Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Replying to Topic 'Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra'

Originally posted by CK


som representant for et flyselskap som faktisk ha fly som er i rett størrelse for å fly på AES synes jeg det er rart at "Fly Ålesund" ikke har tatt kontakt... Men, jeg er jo hverken Norwegian eller Ryanair...

Dessuten kan jeg si - fra min tid som revenue manager på OSL-AES - at det er nok av billigbilletter, bare ikke på fredag/søndag og i peak. Midt i uken og på lørdager er det masse billigbilletter.

Men blir det reell konkuranse om du setter opp noen turbos på strekningen da CK? Skal SAS Group konkurere med SAS Group?

I så fall vil jeg og mange flere ha deg til Årø!!! Propene dine er da godt nok for oss Romsdalinger!
 
Replying to Topic 'Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra'

WF skal ikke konkurrere med SK - vi kjenner da vår plass i konsernet - men det finnes kanskje strekninger der WF kan fly der ingen flyr i dag?
 
Replying to Topic 'Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra'

Originally posted by CK


WF skal ikke konkurrere med SK - vi kjenner da vår plass i konsernet - men det finnes kanskje strekninger der WF kan fly der ingen flyr i dag?

Men da må du sette opp mer enn 1 avgang i uka...;) MOL-CPH feks! Avg MOL kl 0630 ank MOL kl rundt om kl 2300. GARANTERT SUKSESS!!
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

En stund siden denne tråden var oppe sist, men nå melder NRK Møre og Romsdal:

Norwegian neppe til Vigra.

Flyselskapet Norwegian krev betre garantiar frå næringslivet før det er aktuelt for dei å flyge til og frå Vigra igjen


- Men næringslivet har ikkje meir å gi, seier Bjarne Haagensen, leiar i Utviklingsforumet for Ålesund lufthamn Vigra.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

:angry:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_more_og_romsdal/5686865.html


Flyselskapet Norwegian startar med tre daglege flygingar mellom Ålesund og Oslo våren 2007.

Jeg reagerte på dette oppslaget i mai, med denne overskriften. Haagensen uttalte seg også på radio.

Først synes jeg Haagensen er temmelig drøy når han konstaterer at så er tilfellet, og journalistene gjorde heller ikke jobben sin - de skrev overskriften uten å ha noen annen bekreftelse enn det Haagensen sa.

Haagensen bør holde seg til bacalaogryta. Og så får jeg heller betale SK-billett de to gangene i året jeg reiser t/r AES.

:angry:
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Snakk om å selge skinnet før bjørnen er skutt.......
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

....og nå skal jeg kaste inn brannfakkelen her:old Jeg spår en nedgang i antall terminalpax innenlands på AES på rundt 20% fra mars 2007 av. Spår vidre at denne nedgangen vedvarer til mars 2008 hvor vi vil se en utflating. Så spår jeg at det kommer en økning med ca 20% fra juli 2008. Totalt terminalpax nedgang på 16 - 18 prosent fra mars 2007.... og det finner ikke Norwegian vits i å satse på for øyeblikket.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Hmmm... noen spesiell grunn til at trafikken skulle gå ned med 20% for så å øke tilsvarende? Noe på gang i næringslivet der oppe?
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

ok - jeg drister meg til å kaste en SVÆR molotow-cocktail inn her - hva med EN flyplass for Møre-byene (jeg gir F**** i hvor den ligger) - da hadde det vært passasjergrunnlag nok til en rekke nye ruter fra "Møre Airport" i dag er jo trafikken fragmentert på tre flyplasser (vel, fire når det nye tunell/bro-systemet kommer opp - da blir f.eks. Ulsteinvik og områdene der tettere på Ørsta/Volda (HOV) - regner med at det er det enml sikter til...)
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Jeg sikter til at Ålesundstunellene skal stenges i perioder pga vedlikholdsarbeid fra og med slutten av denne måneden. Det fines ingen omkjøringsalternativer fra mars 2007 av. Da vi tunellene kun være åpne i korte perioder midt på dagen for kolonnekjøring og helt stengt mellom 2200 og 0700. SAS Braathens har fått med seg dette og de varslet at det kunne bli aktuelt å instille 3 avganger. Men da ble det rabalder og SAS Braathens har valgt å opprettholde sine 9 daglige t/r AES-OSL til tross for at de tre aktuelle avganger/ankomster da kun vil ha øya Vigra som sitt passsjergrunnlag (øya har et par tusen inbyggere). Dårlig belegg er det fra før av på strekningen AES-OSL, bedre blir det ikke når sperrer adkomsten for hele Sunnmøre, da med unntak av selve Vigra.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Jeg sikter til at Ålesundstunellene skal stenges i perioder pga vedlikholdsarbeid fra og med slutten av denne måneden. Det fines ingen omkjøringsalternativer fra mars 2007 av. Da vi tunellene kun være åpne i korte perioder midt på dagen for kolonnekjøring og helt stengt mellom 2200 og 0700. SAS Braathens har fått med seg dette og de varslet at det kunne bli aktuelt å instille 3 avganger. Men da ble det rabalder og SAS Braathens har valgt å opprettholde sine 9 daglige t/r AES-OSL til tross for at de tre aktuelle avganger/ankomster da kun vil ha øya Vigra som sitt passsjergrunnlag (øya har et par tusen inbyggere). Dårlig belegg er det fra før av på strekningen AES-OSL, bedre blir det ikke når sperrer adkomsten for hele Sunnmøre, da med unntak av selve Vigra.

Ser ut som om du koser deg over at vi kanskje får lavere passasjertall over Vigra en periode. Tenk heller på hvordan tallene for Årø vil se ut etter at Ormen Lange er ferdig. Da vil vel snittet falle til langt under dagens vil jeg tro....

Kan ellers informere dere om at det arbeides med å få satt opp hurtigbåt på strekningen Ålesund - Vigra. Reisetiden fra sentrum til flyplassen vil da være omtrent den samme som idag.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Jeg tror mange som kommer med bil fra steder rundtom på surmøre heller kjører til Molde og tar flyet derfra enn å styre med noe provisorisk hurtigbåtopplegg.

Og hva hvis du tar et fly fra Vigra midt på dag og parkerer på flyplassen når tunnellene er åpne? Hvis du må ta en senere avgang enn planlagt når du skal hjem igjen eller der er forsinkelser så risikerer du å måtte la bilen stå igjen og ta hurtigbåten. Så står du i Ålesund uten bil...og må få noen til å hente deg...og dra ut på Vigra neste dag for å hente bilen når tunnellene er åpne! :lol:
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Originally posted by Westflyer

Jeg sikter til at Ålesundstunellene skal stenges i perioder pga vedlikholdsarbeid fra og med slutten av denne måneden. Det fines ingen omkjøringsalternativer fra mars 2007 av. Da vi tunellene kun være åpne i korte perioder midt på dagen for kolonnekjøring og helt stengt mellom 2200 og 0700. SAS Braathens har fått med seg dette og de varslet at det kunne bli aktuelt å instille 3 avganger. Men da ble det rabalder og SAS Braathens har valgt å opprettholde sine 9 daglige t/r AES-OSL til tross for at de tre aktuelle avganger/ankomster da kun vil ha øya Vigra som sitt passsjergrunnlag (øya har et par tusen inbyggere). Dårlig belegg er det fra før av på strekningen AES-OSL, bedre blir det ikke når sperrer adkomsten for hele Sunnmøre, da med unntak av selve Vigra.

Ser ut som om du koser deg over at vi kanskje får lavere passasjertall over Vigra en periode. Tenk heller på hvordan tallene for Årø vil se ut etter at Ormen Lange er ferdig. Da vil vel snittet falle til langt under dagens vil jeg tro....

Kan ellers informere dere om at det arbeides med å få satt opp hurtigbåt på strekningen Ålesund - Vigra. Reisetiden fra sentrum til flyplassen vil da være omtrent den samme som idag.

Som jeg skrev i inlegget før dette... "og nå skal jeg kaste inn en brannfakkel her". ;)
Så kan Westflyer og alle andre tolke det dit de ønsker å tolke det... for å si det med en berømt Kristiansunder, sitat: "Ikke bare traff jeg spikeren på hodet, men jeg klaska den helt inn på første slag"
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Ja men da matcher jo nedgangen på Vigra nedgangen på årø perfekt da i samme tidsrom :old
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

ok - jeg drister meg til å kaste en SVÆR molotow-cocktail inn her - hva med EN flyplass for Møre-byene (jeg gir F**** i hvor den ligger) - da hadde det vært passasjergrunnlag nok til en rekke nye ruter fra "Møre Airport" i dag er jo trafikken fragmentert på tre flyplasser (vel, fire når det nye tunell/bro-systemet kommer opp - da blir f.eks. Ulsteinvik og områdene der tettere på Ørsta/Volda (HOV) - regner med at det er det enml sikter til...)

Det var jo overhode ikke meningen med så mange flyplasser i utgangspunktet da.........
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Håper moderator dingler med hengelåsen snart. Jeg skjønner ikke at folket i nordvest aldri får nok av å hakke løs på hverandre, sikkert gøy for dem det gjelder, ikke så mange andre.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Originally posted by jb1

Håper moderator dingler med hengelåsen snart. Jeg skjønner ikke at folket i nordvest aldri får nok av å hakke løs på hverandre, sikkert gøy for dem det gjelder, ikke så mange andre.

Hvorfor skulle moderator dingle med hengelåsen på denne tråden jb1? Du skyter deg jo selv i foten med det du skriver her. For det første var det moderator og livstidsdiktator CK som satte igang diskusjonen om det med bare en flyplass i fylket. For det andre er det ingen andre enn Westflyer som prøver seg på noen usaklighet og hakke på hverandre blandt oss som bor i fylket. Westflyer sier at han ser at jeg koser meg over nedgang på Vigra. Det er selvfølgelig ikke noe annet enn en kommentar som faller på sin egen urimelighet om man faktisk gidder å lese hva jeg skriver. For det tredje, hvis du er blandt de som ikke synest at dette er noen gøy tråd og på det grunnlaget mener at tråden bør stenges... ja hvorfor i alle dager gidder du å lese den da... for ikke å nevne det at du faktisk engasjerer deg såpass at du i tillegg poster her. Er det slik å forstå da at så lenge en diskusjon ikke passer alle sammen og alle i den samme diskusjon ikke er enige så må tråden stenges? Eller var det fordi du ønsker å kverulere at du vil ha tråden stengt? Eller var det fordi du ikke tålererer andre meninger enn dine egne?

For å fortsette... ENKB har helt rett. I utgangspunktet var det meningen at det kun skulle være en flyplass i Møre og Romsdal. Det var planlagt lagt til den da allerede eksisterende flyplassen på Gossen, 1,5 km fra der en i dag finner Ormen Lange. Slik gikk det ikke og det er nå historie. En historie som begynnte for snart 60 år siden og endte i 1953 da Vigra ble presentert av et samlet sunnmøre som ikke ville til Romsdal for å ta fly. Siden har Kvernberget blitt bygd på statens regning og Årø på Molde Kommunes regning. Siden har det gått slag i slag med div finansieringer av div utbygginger fra div lommebøker, både kommunale, fylkeskommunale, stalige og private på samlige tre flyplasser.

Enhver som påstår at det i dag etter over 30 år med 3 stamruteflyplasser påstår noe annet enn at de alle bør fortsatt bestå, viser med all tydelighet at man ikke har satt seg inn i saken. Fra tid til annen kommer det riktig nok et drypp og et sleivspark fra en og annen jypling av en ungkalv som tror han har greie på både samfunns og bedriftsøkonomi og skal revolusjonere luftfarten i Møre og Romsdal. For å gjøre konklusjonen kort: ENHVER RAPPORT FRA ETHVERT SERIØST TRANSPORT/SAMMFUNNSØKONOMISK/BEDRIFTSØKONOMISK FORSKNINGSMILJØ har konkludert med at enhver nedleggelse av den ene eller andre flyplassen i fylket vil være SVÆRT ulønnsomt både TRANSPORT, SAMFUNNS og BEDRIFTSØKONOMISK.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Men det er da ikke mer enn 10 minutter mer fra flyplassen i Molde til Kr.sund - og omvent - enn med flybussen fra Oslo til OSL (altså: KR.sund Molde 50 minutter?) Det må da være mye å spare på å beholde bare en?!

Og flyplass på Gossen ville vært håpløst for de fleste på Sunnmøre. Ellers synes jeg Eiksundsambandet er noe stort tull. Burde satsa mer på gode fergeforbindelser i stedet.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Originally posted by enml

Enhver som påstår at det i dag etter over 30 år med 3 stamruteflyplasser påstår noe annet enn at de alle bør fortsatt bestå, viser med all tydelighet at man ikke har satt seg inn i saken. Fra tid til annen kommer det riktig nok et drypp og et sleivspark fra en og annen jypling av en ungkalv som tror han har greie på både samfunns og bedriftsøkonomi og skal revolusjonere luftfarten i Møre og Romsdal. For å gjøre konklusjonen kort: ENHVER RAPPORT FRA ETHVERT SERIØST TRANSPORT/SAMMFUNNSØKONOMISK/BEDRIFTSØKONOMISK FORSKNINGSMILJØ har konkludert med at enhver nedleggelse av den ene eller andre flyplassen i fylket vil være SVÆRT ulønnsomt både TRANSPORT, SAMFUNNS og BEDRIFTSØKONOMISK.

Nå har ikke jeg lest noen av disse rapportene du refererer til, men poenget i en rekke av innleggene om nedleggelse av to av flyplassene har kanskje vært at med en flyplass så hadde det gitt større passasjergrunnlag og dermed kunne bidratt til flere avganger/destinasjoner.
 
Re: Sunnmøre ønsker flere flyselskap på Vigra

Originally posted by AirbusTero

Men det er da ikke mer enn 10 minutter mer fra flyplassen i Molde til Kr.sund - og omvent - enn med flybussen fra Oslo til OSL (altså: KR.sund Molde 50 minutter?) Det må da være mye å spare på å beholde bare en?!

Og flyplass på Gossen ville vært håpløst for de fleste på Sunnmøre. Ellers synes jeg Eiksundsambandet er noe stort tull. Burde satsa mer på gode fergeforbindelser i stedet.

Du har helt rett i at det ikke tar mer enn 1 time å kjøre mellom flyplassene (og da snakker vi sommerføre etter fartsgrensa). Men det er ikke sakens kjerne i en debatt om nedleggelse av den ene eller den andre. Poenget er at det er mange, både personer, bedrifter og institusjoner som ville fått opp mot 2,5 times transporttid til nærmeste flyplass - begge veger, enten det var KSU eller MOL man fjærnet. I tillegg øker transporttiden på vinterføre og her på nordvestlandet har du ikke noe flytog som alternativ.
 
Back
Top