Strejkevarsel hos Norwegian - om å streike i luftfarten

Status
Not open for further replies.
Re: Strejkevarsel hos Norwegian

Ansatte der nægter at udføre det arbejde de pålægges af derea arbejdsgivere bør naturligvis afskediges .

Til JELSC: Jeg vil lige nævne, at jeg IKKE har skrevet, at jeg støtter at fagforeningerne skal kræve en hvis andel af lokalt ansatte. Så lad lige være med at antyde at jeg er racistisk. Jeg skriver kun, at det i princippet er noget de kan overveje, ikke noget om, hvad jeg selv mener de bør gøre.

Men uagtet dine synspunkter om fagforeninger antager jeg, at du også støtter foreningsfriheden som givet i grundloven, og dermed støtter ansattes mulighed for at danne de foreninger de har lyst til og melde sig ind i eksisterende foreninger, og derigennem tale med en og samme stemme, som enhver anden form for interesseorganisation eller parti for den sags skyld. Ligesom der omvendt naturligvis ikke skal være medlemstvang af en fagforening. Derfor kan en fagforening heller ikke kræve af ikke-medlemmer at de skal strejke eller på anden måde konflikte i fagforeningens interesser. Det er der vist ingen der har antydet skal være tilfældet.

Men hvis en forening har en kvart mio. medlemmer, lad det være sig et parti, fagforening eller velgørende forening, så vil den i kraft af sin størrelse få en styrke og nogle muligheder, som en forening med 100 medlemmer ikke har; især hvis medlemmer er loyale i forhold til foreningen.

Skal jeg så være ærlig: Når du bruger ord som mafia, så er du selv skyld i, at andre tænker sit om dine indlæg. Brug helst saglige ord, ellers minder du mere om en ophidset person der prøver at skrige sig til sandheden.

Vil da også sige, at jeg skam kender et par konkrete eksempler hvor fagforeninger ikke har været af det gode i forhold til ansættelsesforhold, men hvor de krævede deres ret - desværre.

Og ja, hvis en ansat i 3F nægter at betjene f.eks. Ryanair i Billund (en anden aktuel sag), så vil arbejdsgiveren kunne fyre denne ansatte. Så kun et lille problem hvis alle ansatte nægter at gøre det, da de færreste virksomheder kan overleve at fyre alle ansatte samtidigt. Videre kan de ansatte (gennem fagforeningen) have lavet en aftale om, at under konflikt kan de nægte at udføre arbejde, en aftale som arbejdsgiveren har valgt at indgå og dermed skal overholde.

Det var lidt off topic. Hvad angår den konkrete strejke bliver det interessant at se hvad den kan udvikle sig til. Personligt tror jeg det ender med at Norwegian må give sig, men vil ikke satse mit hoved på det.

Til JELSC: Jeg vil lige nævne, at jeg IKKE har skrevet, at jeg støtter at fagforeningerne skal kræve en hvis andel af lokalt ansatte. Så lad lige være med at antyde at jeg er racistisk. Jeg skriver kun, at det i princippet er noget de kan overveje, ikke noget om, hvad jeg selv mener de bør gøre..
Korrekt. Anfører alene at holdninger af den slag er racistiske eller i det mindste nationalistiske, hvilket jeg finder frastødende.
Men uagtet dine synspunkter om fagforeninger antager jeg, at du også støtter foreningsfriheden som givet i grundloven,
Ja naturligvis kan folk melde sig ind i foreninger de måtte vælge at melde sig ind i - det være sig biavlerforeningen, borgerforeningen eller en fagforening.
MEN og der er et meget stort MEN, det er ikke i grundloven skrevet at andre SKAL indgå aftaler med denne forening, ej heller at andre skal respektere en sådan forening, ej heller er det i grundloven at disse foreninger skal kunne tvinge deres pointer igennem ved at:
- blokere arbejdspladser (fysik eller ved at forbyde nogen at arbejde der)
- nægte at udføre arbejde
- tvinge mennesker til at melde sig ind i deres forening
- forhindre ikke medlemmer / ikke enige medlemmer i at udføre deres arbejde
- tvinge andre mennesker i andre foreninger til at nægte at udføre deres arbejde.
- trække deres evt. aftaler ned over hovedet på ikke medlemmer
- kort sagt fratage mennesker deres selvbestemmelse.

Flip-side to that coin:

Fagforeningen forhandler fram avtaler for sine medlemmer. Skal ikke-medlemmer få samme lønns- og arbeidsvilkår som medlemmene eller skal de forhandle for seg selv?

Utgangspunktet er €50 000 for alle. Så forhandler fagforeningen fram en ny avtale for sine medlemmer på en økning på €7 500. Skal den gjelde alle ansatte? Eller skal de bli stående på €50 000?

Hvis de får samme økning, blir de gratsipassasjerer på reisen som betales av fagforeningens medlemmer. Hvis de ikke får en eneste eurocent stiller saken seg i et annet lys.

Hva er JELSCs syn på denne problemstillingen?

Flip-side to that coin:

Hva er JELSCs syn på denne problemstillingen?
JELSC syn på den sag er, at hver mand forhandler for sig. Men klart, hvis fagfoeningen laver en an aftale for sine medlemmer, gælder den aftale ALENE for de medlemmer. På godt og ondt! Fair is fair. (tvivler blot på om fagforeningen vil acceptere det - men det er en anden sag)

(tvivler blot på om fagforeningen vil acceptere det - men det er en anden sag)

Det er jo nettopp dette som er kjernen i fagforeningenes argumentasjon. De vil ikke forhandle for ikke-medlemmer. Arbeidsgiverne gir som regel - for å gjøre livet enkelt for seg selv - alle ansatte i samme stillinger samme opprykk. Det skaper færre kostnader for selskapet.

Din tese er svært kostnadsdrivende. Din modell forutsetter egne avtaler med flere tusen ansatte og det krever administrasjon. Et selskap som har en avtale kan holde seg med en liten administrasjon. Et med flere tusen avtaler, trenger en stoooooooor administrasjon. Selv om noen ansatte da får bedre vilkår, blir kost-nytte analysen for en kollektivavtale positiv. Det er dét som avgjør hvorvidt et selskap overlever. Alt annet er politikk. Og det kan vi mene hva vil om et annet sted....

Det er jo nettopp dette som er kjernen i fagforeningenes argumentasjon. De vil ikke forhandle for ikke-medlemmer.
Så må de jo lade være. Hvad arbejdsgiver måtte vælge at gøre bagefter er fagforeningen udvedkommende, eller for den sags skyld hvad arbejdsgiver vælger at gøre før en forhandling med fagforeningen er også den uvedkommende. Problemet er blot at fagforeningerne ikke kan lade være med at blade sig.

Heldigvis arbejder jeg på en arbejdsplads hvor fagoreninger for funktionærer ingen indflydelse har - hvorfor de heller ikke har mange medlemmer (penge ud af vinduet).

For de timelønnede er det desværre en anden sag - her lader ledelsen 3F de facto agere fabriksledelse - pinligt udoveralle grænser.

Den åtgärd som Transport väntas göra är väl använd i Sverige. Transport är säkert det fackförbund i Sverige som oftast gör detta, till exempel inte köra matvaror till butiker där Handelsanställdas medlemmar är uttagna i konflikt. Dock en ganska ovanlig åtgärd att ta till redan från start men det är väl någon bakgrund till det. Vi vet ju ingen hur spelat bakom ser ut och hur låsta positionerna är.

Det nämns också att de som inte gör sitt jobb ålagt av arbetsgivaren borde få sparken vilket är, åtminsone i Sverige, en olaglig handling. Att vägra arbete i fredsplikt är grund för avsked men när fredsplikt inte råder (det vill säga inget avtal finns) och fackförbundet har varslat om en konflikt som brutit ut så är det inte lagligt att göra så.

Förhoppningsvis blir det ingen strejk och parterna kommer överrens. DY har inte råd med någon lång strejk. Det är med 737orna i luften DY tjänar $$$.

Last edited by a moderator:

Halleluja for de røde - Sverige lyder som enhver kommunists våde drøm mangedoblet.

VELDIG OT!!! Jeg har aldri stemt noe annet enn borgelig ved valg i Norge. Men dine holdninger til fagforeninger gjør meg faktisk syk og sint! Disse holdningene du viser hører hjemme et sted, på søppelfyllinga. Kjenner tilfeldigvis endel bedriftseiere, både små og store bedrifter, og over 90% av dem nesten forlanger at deres ansatte skal være med i en eller annen fagforening. Nettopp fordi de da har EN forhandlingspart å forholde seg til.

Er selv med i fagforening, og alle som kjenner meg kan skrive under på at jeg politisk er så langt fra kommunisme som det går ann å komme. Det du forfekter er nesten på grensen til slaveri. "Vil du ikke jobbe for den lønnen og de betingelsene JEG bestemmer, så får du sparken" Er det kinesiske tilstander du vil ha, arbeidere skal jobbe for en lønn det nesten ikke går ann å leve for, og når du er utslitt er det rett ut? Kun for at eierne skal tjene så mye som mulig? Eller i luftfarten, for at folk skal få reise latterlig billig?

Fagforeningene i skandinavia har faktisk vært med på å bygge opp det velferdsamfunnet vi er så heldige å ha, og det i til tider i "krig" mot slike holdninger du forfekter.

Regner med at innlegget blir slettet av mod, og at jeg nok får en skjennepreken, men NOK ER NOK.

Det er vel svært få som symatiserer med streikere, uansett bransje. Særlig nå hvor det er finanskrise. Arb.takere må forvente status quo med gjeldende avtaler og et par prosent lønnsøkning. Noe annet er for meg naivt, umoralskt og destruktivt for egen arb.plass.

Det er vel svært få som symatiserer med streikere, uansett bransje. Særlig nå hvor det er finanskrise. Arb.takere må forvente status quo med gjeldende avtaler og et par prosent lønnsøkning. Noe annet er for meg naivt, umoralskt og destruktivt for egen arb.plass.

Men så radikalt forverret arbeidstid ?

Om yrkesgrupper som henger igjen lønnsmessig skulle streike, så jo, da tror jeg de fleste i Norge/skandinavia ville sympatisere med dem. Som f.eks sykepleiere, politi. At andre truer med streik for å forhindre "rovdrift" på deres arbeidstid, så jo, der også.

Nå har etter hva jeg har forstått DY ikke hatt noen avtale med Union siden september. I mine øyne så har de vært utrolig tålmodige. Er vel kun i kvinnedominerende yrker at fagforeninger er så tålmodige. hadde det vært overvekt av menn, så hadde denne streiken kommet for lenge siden, og trolig med en enda krassere tone.

Moderator

Som noen sikkert har merket er det ryddet litt i tråden. Vennligst hold dere til tema som er streikevarsel hos DY i Sverige, forsøk å holde et visst saklighetsnivå og husk at dette er et flyforum så diskusjoner om hvilket land, mennesker og systemer som er kommunisiske og andre generelle politiske diskusjoner kan man ta på eksterne forum. Det et ikke ønskelig at Flyprat skal brukes til politiske skyttergravskriger i tema som ikke angår luftfartsrelaterte tema

/moderator

Hentet fra : http://www.boarding.dk/default.asp?id=2953

"Ryanair oversendte fredag en buket røde roser til cheferne i det svenske fagforbund Unionen. Blomsterhilsenen ble sendt efter forbundets strejkevarsel mod Norwegian.

Unionen varslede torsdag 1. marts strejk blandt Norwegian svenske kabinemedarbejdere fra fredag 9. marts klokken 10.00. Baggrunden for konflikten er uenighed om arbejdstiderne."

Man kan vel ikke annet enn å dra på smilebåndet..

Yes..Ryanair har skickat blommot till fackpampen på Unionen med budskapet: We love the Unionen! De är verkligen enormt skickliga på Ryanairs PR avdelning!!!

Status
Not open for further replies.
Back