Sukhoi/Yakolev Superjet SSJ100 - Statustråd

Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Russiske myndigheter grounder Sukhoi Superjet pga. frykt for metalltretthet i rorkonstruksjonen.

http://www.nytimes.com/2016/12/24/business/russia-grounds-sukhoi-superjet-safety-concerns.html?_r=0

Her er AD:
December 23, 2016

The corrective actions prescribed by this Airworthiness Directive are mandatory.
No persons may operate an aircraft to which this Airworthiness Directive applies,
except in accordance with the requirements of this Airworthiness Directive

During the maintenance of RRJ-95B Aircraft serial No. 95018, tail No. RA-89010,
cracks in the lugs of the stabilizer upper and lower bracket attachment bands were
detected.

In order to ensure safe operation of the Aircraft type RRJ-95 it is necessary:

1. To perform the inspection of the stabilizer bracket attachment bands prior to
departures from the base airports of the RRJ-95 Aircraft. The work to be
performed per AMM 55-16-00-220-804 “Detailed inspection of the stabilizer
joint straps and bracket attachment bands” and AMM 55-16-00-220-801
“Detailed inspection of the stabilizer attachment brackets”. The work to be
performed jointly with the Joint Stock Company SCA.
The results of the onetime inspections of Aircraft to be sent to the Joint Stock
Company SCA and the Federal Air Transport Agency.
Further this work to be performed at each daily maintenance of Aircraft (DYcheck).

2. Additionally to the specified in p.l work, instrument inspection (with the use of
eddy current crack detectors) of the lugs of the stabilizer upper and lower bracket
attachment bands per NDTM 51-60-00 with photographic recording and issuance
of reports to be performed at each weekly maintenance of Aircraft (WY-check).

3. Aircraft operation must be terminated after detection of a crack or crack
apprehension.
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Aeroflot kom med SSJ i går kveld til OSL så det må gå kjapt med inspeksjonen.
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Aeroflot kom med SSJ i går kveld til OSL så det må gå kjapt med inspeksjonen.

Ja, men ser Interjet sette ca halve flåten på bakken for reparasjon, så selv om inspeksjonen gikk raskt ser det ut som det var litt mer jobb med de individene, selv om jeg forstår det slikt at det ikke var en alt for omfattende oppgave
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Har ikke vært innom her på en stund, så jeg er ikke oppdatert på om info allerede ligger ute, (og ikke er det sikkert jeg spør i rett tråd heller), men uansett:

City Jet var på Kvernberget med en Sukhoi SSJ for et par dager siden.
Returnerte til Brüssel.

Noen som vet om City Jet snuser på å bytte ut CRJ900 til fordel for SSJ i sin wet lease til SAS innenlands?

Bare lurer :)
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Noen som vet om City Jet snuser på å bytte ut CRJ900 til fordel for SSJ i sin wet lease til SAS innenlands?

Bare lurer :)

Nei, kontrakten med SAS er såvidt jeg skjønner spesifisert til å gjelde CRJ-900

Cityjet sine SSJ går jo delvis fast for Brussel Airlines (i deres farger), litt brukes til til ymse ACMI aktivitet, og ellers så skal de erstatte deres flåte med Avro
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Nei, kontrakten med SAS er såvidt jeg skjønner spesifisert til å gjelde CRJ-900

Cityjet sine SSJ går jo delvis fast for Brussel Airlines (i deres farger), litt brukes til til ymse ACMI aktivitet, og ellers så skal de erstatte deres flåte med Avro

Takker og bukker :)
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Da har de startet testingen av winglet til Superjet. Minner litt om A350 sin

2f73996b4619c24ef0c6fedc4e6586de.jpg
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

var med en SSJ100 mellem BLL og BRU v.v i november og var positivt overrasket....
nærmest en mini A319 seating 2+3
Hilsen Ole
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Sukhoi kommer nå med en russifisert utgave av maskinen med betegnelsen SSJ100R. Her vil innholdet vestlige deler bli redusert og flyet kan da eksporteres til Iran. Iran Air Tours og Aseman Airlines er først ut og bestiller 20 maskiner hver med levering i 2022

https://www.rt.com/business/425185-sukhoi-airplanes-iran-purchase/

“So far, we have signed two agreements of intent with two Iranian airlines (Iran Air Tours and Aseman Airlines) on deliveries of 20 Sukhoi Superjet aircraft in the RRJ-95R (SSJ100R) modification for each of these companies,” Rubtsov said. He added that the contract will be signed by the end of 2018. The catalog price for a SSJ100R aircraft is about $52 million.
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Nå er artikkelen riktignok på Flamsk, litt litt Google translate må til, men Brussels Airlines er visstnok såpass misfornøyd med kvaliteten på Superjet maskinene de wetleaser fra Cityjet at de neppe vil forlenge avtalen når den går ut. Maskinene skal være svært plaget av tekniske feil. Det kan også skape utfordringer for Cityjet, hvis de ender opp sitte på endel Superjet maskiner ingen i Europa vil ha


https://www.bruzz.be/economie/brussels-airlines-wil-af-van-sukhoi-superjets-2018-07-11
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Synd, her bør jo Sukhoi stå på pinne for fikse snags superraskt, de får ikke mange sjanser i vesten. De må bruke denne sjansen til å overbevise med vilje og evne til rask og god service/aftermarket!
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

I artikkelen sier de at det er fly av god kvalitet, som ikke har flere feil enn andre, men at de oftere blir stående på bakken når det er noe, fordi man har mindre erfaring med flytypen.
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Meksikanske Interjet har fått en kompensasjon på nesten $40 millioner på grunn av problemer med vedlikehold og tilgang på deler har satt deler av flåten deres på bakken

https://www.flightglobal.com/news/articles/interjet-compensated-for-ssj100-maintenance-costs-451005/

Mexican carrier Interjet received Ps733 million ($39.6 million) in compensation for maintenance costs for its Sukhoi Superjet 100 fleet, after the airline was forced to ground at least four SSJ100s in the past year or so.
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Ser ut som Interjet nå er lei all problemene med Superjet og mangelen på deler som gjør at store deler av flåten til enhver tid er parkert og planlegger kvitte seg med hele flåten. Det er jo den største vestligere operatøren av Superjet og et ganske alvorlig tilbakeslag i Superjet sine forhåpninger om noe vesentlig salg av flyet utenfor den russiske sfæren

https://newsroom.aviator.aero/interjet-to-sell-its-ssj100-fleet-and-acquire-more-a320neos/

Interjet plans to restructure its fleet following problems with its Russian aircraft. As part of the restructuring, the airline will sell its 22 Sukhoi Superjet 100s that were acquired since 2013.
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Ser ut som Interjet nå er lei all problemene med Superjet og mangelen på deler som gjør at store deler av flåten til enhver tid er parkert og planlegger kvitte seg med hele flåten. Det er jo den største vestligere operatøren av Superjet og et ganske alvorlig tilbakeslag i Superjet sine forhåpninger om noe vesentlig salg av flyet utenfor den russiske sfæren

https://newsroom.aviator.aero/interjet-to-sell-its-ssj100-fleet-and-acquire-more-a320neos/
Hvor ble det av det supre ved dette flyet da ?
Eller kanskje det heller skulle hete Sukhoi Søppeljet ?
 
Re: Sukhoi Superjet SSJ100 - Statustråd

Samme historien nå som tidligere. Man undervurderer behovet for suppport og tilførsel av reservedeler. Den delen av organisasjonen som skal være ansvarlig for oppfølging av kunder etter salg blir underdimensjonert eller neglisjert. Dette er den store forskjellen mellom de etablerte vestlige produsentene som har overlevd på det frie og konkurranseutsatte markedet og de som har levd beskyttet fra vanlig fri konkurranse.

Nestemann ut er japanske MRJ (de kinesiske ser jeg bort ifra - de kan trolig leve av et stort hjemmemarked og eksport til randstater og sympatisører) og det blir spennende hvordan de håndterer dette. Erfaringer fra bilindustrien kan i så måte være gull verdt.

Espen
 
Back
Top