• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Svart boks.

paradisgutten

Drømmer om å bli pilot <3
Etter mange flystyrter bruker man flere måneder på å bruke undervannsroboter, for å finne de svarte boksene.

Det er jo forståelig at man trenger dataene, men hvorfor kan ikke all info sendes til en internett-server og lagres der, i tillegg til å ha de svarte boksene?

Da ville jo hele problemet med at man ikke finner de svarte boksene fjernet, i tillegg til at årsaken til flyulykkene kan oppklares tidligere...

Er det noen grunn til at man ikke bruker et slikt system i dag?
 

Attachments

  • BlackBox19850-11.jpg
    BlackBox19850-11.jpg
    69.7 KB · Views: 242
En del fly sender i dag informasjon "tilbake til basen" om forskjellige ting, dette gjorde også AF-flyet som styrtet.

Når det gjelder sorte bokser så tror jeg kanskje at man vil se dette i fremtiden, men pt. er det nok flere utfordringer, den største er nok ifht. båndbredde/kommunikasjon/sikkerhet o.l.

Ellers er jo flybransjen konservativ, dvs. det tar lang tid fra design/utvikling til ting er godkjent. Husk at det ikke er mange år siden man ikke kunne surfe på nettet uten å være "koblet fysisk til med kabel" osv.
 
Heisann!

Discus har stort sett svart paa dette allerede. Det stoerste problemet med "live-streaming" av flight data er mengden av data og kapasitet. Jeg tror aa huske at en B777 genererer sirka 3MB per time og det er veldig kostbart fortsatt aa sende saa mye data. I tillegg er det ikke alltid mottaker kapasitet i alle omraader.

Som nevt er det ACARS meldinger som kommer fra fly i dag, men disse er forhaandsprogramerte meldinger. Med andre ord du faar en melding av bestemte data fra takeoff, climb, cruise, osv., og du kan ogsaa programere flyet til aa sende meldinger om feil oppstaar, slik som den Air France A330'en. Du kan ogsaa sende en beskjed til et bestemt fly og faa nedlastet en ACARS melding og jeg vet at det jobbes med samme konsept for aa sende begrensede live streaming av flight data.

Vi jobber ogsaa med ACARS via HF da vi ikke har satelitt eller VHF communication under polarflighene.

Jeg regner med at du stiller dette spoersmaalet pga. den A330 ulykken og det boer nevnes at dette er et veldig sjeldent tilfelle. I de fleste ulykkene blir flight data og voice recorder funnet.

Haaper dette gir deg litt innsikt i det som foregaar.

Dag
 
Igjen vil jeg bare applaudere Discus og Dag Johnsen som bidrar med input på en enkel og konkret problemstilling og kommer med gode svar. Sånn synes jeg forumet vårt skal fungere.
 
Back
Top