Sukhoi Superjet 100 hadde rollout i dag

LN-BRK

ScanFlyer Gold
Niice :)

DSCN1117.jpg
 
Det er noen bilder i Aftenposten. Se på høyre side et stykke ned på siden. Rikit fin synes jeg og.

http://www.aftenposten.no/
 
Hm, ganske ordinær. I likhet med Boeing (Dreamliner) putter de på masse maling med bølgeeffekter som kamuflerer ordinære linjer,, og får de hele til å se mer spektakulært ut... Det synes jeg er å jukse litt - Airbus og brassene klarer seg bra uten slike triks.
 
Kjempefin! Denne blir nok bra! Og - for de italiofile, så er den jo kvart italiensk (Alenia har 25%)
 
Det var jo veldig 787-snute på den da. Ellers, om man sammenligner med 737-NG, er ikke haleror og stabilisatorene mye mindre i forhold til flyet enn hva det samme forholdet er på NG'ene?

Ellers har jo Wikipedia som vanlig en del vise ord om maskinen: http://en.wikipedia.org/wiki/Superjet_100

-A
 
Maskinen ser bra ut den.
Synd ikke Airbus har noen kreative hjerner i deres lakkverksted, som kunne brukt litt farge på flya.
Brassene er vel heller ikke helt ukjente med fenomenet jasse opp flylakk.
 
Originally posted by MartinL

Originally posted by ThomAAs

En pen maling skjuler fortsatt ikke faktumet at det er en russer...

Skeptisk ;)

hmmm, men er den ikke bygget på steroider fra Boeing?

Jo det var vel det. Men alikavel... Jeg er fortsatt veldig skeptisk.

Hva WF angår så holder vel de seg forsatt på propell linja, og skulle de hoppe på jetbølgen(som har roet seg betraktlig) så blir det vel bare en ny Bombardier...
 
Superjet'n er åpenbart moderne og billig. Men det skorter vel ennå litt på erfaringen med russisk service og support. INGEN vestlige selskaper har erfaring med russiske leverandører å snakke om.

Det første vestlige selskapet som tør å kjøpe slike får nok flyene veldig billig. Antageligvis så billig at dersom man trenger 10 fly kan man kjøpe 14-15 slik at man har noen i reserve dersom det skulle vise seg å være "katta i sekken". Dersom det så viser seg at flyet er bra og at Sukhoi viser seg å være OK å samarbeide med så blir dette en kjempesuksess. Men hvis fly med feil blir stående i ukevis pga. dårlig oppfølging fra fabrikken og alle manualer og prosedyrer er på russisk så blir det jo fiasko.

Som det ble sagt i Flåklypa: "Time will show"
 
Italienske ItAlia Airlines har betilt ti SuperJet 100 med opsjoner på ytterligere ti. ItAlia flyr i dag Do328JET og MD80. Alenia vil stå for det meste av support for vestlige selskaper, og de har lang erfaring med dette gjennom ATR (kanskje bedre enn Bombardier - ref. mangel på deler som er et gjennomgående problem når man dealer med våre venner fra Canada)

"Fly fra Russland - skeptisk"
Det var vel også en og annen som var skeptisk til "fly fra Sør-Amerika" også, men nå er vel den skepsisen gjort til skamme?
 
Jfr den alt nevnte wikipedialinken skal visstnok SAS være i nært å avtale kjøp av SSJ 100. Dog er det ikke oppgitt noen kilde til denne informasjonen. Har noen hørt noe om dette?
 
Back
Top