MartinL
ScanFlyer Dusty
- Finnair er nok interessert i SAS sine passasjerer, men ikke i det skandinaviske selskapets gamle, drivstoffslukende og lite miljøvennlige flyflåte". Denne kraftsalven serverer den finske avisen Hufvudstadsbladet på lederplass som en kommentar til de siste dagers oppkjøpspekulasjoner.
Den siste uken har flere svenske aviser spekulert i et mulig Finnair-oppkjøp av SAS. Bakgrunnen skal blant annet være planen om å splitte opp den operative delen av Scandinavian Airlines i fire enheter med egen AOC (driftstillatelse) - en i Danmark, en i Norge, en i Sverige og en for den interkontinentale delen.
Det blir neppe aktuelt mener den svenskspråklige finske avisen på lederplass.
- Finnair er nok interessert i SAS sine passasjerer, men ikke i det skandinaviske selskapets gamle, drivstoffslukende og lite miljøvennlige flyflåte", skriver avisens lederskribent Bjørn Månsson.
Månsson skriver også at Finnair er deleier i Norwegian , som tar markedsandeler i Norge (og vel også i Sverige red. anm.)
Finnair har bestilt en helt ny langdistanseflåte bestående av Airbus 350
- Hollenderne forsto at de måtte selge KLM til Air France mens det fremdeles var mulig å få noe for det. Med Alitalia er det nok for sent. Det kan det også være for SAS om man forsøker å selge hele konsernet under ett" , skriver Månsson videre.
Bare Lufthansa og Finnairs alliansepartner British Airways kunne ha interesse av en slik handel, mener den finske lederskribenten, som tror dette kan være en mulig løsning:
- SAS deles opp i tre deler. Lufthansa overtar SAS Danmark, British Airways overtar SAS Norge, mens Finnair overtar utenrikstrafikken fra Sverige.
Hva som skal skje med innenriks i Sverige skriver han ikke noe om.
www.boarding.no
fra houvudstadsbladet
Finnair behöver inte SAS gamla flygplanPublicerad: 14/05 23:38 ›uppdaterad: 14/05 23:38
Skulle Finnair vara intresserat av att köpa SAS? Spekulationerna går heta i svensk press sedan utsikterna för flygbranschen i allmänhet och SAS i all synnerhet blir sämre nästan dag för dag.
Svaret är både enkelt och mer komplicerat. Det enkla svaret är nej. Finnair är nog intresserat av SAS kunder, men inte av den gamla, bränsledryga och miljöovänliga flygplansflottan. Eller konceptet med de höga kostnaderna som härrör sig från att SAS balanserar på tre nationella ben.
Eller de facto alltmer på två. I Norge håller Norwegian på att ta marknadsandelar. Finnair är delägare i det bolaget, som ett resultat av försäljningen av svenskbaserade lågprisbolaget Fly Nordic. Finnair har förresten lyckats få många codesharepartner i Norden, nu senast Icelandair.
Holländarna förstod att sälja KLM till Air France medan det gick att få ut något för det. Med Alitalia är det sannolikt redan för sent. Det kan det vara också för SAS om man försöker sälja hela koncernen på ett bräde. De enda som kunde tänkas ha ett intresse av helheten är partnern Lufthansa och dess värsta konkurrent British Airways, allierat med Finnair.
Då sitter Skandinavien i famnen på endera Tyskland eller Storbritannien, och trafiken börjar ta omvägar via Frankfurt eller London i stället för Köpenhamn.
En annan möjlighet är att splittra SAS i tre, och låta till exempel Lufthansa ta hand om Danmark, BA om Norge och Finnair om utrikestrafiken på Sverige.
Men skulle ens det passa ihop med Finnairs koncept: att trygga goda förbindelser för Finland och vara ledande i trafiken mellan Europa och Asien? Men visst gäller det att hålla Lufthansa på avstånd.
Så svaret kan vara mer komplicerat.
Den siste uken har flere svenske aviser spekulert i et mulig Finnair-oppkjøp av SAS. Bakgrunnen skal blant annet være planen om å splitte opp den operative delen av Scandinavian Airlines i fire enheter med egen AOC (driftstillatelse) - en i Danmark, en i Norge, en i Sverige og en for den interkontinentale delen.
Det blir neppe aktuelt mener den svenskspråklige finske avisen på lederplass.
- Finnair er nok interessert i SAS sine passasjerer, men ikke i det skandinaviske selskapets gamle, drivstoffslukende og lite miljøvennlige flyflåte", skriver avisens lederskribent Bjørn Månsson.
Månsson skriver også at Finnair er deleier i Norwegian , som tar markedsandeler i Norge (og vel også i Sverige red. anm.)
Finnair har bestilt en helt ny langdistanseflåte bestående av Airbus 350
- Hollenderne forsto at de måtte selge KLM til Air France mens det fremdeles var mulig å få noe for det. Med Alitalia er det nok for sent. Det kan det også være for SAS om man forsøker å selge hele konsernet under ett" , skriver Månsson videre.
Bare Lufthansa og Finnairs alliansepartner British Airways kunne ha interesse av en slik handel, mener den finske lederskribenten, som tror dette kan være en mulig løsning:
- SAS deles opp i tre deler. Lufthansa overtar SAS Danmark, British Airways overtar SAS Norge, mens Finnair overtar utenrikstrafikken fra Sverige.
Hva som skal skje med innenriks i Sverige skriver han ikke noe om.
www.boarding.no
fra houvudstadsbladet
Finnair behöver inte SAS gamla flygplanPublicerad: 14/05 23:38 ›uppdaterad: 14/05 23:38
Skulle Finnair vara intresserat av att köpa SAS? Spekulationerna går heta i svensk press sedan utsikterna för flygbranschen i allmänhet och SAS i all synnerhet blir sämre nästan dag för dag.
Svaret är både enkelt och mer komplicerat. Det enkla svaret är nej. Finnair är nog intresserat av SAS kunder, men inte av den gamla, bränsledryga och miljöovänliga flygplansflottan. Eller konceptet med de höga kostnaderna som härrör sig från att SAS balanserar på tre nationella ben.
Eller de facto alltmer på två. I Norge håller Norwegian på att ta marknadsandelar. Finnair är delägare i det bolaget, som ett resultat av försäljningen av svenskbaserade lågprisbolaget Fly Nordic. Finnair har förresten lyckats få många codesharepartner i Norden, nu senast Icelandair.
Holländarna förstod att sälja KLM till Air France medan det gick att få ut något för det. Med Alitalia är det sannolikt redan för sent. Det kan det vara också för SAS om man försöker sälja hela koncernen på ett bräde. De enda som kunde tänkas ha ett intresse av helheten är partnern Lufthansa och dess värsta konkurrent British Airways, allierat med Finnair.
Då sitter Skandinavien i famnen på endera Tyskland eller Storbritannien, och trafiken börjar ta omvägar via Frankfurt eller London i stället för Köpenhamn.
En annan möjlighet är att splittra SAS i tre, och låta till exempel Lufthansa ta hand om Danmark, BA om Norge och Finnair om utrikestrafiken på Sverige.
Men skulle ens det passa ihop med Finnairs koncept: att trygga goda förbindelser för Finland och vara ledande i trafiken mellan Europa och Asien? Men visst gäller det att hålla Lufthansa på avstånd.
Så svaret kan vara mer komplicerat.
Last edited: