Sundt Atlanta Skybridge

ENTO

ScanFlyer Silver
Hva er "rutetidene" til S.A.S. ? Så den på fredag utpå dagen rett over Sandefjord. Plukket den først på flightradar24.com for deretter selv å skue den over Sandefjord inn til ENGM.
 
Last edited:
Glem Sundt Air Skybridge og rutetider. Den går når den vil.
Idag f.eks gikk den klokken 16:50 :crowded
 
Sundtfrakteren er innstilt inntil videre fra 17 mars.
De begrunner det med eierskifte av den 747 de bruker nå, samt at de venter på levering av en 747-400F.
Så de komme nok tilbake, men det er ikke satt noe eksakt tidspunkt:old
 
Noen som vet om TF-ARM kommer tilbake til OSL, eller er den på permanent utlån til Saudi Arabian? Ser at "SundtAtlanta Skybridge" har blitt fjernet fra maskinen...
 
Er det TF-AMT som skal komme? Kjøpt fra ANA i Oktober 2009, og ser ikke ut som den har flydd noe siden.
 
TF-ARM flyr nå i dag som SVA3917. TF-ARP er rereged VP-BXD flyr for Tesis Cargo

Jeg forsto det dithen at TF-ARM skal gå for SV ut året. TF-ARP til Tesis Cargo høres noe rart ut. Om ikke jeg tar feil var den dry-leaset ut til Tesis for to år siden. Da Tesis fikk problemer med myndighetene ble maskinen stående i Astana (i forvaring) og Air Atlanta hadde store problemer med å få maskinen ut. Jeg kan ta feil men jeg trodde Tesis var konk. Jeg så en av maskinene de "Leverte" tilbake til leasing selskapet. Flyet ble fløyet til LUX på 3 motorer, I den fjerde luftinntak var det satt en satt inn en treplate i stedet for første steg kompressor (N1). Crewet som leverte maskinen forlot flyet og forsvant fra LUX. Dette var i desember 2008.
 
Sundtfrakteren er innstilt inntil videre fra 17 mars.
De begrunner det med eierskifte av den 747 de bruker nå, samt at de venter på levering av en 747-400F.
Så de komme nok tilbake, men det er ikke satt noe eksakt tidspunkt:old

Og frakt markedet er generelt svakt i månedene januar-februar før det tar seg opp igjen i mars.
Air Atlanta har noen av maskinene parkert i lavkonjuktur månedene og crew som tar ferie i denne perioden.
 
Og frakt markedet er generelt svakt i månedene januar-februar før det tar seg opp igjen i mars.
Air Atlanta har noen av maskinene parkert i lavkonjuktur månedene og crew som tar ferie i denne perioden.

Noen? Det står ikke mindre enn 5 B-747-200/300 i KUL på "langtidslagring". Dessuten står det 2 B-747-300 i JED (En er alt fløyet til Viktorville for lagring).

Malaysia Airlines gav også kontrakten som Air Atlanta hadde til Amerikanske Southern Air Transport, så det blir et par ledige fly der også.

Jeg ville ikke vært forundret over om et par av disse maskinene skal oppover til OSL.
 
Har fått vite fra noen kilder innenfor at Atlanta Skybridge er lagt på is inntil videre, da de ikke tjener penger på dette mer.

Så har hørt at Sundt motatt ett nytt fly også..:)

Så Sundt Air Atlanta kommer ikke opp i lufta igjen med det første, da begge flyr på Ad-hoc Charter Cargo..:)

Er for lite Cargo og masse for at de skal tjene penger..:)
 
Last edited:
Har fått vite fra noen kilder innenfor at Atlanta Skybridge er lagt på is inntil videre, da de ikke tjener penger på dette mer.

Så har hørt at Sundt motatt ett nytt fly også..:)

Så Sundt Air Atlanta kommer ikke opp i lufta igjen med det første, da begge flyr på Ad-hoc Charter Cargo..:)

Er for lite Cargo og masse for at de skal tjene penger..:)

Problemet er ikke at det ikke finnes Cargo men, at det er vanskelig å etablere nye kontrakter innenfor dette markedet:)

Det er ekisterende aktører som sitter på eierskapet til disse kontraktene og nye selskap har desverre en liten mulighet dersom de ikke har avtaler for videre trafikk fra hubs i Asia/USA.

Ta for eksempel kun eksporten av fersk fisk fra Norge til Kina (inkl Hong Kong), Japan og Korea og du kan fylle over 13 ukentlige 747-400F maskiner 100% load.
Kun ca 60.000 tonn fisk blir flydd ut fra Osl hvert år. Utrolig nok er over dobbelt så mye fersk fisk innom Osl for omlasting før det kjøres nedover til andre flyplasser. Den totale eksporten av fersk fiske til andre kontinenter er enda høyere enn dette tallet, så et marked for cargo finnes det.

Marin Harvest bygger en ny kjempe terminal for fersk fisk ved Osl, så her kan det nok bli større muligheter. Desverre tror jeg at det er utenlandske og etablerte selskap som har størst mulighet for å ta markedsandeler her.
Husk også at svært få selskap har lokale fasiliteter til å kunne håndtere denne typen frakt som er dominerende som eksportvare fra Norge.
 
Last edited:
Problemet er ikke at det ikke finnes Cargo men, at det er vanskelig å etablere nye kontrakter innenfor dette markedet:)

Det er ekisterende aktører som sitter på eierskapet til disse kontraktene og nye selskap har desverre en liten mulighet dersom de ikke har avtaler for videre trafikk fra hubs i Asia/USA.

Ta for eksempel kun eksporten av fersk fisk fra Norge til Kina (inkl Hong Kong), Japan og Korea og du kan fylle over 13 ukentlige 747-400F maskiner 100% load.
Kun ca 60.000 tonn fisk blir flydd ut fra Osl hvert år. Utrolig nok er over dobbelt så mye fersk fisk innom Osl for omlasting før det kjøres nedover til andre flyplasser. Den totale eksporten av fersk fiske til andre kontinenter er enda høyere enn dette tallet, så et marked for cargo finnes det.

Marin Harvest bygger en ny kjempe terminal for fersk fisk ved Osl, så her kan det nok bli større muligheter. Desverre tror jeg at det er utenlandske og etablerte selskap som har størst mulighet for å ta markedsandeler her.
Husk også at svært få selskap har lokale fasiliteter til å kunne håndtere denne typen frakt som er dominerende som eksportvare fra Norge.

Imponerende MartinL, du har god oversikt over hva som skjer og har overraskende mye kunnskap. Burde nesten bruke det til noe fornuftig..
 
Back
Top