SVG med egen kø for menn i sikkerhetskontrollen

Re: SVG med egen kø for menn i sikkerhetskontrollen

Man kan jo bare undre seg hvilken flyplassledelse som faktisk presterer å innføre en ordning både i strid med regelverket (uansett hvor antifeminist man skal være, som jeg selv er...) og alminnelig anstendighet ift likebehandling egentlig har å tenke med.

Man kan jo bare undre seg hvilken flyplassledelse som faktisk presterer å innføre en ordning både i strid med regelverket (uansett hvor antifeminist man skal være, som jeg selv er...) og alminnelig anstendighet ift likebehandling egentlig har å tenke med.

Det er jo egentlig litt synd at politisk korrekthet skal hindre et gode som gagner alle, mener nå jeg.

Det er jo egentlig litt synd at politisk korrekthet skal hindre et gode som gagner alle, mener nå jeg.

Jeg klarer ikke helt å tro at køtiden i "kvinnekøen" går ned -- du får om mulig problempassasjerene konsentrert, og køen beveger seg enda saktere. Ser dermed ikke helt hvordan det "gangner alle", eller er et ubetinget gode.

På ingen måte feminist, ei heller veldig PK -- men en kjønnsdeling hører ikke hjemme i 2012.

Jeg klarer ikke helt å tro at køtiden i "kvinnekøen" går ned -- du får om mulig problempassasjerene konsentrert, og køen beveger seg enda saktere. Ser dermed ikke helt hvordan det "gangner alle", eller er et ubetinget gode.

På ingen måte feminist, ei heller veldig PK -- men en kjønnsdeling hører ikke hjemme i 2012.

Alle velger jo selv hva de skal tro på, men i flg quoten i post 19 forstod jeg som at køen var redusert. Det stod ikke noe om at det bare var herrenes kø som var redusert. Ergo ser jeg det som et universelt gode.

Kjønnsdeling hører forøvrig i stor grad hjemme uansett årstall. For eksempel på toaletter. Menn kan heller ikke føde også videre.

Jo, det kan jo diskuteres ut fra eget politisk syn... Men driver man innenfor luftfart så tror jeg at de fleste forventer at man driver innenfor regelverket, uansett om man skulle være aldri så uenig i det.

Så det mest interessante her, synes jeg, er ikke latterliggjøring av feminister eller likestiølingsombudet, men at en ledelse på en flyplass (eller security eller hvem som har ansvaret..) er såpass kort i skallen at de ikke umiddelbart forstår at dette ikke går, verken ihht regelverket eller rådende uformelt regelverk om likestilling.

Det kunne jo være andre kriterier man gikk etter - at f.eks. at pensjonister fikk egne sluser... skulle det også karakteriseres som "politisk korrekthet", hvis man ikke likte dette...

Og i pensjonistkøen er det neppe mange kvinnelige forretningsreisende heller.

Last edited:

Alle velger jo selv hva de skal tro på, men i flg quoten i post 19 forstod jeg som at køen var redusert. Det stod ikke noe om at det bare var herrenes kø som var redusert. Ergo ser jeg det som et universelt gode.
Forstår det slik at totalkøen, målt i lengde (som er et problem for flyplassen), er redusert. Og det kan sikkert være et universelt gode i seg selv.

Selvom lengden på køen går ned, vil jo den normale køen/"kvinnekøen" bevege seg saktere når de "kjappe mennene" (gitt hypotesen) befinner seg i en annen kø, og gjennomsnittlig kontrolltid per pax i den andre køen går opp --> lengre køtid, slik den kvinnelige foretningsreisende hevder.

Men sånt rent prinsipielt, siden man her kun reagerer på prinsippet med en egen sluse, nb ikke egen kø, for menn. 1. hva hadde skjedd hadde de opprettet en egen kø for kvinner? Jeg tipper at INGENTING hadde skjedd. 2. hvorfor reagerer ingen på at kvinner får egne P plasser her i byen? Ref debatten om denne flyplassaken, så er jo årsaken helt uten betydning, det er bare det at slusen er for menn som betyr noe. Dobbeltmoral og molbovett spør du meg!!

Selvom lengden på køen går ned, vil jo den normale køen/"kvinnekøen" bevege seg saktere når de "kjappe mennene" (gitt hypotesen) befinner seg i en annen kø, og gjennomsnittlig kontrolltid per pax i den andre køen går opp --> lengre køtid, slik den kvinnelige foretningsreisende hevder.

Men er det feil? Nå mener jeg at kvinnekø blir litt sært, rett og slett fordi det ikke nødvendigvis er noe effektiviserende, men jeg hadde jublet stort hvis Avinor hadde opprettet egne køer for effektive reisende (enten forhåndsgodkjent eller screenet ved inngangen)

Charterreisende med gode marginer ville brukt lengre tid gjennom kontrollen, mens oss som tilbringer urovekkende mye tid på flyplassen hver år kan komme oss litt mer effektivt gjennom.

Bgo har jo et fint opplegg der folk med mini-håndbagasje ofte blir sendt til Crew-slusen.

Bgo har jo et fint opplegg der folk med mini-håndbagasje ofte blir sendt til Crew-slusen.

Minihåndbagasje og småunger. Jo mer jeg har sett av trøbbel rundt om i Norge, med langt flere sluser enn det de har i BGO, så har jeg faktisk i den siste tiden fått litt respekt for at de får det til å gli så pass bra som de gjør med sine 3 sluser + crewslusen.

Minihåndbagasje og småunger. Jo mer jeg har sett av trøbbel rundt om i Norge, med langt flere sluser enn det de har i BGO, så har jeg faktisk i den siste tiden fått litt respekt for at de får det til å gli så pass bra som de gjør med sine 3 sluser + crewslusen.

Bergen er ikke så hakkandes gale, og vekterne er som oftest OK på å slippe deg gjennom crew-slusen hvis det røyner på. Har større problemer på OSL, hvor køen i det siste har vært ganske lang.

Hva med å innføre en egen kø for de med pc? Har inntrykk av at reisende med bærbar pc bruker kortere tid gjennom sikkerhetskontrollen enn gjennomsnittspassasjeren.

Men er det feil? Nå mener jeg at kvinnekø blir litt sært, rett og slett fordi det ikke nødvendigvis er noe effektiviserende, men jeg hadde jublet stort hvis Avinor hadde opprettet egne køer for effektive reisende (enten forhåndsgodkjent eller screenet ved inngangen)
.

En type black diamond self-selection kø slik de har en del steder i USA er helt fint -- støtter idéen. Dette er jo da basert på individuelle experience levels som tross alt kan gjøres noe med, og ikke predetermined etter kjønn. Kjønnssegmenteringen blir feil -- jeg vil mye heller stå i en kø med kvinnelige foretningsreisende som kjenner gamet, enn Charter-Svein (slik jeg risikerer med kjønnssegmenteringen).

Jeg ser litt av poenget til Sola i og med at de hadde få kvinnelige kontrollører på jobb. Har opplevd full stopp i security i London fordi "kontrolløren av samme kjønn" ikke er tilgjengelig, og der kan man ikke velge å bli kontrollert av motsatt kjønn. Den kvinnelige kontrolløren måtte jobbe med to sluser, så der hadde det vært litt mer smidig med kjønnssortering. Alternativt er jo å stenge en sluse, selv om man har nok kontrollører, det blir for dumt.

I USA har de vel "experienced traveler"/ black diamond-køer på enkelte flyplasser -- må da være vel så bra -- om ikke bedre -- enn kategorisering på kjønn.

Det var en prøveordning som ikke eksisterer lengre

Leste en bra kommentar på aftenbladet tror jeg det var.
"Hvorfor skal ikke vi menn kunne ha egen kø, når jentene har egen taxi?"

Leste en bra kommentar på aftenbladet tror jeg det var.
"Hvorfor skal ikke vi menn kunne ha egen kø, når jentene har egen taxi?"
Personlig synes jeg også jentetaxi er godt over streken.

Back