SVG med egen kø for menn i sikkerhetskontrollen

Mjolnir

ScanFlyer Gold
SVG med egen kø for menn i sikkerhetskontrollen

http://www.aftenbladet.no/nyheter/l...n-i-sikkerhetskontrollen-pa-Sola-3039190.html
«Men only. Bare menn.» står det på et skilt i sikkerhetskontrollen på Stavanger Lufthavn Sola.

Damer har gjerne litt mer med seg, og ting som Bh-spiler og hårklemmer, og sko med metall gjør at det kan ta noe mer tid i sikkerhetskontrollen

Damene i innsjekkingskøen var ikke særlig begeistret over Avinor sitt siste forsøk på å få køene til å gå fortere unna på Sola.

Bra og modig gjort av flyplassledelsen. Syns de markerer et viktig poeng med dette: egne fasiliteter for kvinner til å ivareta deres behov blir stadig mer normalt, men er det snakk om egne fasiliteter for menn er det visst stadig middelaldersk...

Last edited:
Re: SVG med egen kø for menn i sikkerhetskontrollen

Det varer vel bare til likestillingsombudet/ministeren/ellerhvadetnåheter kommer på banen.....

Et vanvittig strålende tiltak og fabelaktig politisk ukorrekt, men dessverre hører vi nok snart den skjærende stemmen til statsråd Torkhildsen på radio der slik diskriminering forbys.

Et vanvittig strålende tiltak og fabelaktig politisk ukorrekt, men dessverre hører vi nok snart den skjærende stemmen til statsråd Torkhildsen på radio der slik diskriminering forbys.

Her kommer Inga Marte til aa klikke :D

En slags Fast Track for menn - med G4S og Co som skal på samme måte som i Fast Track i Oslo skal slippe deg inn ? Igjen kun om "maskinen" gir grønnt lys for en lov til å gå igjennom:

- Vennligst legg Bladet på Skanneren_
- Bonytt - sorry mac
- Vi Menn omtrent som Lufthansa C-klasse på OSL - noen gnager går det noen ganger ikke (phun intended)

her er det mulighter

Morsomt tiltak. Men dette hører til 1. april. Det er vel sjelden Likestillingsombudet har en så klar sak.

Eh, jeg er som kjent ikke noe feminist. Men når noe går ut over MEG, da blir jeg skeptisk. Selv om jeg er dame har jeg hverken har ekstra metall-duppeditter eller med meg 0,5 tonn sminke i håndbaggasjen. Jeg planlegger antrekk etter dagens aktiviteter, det være tur på fjellet eller tur med fly. Hvorfor skal jeg lide for andres idioti?

Hvorfor skal jeg lide for andres idioti?
Med tanke på at køen - for alle - har gått ned, kan jeg vanskelig se hvor lidelsen kommer fra. Annet enn kanskje stoltheten.

Når det gjelder det å måtte lide for andres idioti, er det jo det selve definisjonen på det norske overformynderiet (jf. f. eks. alkoholpolitikk).

En måte å løse dette på hadde vært at det fantes ei "hurtigsluse" åpen for alle kjønn hvor du - hvis det piper på annet grunnlag en stikkprøvekontroll - ble sendt bakerst i køen i for de uvaskede masser. "Denne køen er kun for deg som ikke har noen metallgjenstander på kroppen og har håndbaggasjen klar for inspeksjon (toalettsaker i egen pose, PC lagt frem)."

Alldeles genialt spør du meg, men at det blir bråk er ganske sikkert;/

Ja, hvis du finleser i kommentarene som har kommet inn på denne artikkelen, så kan du ha rett.... Men forresten, vi har jo egne parkeringsplasser for kvinner her i byen.... :)

Løsning: Lag en 'Ladies Only'-kø. Ta kan vi gutta trygt gå i den andre mens 'lkestillingen' og den politiske korrekthet opprettholdes. :p

Typisk norsk politisk korrekthet å reagere på dette. Hadde de laga en egen kø for damer, ville det ikke blitt noe oppstyr i det hele tatt.

Med tanke på at køen - for alle - har gått ned, kan jeg vanskelig se hvor lidelsen kommer fra. Annet enn kanskje stoltheten.

Køen går jo på et absurd vis OPP for meg, da jeg må stå i en ansamling sauhau som ikke vet opp ned på seg selv. Og jo større samling damer jo mer ukomfortabel blir jeg. De lager så mye drama og sånt. Liker de ikke :p

Sjelden jeg opplever kø på SVG som et problem, i dag tok det 2-3 minutter. Ikke noe problem med kvinner, men derimot to menn på rundt 30 som var kledd i dress og oppførte seg som de aldri hadde gått gjennom en sikkerhetskontroll før. Forrige ladning var gjennom røntken-maskinen før de klarte å få utstyret sitt på båndet.
Pensjonister prøver jeg derimot å unngå å havne i samme kø som.

Og så var "mannekøen" historie, vi skal alle bruke like lang tid.

Og så var "mannekøen" historie, vi skal alle bruke like lang tid.

Likestilling lenge leve :p

http://www.aftenbladet.no/nyheter/l...angel-pa-kvinnelige-kontrollorer-3039743.html

En uke etter at vi åpnet manneslusen, v ar køen redusert til syv minutter. Og det er viktig å få frem at alle har måttet stå i samme kø frem til de komemr til slusene, hvor så menn har blitt ledet til den borterste slusen.
- Slusen blir nå avviklet fra å være en sluse bare for menn, til at begge kjønn kan benytte den, hvis kvinner synes det er greit å la seg kontrollere av en mann, sier Wathne.

Han sier at det er etter reaksjoner på den såkalte manneslusen at de nå tar bort skiltet "Men only".

Last edited:

I USA har de vel "experienced traveler"/ black diamond-køer på enkelte flyplasser -- må da være vel så bra -- om ikke bedre -- enn kategorisering på kjønn.

Back