SVG: "Forgot to de-ice part of wing"

SpotOn

ScanFlyer Silver
Fredag 19.11 klokken 06.50 var det tid for en av mine sjeldne bevegelser fra Norge til Det Store Utland. Denne gang med hjelp av KLM. KLM-maskinen (KL1196, avgang 06.50 19.11.2004 fra SVG til AMS) så ut til å ha vært plassert på SVG over natten. Det var tydelig is på vingene og kapteinen informerte om at avvising skulle finne sted. Flyet forlot gaten ca. på rute. Etter avvising (som jeg personlig syntes ble gjennomført veldig raskt) takset vi videre for posisjonering før avgang, da kapteinen etter et minutt eller to informerte noe i retning av følgende: "During deicing they forgot to deice part of the wing. We have to return to new deicing to be able to safely take off. This matter will be investigated". Denne gang tok avvisingen betraktelig lenger tid, og vi ble (selvsagt) forsinket - men heller det enn å svømme i fjorden utenfor Stavanger i slutten av november.

Så er mitt spørsmål: Hvordan er det mulig at man under avising "glemmer" deler av vingen? Denne gangen ble det oppdaget, men blir det faktisk etterforsket?

Hadde forøvrig vært interessant å se hva som er rapportert om denne flightens bevegelser for å se hvilke årsaker som blir oppgitt for forsinkelsen.

Replying to Topic 'SVG:

Spørs om dem glemte deler av vingen...kanskje de "bare" gjorde en slett jobb og kateinen valgte å si det på denne måten......

Replying to Topic 'SVG:

..det ville vel kunne ha samme konsekvens ville jeg tro... SAS opplevde vel konsekvensen av "slett jobb" i Gottrøra...

Replying to Topic 'SVG:

Så lenge flyet har forlatt gaten på rute, så er det ingen forsinkelse

Replying to Topic 'SVG:

Vi tok i allefall av fra SVG mye senere enn det vi vanligvis ville gjort og landet også i AMS senere - men rent teknisk er det kanskje ikke en forsinkelse(?). Spørsmålet mitt er mer relatert til situasjonen på bakken i SVG. Er dette noe som inntreffer ofte...? Retur til de-ice er påkrevd dersom holdover tiden overskrides, men det var ikke snakk om at dette var tilfellet her.

Replying to Topic 'SVG:

[
[]KL1196 []19NOV04[] [ ALT
[
[ 737 PHBDO
[
[ STD STA ETD ATD TOFF ETA TDWN ATA CODE1 CODE2
[ 19NOV SVG AMS 0650 0825 0701 0745 0855 0859 WI: 11
[
[ WI - DE-ICING AND DE-SNOWING OF AIRCRAFT (NOT FOR EQUIPM. U/S)
[

Back