. For other questions or general inquiries about the SAS EuroBonus Shop, please use the email address or phone numbers below to contact a SAS EuroBonus Shop call center representative.The Service Centre is open from Monday to Friday 08.30 - 20.00 on normal business days (closed on weekends and public holidays).
Phone: Sweden: 0900 201 12 22 (7,00 SEK/minute)
Denmark: 90 13 31 33 (4,80 DKK/minute)
Norway: 829 50 822 (6,00 NOK/minute)
All other countries: +46 63 197 280

Email: saseurobonusshop@h1.se

Pinlig behandling fra SAS sin side...

Men det er de som har ansvaret her. Anbefaler at du anmelder og sender kopi til SAS.
Kan de ikke dokumentere at det er rettmessig eier av kontoen som har initiert transaksjonen bør de tilbakeføre uten videre diskusjon.

Det er ikke Eurobonus som drifter shop'en, så derfor er nok ikke de rett instans .. prøv dette:

A13: For all questions related to the products and the delivery of your reward order, please contact the Reward Merchant. Go to 'My Transactions' under 'My Page' category to find the contact details of your Reward Merchant. For other questions or general inquiries about the SAS EuroBonus Shop, please use the email address or phone numbers below to contact a SAS EuroBonus Shop call center representative.The Service Centre is open from Monday to Friday 08.30 - 20.00 on normal business days (closed on weekends and public holidays).
Phone: Sweden: 0900 201 12 22 (7,00 SEK/minute)
Denmark: 90 13 31 33 (4,80 DKK/minute)
Norway: 829 50 822 (6,00 NOK/minute)
All other countries: +46 63 197 280

Email: saseurobonusshop@h1.se

Pinlig forsvar av SAS, og moro å ringe et dyrt betalnr for å rette opp i andres feil....

Det er Eurobonus selv som bør ta ansvar dersom en av deres partnere (her butikken) har latt noen urettmessig belaste kontoen.

A13: For all questions related to the products and the delivery of your reward order, please contact the Reward Merchant.
Vedkommende har såvidt jeg skjønner ikke noe problemer med noe hun har bestilt i den butikken så hvorfor skulle hun kontakte butikken? Det blir som om Visa bare ber meg kontakte en restaurant i Nigeria for å klage på maten om visakortet mitt plutselig har blitt belastet derifra.

IMHO er det EB som har ansvaret her. EB har tillatt at det belastes poeng fra en konto, så noen sikkerhetsmekanismer er helt klart ikke på plass. Dette er ting som før eller siden blir et kjempeproblem rundt bonuskontoer etter hvert som man kan kjøpe gavekort og andre varer med poeng, og det er så godt som null krav til skikkelig autentisering ved kjøp.

Amazon har nok ikke noe med saken å gjøre, det blir omtrent som å snakke med Tine fordi noen har brukt ditt visakort i en butikk og kjøpt melk.

Vedkommende har såvidt jeg skjønner ikke noe problemer med noe hun har bestilt i den butikken så hvorfor skulle hun kontakte butikken? Det blir som om Visa bare ber meg kontakte en restaurant i Nigeria for å klage på maten om visakortet mitt plutselig har blitt belastet derifra.

Jeg har blitt urettmessig belastet et for noen år tilbake, og da ba banken meg om å kontakte brukerstedet først. Nå var ikke det en restaurant i Nigeria, men en seriøs aktør som faktisk beklaget det som var skjedd og tilbakeføre pengene og det er jo Amazon også.

Men det som er stjålet er ikke penger, selv om det selvfølgelig har en økonomisk verdi. Kan Amazon faktisk tilbakeføre EB-poeng?

Hvis jeg forstår rett, har vedkommende kjøpt Amazon gavekort via Eurobonusshoppen. Da er dette en vare, akkurat som om man kjøper et par hodetelefoner, solbriller eller whatnot.

Hvis jeg forstår rett, har vedkommende kjøpt Amazon gavekort via Eurobonusshoppen. Da er dette en vare, akkurat som om man kjøper et par hodetelefoner, solbriller eller whatnot.

Hadde hun faktisk kjøpt en vare, er det jo en ting. Her oppdager hun at noen har kjøpt 3 gavekort på amazon med hennes Eurobonuspoeng, uten hennes viten. Hun har heller ikke fått noen kvittering på mail fra Eurobonusshopen eller fra amazon, og inne på eurobonusshoppen ligger det heller ikke noen kjøp i kjøpshistorikken hennes.

Jeg mener også at det er Eurobonus som på en eller annen måte har tillatt at det blir trukket poeng fra en konto, og at det er de som har ansvaret her. Akkurat som eksemplene folk kommer med i denne posten, blir man skimmet, så ringer man ikke til den lokale sjappa i Lagos eller Seoul der kortet ditt er belastet, men tar kontakt med sin egen bank...

Jeg kan ikke se at det er mulig å kjøpe noe fra Amazon på shoppen. Det er Eurobonusshop som er forhandler, og Amazonkort som er vare ... Ergo er det shoppen som står for salget. SAS autoriserer nok uttaket - er ikke helt sikker på hvordan det fungerer. Men jeg ser to salgsveier - en for UK og en for Amazon.com (US) ..

Synes det er help utrolig at det ikke går an å få klare svar fra SAS/Eurobonus, her er forresten en link fra 2011 som omhandler svindel via epost. Ikke helt det samme, men det står nederst svært tydelig at viss man mistenker svindel skal man kontakte dem på 05400, og da burde de jo hatt rutiner for hvordan de skal håndtere det?

Kan jo oppdatere denne, det er sendt ett utall av e-poster til både amazon, og eurobonusshopen, men det kommet bare svada i retur, og ingen vilje til å hjelpe. Utarbeides ny, og noget krassere e-post til SAS as we speak...

Kundeservicen fra SAS sin side har vært fullstendig elendig og meget kritikkverdig. Jeg kan ikke skjønne hva de tjener med å være særdeles lite behjelpelige når vi som kunder skal i deres øyne være de viktigste?

Det burde være en smal sak for både SAS og EuroBonus å sjekke innloggingsdata og bruke fornuften man har fått, til å skjønne at når det ikke finnes noen som helst info eller historikk under "Mine transaksjoner" - at det faktisk er noe som ikke stemmer?

Men det er nå min mening...

Vennlig hilsen frøken minus 50 000 bonuspoeng

Kundeservicen fra SAS sin side har vært fullstendig elendig og meget kritikkverdig. Jeg kan ikke skjønne hva de tjener med å være særdeles lite behjelpelige når vi som kunder skal i deres øyne være de viktigste?

Det burde være en smal sak for både SAS og EuroBonus å sjekke innloggingsdata og bruke fornuften man har fått, til å skjønne at når det ikke finnes noen som helst info eller historikk under "Mine transaksjoner" - at det faktisk er noe som ikke stemmer?

Men det er nå min mening...

Vennlig hilsen frøken minus 50 000 bonuspoeng

Tragisk holdning fra SAS sin side! Det er SAS du har et kundeforhold til og bør derfor kun forholde deg til dem. Krev at de ordner opp, og ikke godta at de henviser deg til amazon eller eb-shopen!

w

Ville vel fortsatt å terror ringe SAS i denne saken til man kommer til en som har en forståelse for å finne ut av denne saken. Samt maile for dokumentasjonen sin skyld

Noen ord fra finansverden her, og vi har nok av missbruk ;)

Dersom vi får inn en henvendelse fra en kunde om en transaksjon mot et for kunden ukjent brukersted vil vi ALDRI be kunden ta direkte kontakt med brukerstedet. Vi oppretter sak som VI som bank eller Nets (tidligere BankenesBetalingSentral) kjører mot brukerstedet. Det er både for å avgjøre hva som er årsaken til transaksjonen, enten det er teknisk feil fra vår side, organsikert misbruk, eller om det er kunden som har opptrett uaktsomt (uforsiktig med; passord, brukernavn, kortnummer eller koder) på noen som helts måte. Så tilbakebetaler vi aktuelt beløp etter hvorvidt kunden kan belastes for uaktsomhet eller ikke.

I tillegg vil vi alltid be kunden om å anmelde forholdet (finnes selvfølgelig unntak). Det legger større press på kunden og banken rundt forholdet.

Her i dette tilfellet så ville jeg kontaktet SAS og sagt tydelig i fra om at du er utsatt for misbruk og bedt dem sjekke loggene, ip-adressene de forskjellige transaksjonene er gjort fra. Dersom det ikke hjelper ville jeg anmeldt forholdet, sendt en skikkelig klage til SAS igjen der jeg la ved anmeldelsen.

Skal saken anmeldes så ville jeg anbefalt at du prøver og få det inn som økonomisk kriminalitet. Legg ved en samtykkeærklæring slik at politiet kan begjære konto-opplysningene fra din Eurobonuskonto utlevert.

At SAS ikke tar tak i denne saken er en skandale. Håper noen fra SAS leser dette og skjemmes!

Hilsen en som jobber med lignende saker i en anne bransje :)

Fikk svar på mailene mine fra SAS EB Shop i dag:

"Thank you for returning.

We have forwarded this and will return to you as soon as possible."

Min umiddelbare tanke var: Og der var vi tilbake til start igjen...
Vedder penger på at de skriver fra seg ansvaret - atter en gang. Begynner å bli en gjenganger...

Gir de frist til ut dagen, men har definitivt tenkt å skrive en krass epost der jeg summerer det hele opp med den ikke-eksisterende kundeservicen til deres medlemmer og går til evt anmeldelse. Det er hårreisende at de ikke skjønner (vil skjønne?) og tror på medlemmene sine når de faktisk kan sjekke logg, IP-adresser og transaksjoner - om de brukte litt mer energi på å faktisk gjøre jobben sin. Det er tross alt kundeservice, men så langt tilsier mine erfaringer at de burde tatt seg et kurs eller tre - og ikke få de særdeles misfornøyd.

Heldigvis så klarer jeg å holde den fine fransken min for meg selv - enn så lenge [emoji34]

Dersom vi får inn en henvendelse fra en kunde om en transaksjon mot et for kunden ukjent brukersted vil vi ALDRI be kunden ta direkte kontakt med brukerstedet.

Det gjelder ikke dnb ihvertfall, der fikk jeg beskjed om å kontakte brukerstedet - som hadde ingen oversikt - før de ville behandle saken. Det tok tre måneder før jeg fikk svar fra dnb og pengene tilbake, deretter kom krangelen om rentene.

Jeg har hatt en annen sak med SEB, men der har beløpene blitt trukket og refundert i samme øyeblikk. Men når jeg ønsket forklaring så fikk jeg bare en postadresse til brukerstedet (som opererer med et helt annet navn) Jeg fant likevel en e-mail adresse og de var behjelpelig og var villig til å bistå politiet. Men banken har ennå ikke vist interesse.

Det gjelder ikke dnb ihvertfall, der fikk jeg beskjed om å kontakte brukerstedet - som hadde ingen oversikt - før de ville behandle saken. Det tok tre måneder før jeg fikk svar fra dnb og pengene tilbake, deretter kom krangelen om rentene.

Jeg har hatt en annen sak med SEB, men der har beløpene blitt trukket og refundert i samme øyeblikk. Men når jeg ønsket forklaring så fikk jeg bare en postadresse til brukerstedet (som opererer med et helt annet navn) Jeg fant likevel en e-mail adresse og de var behjelpelig og var villig til å bistå politiet. Men banken har ennå ikke vist interesse.

Jeg/ vi synes at slik praksis er en uting og prøver og unngå dette, nå snakker jeg ikke på vegne av noen av bankene du nevner men synes generelt at slike ting kraftig svekker bankenes tillit og rykte hos kunden.

Back