Strejkevarsel hos Norwegian - om å streike i luftfarten

Status
Not open for further replies.
Re: Strejkevarsel hos Norwegian

Iøvrigt nogen der kan forklare mig, hvorfor Norwegian skal udsættes for strejke i Sverige men ikke Ryanair? Som jeg har forstået det, så vil Norwegian ikke gå med til en for Unionen god nok overenskomst, men Ryanair vil slet ikke lave nogen overenskomst.

Skillnaden är att Norwegian har personal anställd i Sverige. All Ryanair personal är anställd av Ryanair på Irland. Irland har troligen EUs mest liberala arbetsmarknadspolitik.

Ja jeg ligger på ingen måde skjul på at jeg anser fagforeninger og den magt som de har tiltaget sig/fået som værende samfundsskadende. I min optik er fagforeninger med deres selvoptagenhed og mangle på respekt for individet en byld på samfundet der ikke kan fjernes hurtigt nok.

Kigger man på deres metoder - er der kraftige ligheder med den måde mafiaen "gir' dig et tilbud du ikke kan sige nej til" - deraf navnet mafiaforeninger. Et begreb jeg holder fast ved. Et andet billede på fagforeninger er billedet af den lille forforkælede møgunger der ligger og skriger på supermakedsgulvet når far ikke vil gi' ham de bolsher han plager om., så vi kan også kalde dem babyforeninger. HVorom alting er, i min optik burde de sættes totalt uden for enhver indflydelse, så længe de tiltager sig ret til at tage andre mennesker som gidsler, og fratager folk deres frie valg.

mht til at flyvende skal have hele deres tid væk hjemmefra som arbejdstid: Give me a break! hvor forkælet har man lov at være. Prøv lige at løfte næsen ud af parfumeskyen og se på verden omkring jer: Tag eksempelvis en rejsemontør, der rejser rundt i verden og sætter teknisk udstyr op / foretager reparationer, tror I han på en rejse som snildt kan vare 2 måneder, får løn for 24*7*8 timer? Selvfølgelig gør han ikke det, hanfår løn i de timer han rent faktisk arbejder. Og hans arbejde vil i mange tilfælde være væssentligt hårdere end at sælge BOB mad i 30000 fod.

Den nationalistiske ånd, der ligger i udtalelser som "at flyver man X antal fly til et land pr. uge, så skal der være et vis andel af lokalt ansatte, ellers konflikt." Fy for fan' hvor det lyder nationalistisk/racistisk. Hvor forsvandt respekten for andre mennesker og deres valg hen? Hvis en person fra XXX-land er tilfreds med/glad for en løn på YYYSEK for et job som stewardesser, så skal så absolut ingen andre blande sig idet - det er alene hans/hendes valg. Ved godt, at det er en tankegang som hardcore fag-/mafia/babyforeningstilhængere ikke kan se, fordi de ser verden med deres højrøde nationalistiske briller udstyret med skyklapper.

Når en sitter i dagens Skandinavia som da har en stor Byll er det veldig vanskelig å se de skadevirkningene du henviser til, utviklingen i våre samfunn "til tross" for fagforeningene er da rett positiv - muligens ikke så bra i Danmark men her i Norge er det umulig å se noe av byllens værk.

Jeg tror mere på at man får de fagforeningene en fortjener - om man har en holdning som du legger frem her - ja da vil en møtes på en like konfronterende måte - derimot om man viser hverandre respekt og etablerer gode kommunikasjons kanaler - ja da kan man sammen lykkes - selvom det finnes noen foreninger som oppfører seg slik du beskriver - er det unntakene og de aller fleste fagforbund har felles interesser med ledelsen. I flyverden kan man bare se til Stonecipher som 100% delte dine holdninger og se hvor McDD er i dag - i motsetning til Boeing hvor man i de beste år alltid har spillt sammen med foreningene.

Selv er jeg en av de som flyttet fra XXXLand for å si meg fornøyd med XXXNok (og Norge med mangel på 16.000 ingeniører sa seg fornøyd med å få en på plass - nå mangler Norge bare 15.999 ;) ) MEN det viser seg at de langt i fra kun er vårt valg - jeg er gift og jeg er gift med en utlending - og slike Nordmenn det vil Norge ikke ha - som ektepar er vi ikke velkomne i Norge og i disse dager er vi nødt til å planlegge returen til USA hvor vi begge er velkomne - og det er ikke de Mørkerøde Kommunistene som sender oss "hjem" til USA.

Jeg tror mere på at man får de fagforeningene en fortjener

SAS fortjener ihvertfall ikke fagforeningene de har (hadde). Mye vil ha mer, makan til
grådighetskultur skal man lete lenge etter - nok om det..

Fagforeninger er ett tve-egget sverd. Den positive siden er at de beskytter de ansatte
mot å bli misbrukt og ivaretar deres interesser. Når ett selskap går bra er det selvsagt rom for forhandlinger og bedre
vilkår og det skal selvsagt også de ansatte nyte godt av.
Problemet er den dagen ett selskap/bransje ikke går så bra og man ikke har annet valg enn å
effektivisere og kutte kostnader. Fagforeninger er av natur skeptisk til alt som er av forrandringer
og spesielt til det verre, man setter enkeltindividets kortsiktige interesser forran selskapets langsiktige.
Med andre ord, fagforeninger hemmer utvikling og tilpassningsevne dersom de får for mye makt.
Og som kjent finnes det kun to typer bedrifter, de som er under utvikling, og de som er under avvikling.
DY og SAS er i hver sin kategori for øyeblikket..

Flybransjen er spesielt utsatt da det er;
- Stor konkurranse
- Lave marginer
- Høye faste kostnader
- Strenge myndighetskrav til drift (sikkerhet osv.)

Fagforeningene har derfor meget stor makt i flybransjen, da nesten all fagforbund
(og det er mange, siste tallet jeg hørte fra SAS var 37..) kan tvinge fram en 100% stans i virksomheten ved en streik.
I tillegg til at man har så små marginer og høye faste kostnader at dette i seg selv kan bli
katastrofalt, skaper en streik i flybransjen ofte stor media dekning som gir langsiktige negative virkninger i form av tap av lojalitet
blandt kundene. I tillegg har man "sikkerhets-esset" som fagforeningene ved enhver anledning vet å benytte seg av
for å få sympati og gehør for sine saker i media.

Med andre ord, fagforeningene i flybransjen i skandinavia har mye større makt enn fagforeninger i de fleste andre bransjer.
Jeg har stor forståelse for at Kjos gjør det han kan for å minske deres inflytelse.

For å komme tilbake til denne saken, så er det en vesentlig forskjell på svensk og norsk arbeidsliv ved at ansatte i vikarbyråer
i Sverige som regel er organisert, det er de ikke i Norge. De har derfor mere makt som vi ser.

W

SAS fortjener ihvertfall ikke fagforeningene de har (hadde). Mye vil ha mer, makan til
grådighetskultur skal man lete lenge etter - nok om det..

Fagforeninger er ett tve-egget sverd. Den positive siden er at de beskytter de ansatte
mot å bli misbrukt og ivaretar deres interesser. Når ett selskap går bra er det selvsagt rom for forhandlinger og bedre
vilkår og det skal selvsagt også de ansatte nyte godt av.
Problemet er den dagen ett selskap/bransje ikke går så bra og man ikke har annet valg enn å
effektivisere og kutte kostnader. Fagforeninger er av natur skeptisk til alt som er av forrandringer
og spesielt til det verre, man setter enkeltindividets kortsiktige interesser forran selskapets langsiktige.
Med andre ord, fagforeninger hemmer utvikling og tilpassningsevne dersom de får for mye makt.
Og som kjent finnes det kun to typer bedrifter, de som er under utvikling, og de som er under avvikling.
DY og SAS er i hver sin kategori for øyeblikket..

Flybransjen er spesielt utsatt da det er;
- Stor konkurranse
- Lave marginer
- Høye faste kostnader
- Strenge myndighetskrav til drift (sikkerhet osv.)

Fagforeningene har derfor meget stor makt i flybransjen, da nesten all fagforbund
(og det er mange, siste tallet jeg hørte fra SAS var 37..) kan tvinge fram en 100% stans i virksomheten ved en streik.
I tillegg til at man har så små marginer og høye faste kostnader at dette i seg selv kan bli
katastrofalt, skaper en streik i flybransjen ofte stor media dekning som gir langsiktige negative virkninger i form av tap av lojalitet
blandt kundene. I tillegg har man "sikkerhets-esset" som fagforeningene ved enhver anledning vet å benytte seg av
for å få sympati og gehør for sine saker i media.

Med andre ord, fagforeningene i flybransjen i skandinavia har mye større makt enn fagforeninger i de fleste andre bransjer.
Jeg har stor forståelse for at Kjos gjør det han kan for å minske deres inflytelse.

For å komme tilbake til denne saken, så er det en vesentlig forskjell på svensk og norsk arbeidsliv ved at ansatte i vikarbyråer
i Sverige som regel er organisert, det er de ikke i Norge. De har derfor mere makt som vi ser.

W

Har de ansatte i SAS hatt den ledelsen de fortjener ? Jeg føler at du beskriver unntakene - mange av SAS sine 37 foreninger har jobbet sammen med ledelsen og oppnådd gode avtaler for alle parter - og det er vel snakk om en maktbalanse mer enn makt - man kan diskutere hvorvidt balansen tipper den ene eller retningen - men etter min erfaring jo mer man er i balanse jo bedre går bedriften - fornøyde ansatte har også en verdi som altfor ofte glemmes.

Jeg tror Boeing er et godt eksempel hvor man har kommet tilbake til en god balanse etter noen turbulente år. Mye av de feilene som er rettet i 787 prosessene ble tidlig påpekt av flere av foreningene på et tidlig tidspunkt.

Ja jeg ligger på ingen måde skjul på at jeg anser fagforeninger og den magt som de har tiltaget sig/fået som værende samfundsskadende. I min optik er fagforeninger med deres selvoptagenhed og mangle på respekt for individet en byld på samfundet der ikke kan fjernes hurtigt nok.

Kigger man på deres metoder - er der kraftige ligheder med den måde mafiaen "gir' dig et tilbud du ikke kan sige nej til" - deraf navnet mafiaforeninger. Et begreb jeg holder fast ved. Et andet billede på fagforeninger er billedet af den lille forforkælede møgunger der ligger og skriger på supermakedsgulvet når far ikke vil gi' ham de bolsher han plager om., så vi kan også kalde dem babyforeninger. HVorom alting er, i min optik burde de sættes totalt uden for enhver indflydelse, så længe de tiltager sig ret til at tage andre mennesker som gidsler, og fratager folk deres frie valg.

mht til at flyvende skal have hele deres tid væk hjemmefra som arbejdstid: Give me a break! hvor forkælet har man lov at være. Prøv lige at løfte næsen ud af parfumeskyen og se på verden omkring jer: Tag eksempelvis en rejsemontør, der rejser rundt i verden og sætter teknisk udstyr op / foretager reparationer, tror I han på en rejse som snildt kan vare 2 måneder, får løn for 24*7*8 timer? Selvfølgelig gør han ikke det, hanfår løn i de timer han rent faktisk arbejder. Og hans arbejde vil i mange tilfælde være væssentligt hårdere end at sælge BOB mad i 30000 fod.

Den nationalistiske ånd, der ligger i udtalelser som "at flyver man X antal fly til et land pr. uge, så skal der være et vis andel af lokalt ansatte, ellers konflikt." Fy for fan' hvor det lyder nationalistisk/racistisk. Hvor forsvandt respekten for andre mennesker og deres valg hen? Hvis en person fra XXX-land er tilfreds med/glad for en løn på YYYSEK for et job som stewardesser, så skal så absolut ingen andre blande sig idet - det er alene hans/hendes valg. Ved godt, at det er en tankegang som hardcore fag-/mafia/babyforeningstilhængere ikke kan se, fordi de ser verden med deres højrøde nationalistiske briller udstyret med skyklapper.
Jeg synes din syn på de mange mennesker der er med i en fagforening og de mange som gør et stykke arbejde i en fagforening er helt forfærdelig.
Du hader fagforeninger, javel, med hvad med ARBEJDSGIVERFORENINGER ?? for de findes jo også. Hader du så også dem ? eller er du selv med i en ??
Du må jo være tilhænger af at alle skal tilbage til slave lignende tilstande, hvor godsejerne(arbejdsgiverne) kan skalte og valte med deres ansatte som de nu synes...det er som om du synes at vi skal tilbage til tiden før enevælden. og det kan jeg slet slet ikke godtage.
Hilsen Ole

Re: Strejkevarsel hos Norwegian - om å streike i luftfarten

<mod>

Tråden er stengt grunnet mange avsporinger og overtramp tross advarsler. Skulle det bli streik så kan man opprette en ny tråd som handler om status ved streiken.

</mod>

Status
Not open for further replies.
Back