Sukhoi Superjet 100 hadde rollout i dag

Stilig sak våre naboer i øst har fått til her...

Men siden den er fra Russland, så kommer jeg til å få meg ett sete i ett slikt fy noen gang??

N O T !!!

Hører det er mye skepsis her, og skjønner ikke hvorfor. Russerne lager jerne ikke maskiner som er så full av polering og finish som Boeing og Airbus, men de har da visselig ikke så mye mer ulykker der borte?

Noe jeg er langt mer skeptisk til, men har lyst å gjøre, er å få flydd THR-CCS med IranAir sine eldgamle jumboer, gjerne på første klasse. :)

-A

Originally posted by sukram

Jfr den alt nevnte wikipedialinken skal visstnok SAS være i nært å avtale kjøp av SSJ 100. Dog er det ikke oppgitt noen kilde til denne informasjonen. Har noen hørt noe om dette?

Det er nok noen som har forregnet seg, og tolket det at SAS sitter i den "bruker-kommiteen" og noen positive uttalelser fra Fleet Planning dithen at SAs skal kjøpe. Kun spekulasjoner

Jeg kan godt skjønne at vestlige selskaper kan være skeptiske, ikke minst mht muligheter for et bruktmarked og support. men hvis de klarer å etablere et skikkelig marked i Russland og østover vil det skape gjøre at vestlige selskaper også kan satse på flyet.

For øvrig; noen som vet hvorfor TU204 og TU334 aldri ble særlige suksesser? de er (var, jaffal) jo ganske moderne fly, men det er vel ikke solgt så mange av dem?

Originally posted by sukram

Jfr den alt nevnte wikipedialinken skal visstnok SAS være i nært å avtale kjøp av SSJ 100. Dog er det ikke oppgitt noen kilde til denne informasjonen. Har noen hørt noe om dette?

SAS selv har tidligere uttalt at flyet er interessant for dem uten at det ligger noen forpliktelse i denne uttalelsen.
Russerne har nok forstått at skal de kunne klare å selge flyet til vesten må after sales og maintenance support være 110%.Derfor er blant annet Alenia inne tungt i prosjektet sammen med andre vestlige komponent leverandører. Alt trenger derfor ikke leveres fra Russland i after sales support.
Det spørs om ikke de her har muligheten til å skaffe seg en bestselger.
Bombardier vil i alle fall her kunne få seg en alvorlig konkurent til CSeries prosjektet som nå ligger en del bak i tid i forhold til Superjeten.
Det ville ikke forundre meg on SAS er en mulig fremtidig kunde av dette flyet.
Det er lenge siden Hr Hagerup uttalte at i fremtiden vil SAS kunne kjøpe fly fra Russland(Sovjet da han uttalte dette).
Vel , det skal bli interessant å se om han får rett i dette.

alle vestlige SSJ skal supportes av Alenia, med en egen supportbase i Venezia.

ukhoi Civil Aircraft has announced a delay in launching flight tests of its Superjet 100 regional aircraft. Under the original plan, the trial programme was to begin this year with the maiden flight scheduled first for November, and then for December. But a spokeswoman for Sukhoi says the manufacturer has reviewed the timetable and will start aircraft trials in 2008. “This delay is within an industry norm of several months,” she adds, declining to elaborate. “The project involves a slew of suppliers in different countries which make technical hitches unavoidable.” Industry sources suggest that one factor is the later start of on-wing trials of the PowerJet SaM146 engine for the Superjet 100.

http://www.flightglobal.com/article...shes-back-start-of-superjet-flight-tests.html

Vil være et fint fly for Aeroflot å bruke til OSL siden passasjerantallet er så lavt på Moskva ruten. Spørs litt hvor mye cargo de også skal ha med seg.

Jeg antar den snablen bare er der i forbindelse med testingen?

Dessuten hadde kjerre sett mye bedre ut med winglets!

Bilde nr 4, som Niger la ut, var ganske stiligt :) ser ut som at flyet kikker stygt på fotografen.

Back