prøvde å si det men da var det plutselig ikke noe gøy å snakke om lenger. Sikkert fordi denne tråden sporet av for ti innlegg siden, minst.
^_^
Jeg beklager at jeg ikke fortsatte debatten midt paa natten i Chicago. Jeg hadde dog forventet et svar at dersom SAS har kjoept og satt sitt tommelmerke paa dette flyet, maa det jo vaere superbra.

Vi ser jo ogsaa at SAS ikke har noen planer om aa bytte ut flyene med det foerste. Dersom de ikke gaar 777 veien, vil de ikke kunne faa tak i moderne fly foer 2016
Saa til svaret:
Dersom du hadde drevet flyselskap i dag, hadde du bestilt A340-300?
Tenkte meg det, ja..
Forskjellen mellom hvor mye du kan dra med deg paa en 340 og 330 er minimalt. Naar man har lastet den ekstra fuelen 340en har plass til kontra 330 MTOW 340 276 tonn mot 233 tonn) er det ikke mye mer vekt man kan putte paa en 340. Det er vel kanskje greit aa konkludere med at begge maskinene er langt fra optimale, 340 er maskinen som er minst optimal av de to. Hvor mange 340-300/200 er det bestilt gjennom historien? 246.. Og ordreboekene er tilnaermet tomme. Ikke saerlig mer enn MD11, saa aa kalle flyet en suksess er jo aa ta skikkelig i sammenlignet med 767/777
Mitt poeng var veldig enkelt on topic og off topic:
On topic (svar paa EBs foerste post):
Det er ikke den pinglete flaata med Airbuser SAS har i dag (8 A321, 4 A319, 7 umoderne A340 og 4 A330) journalisten henviser til. Han henviser til de gamle MDene SAS har mange av i sin flaate.
Off topic
A340 er en umoderne maskin som er utrolig uoekonomisk i forhold til maskiner som kan kjoepes i dag. Da henviser jeg foerst og fremst til at maskinen har 4 motorer, to mer enn det som er noedvendig. Det er uomtvistet at det ikke er optimalt. (eller??)
Skal legge inn et litt mer noeye innlegg i lunsjen