Re: Strejkevarsel hos Norwegian
Jeg tror mere på at man får de fagforeningene en fortjener
SAS fortjener ihvertfall ikke fagforeningene de har (hadde). Mye vil ha mer, makan til
grådighetskultur skal man lete lenge etter - nok om det..
Fagforeninger er ett tve-egget sverd. Den positive siden er at de beskytter de ansatte
mot å bli misbrukt og ivaretar deres interesser. Når ett selskap går bra er det selvsagt rom for forhandlinger og bedre
vilkår og det skal selvsagt også de ansatte nyte godt av.
Problemet er den dagen ett selskap/bransje ikke går så bra og man ikke har annet valg enn å
effektivisere og kutte kostnader. Fagforeninger er av natur skeptisk til alt som er av forrandringer
og spesielt til det verre, man setter enkeltindividets kortsiktige interesser forran selskapets langsiktige.
Med andre ord, fagforeninger hemmer utvikling og tilpassningsevne dersom de får for mye makt.
Og som kjent finnes det kun to typer bedrifter, de som er under utvikling, og de som er under avvikling.
DY og SAS er i hver sin kategori for øyeblikket..
Flybransjen er spesielt utsatt da det er;
- Stor konkurranse
- Lave marginer
- Høye faste kostnader
- Strenge myndighetskrav til drift (sikkerhet osv.)
Fagforeningene har derfor meget stor makt i flybransjen, da nesten all fagforbund
(og det er mange, siste tallet jeg hørte fra SAS var 37..) kan tvinge fram en 100% stans i virksomheten ved en streik.
I tillegg til at man har så små marginer og høye faste kostnader at dette i seg selv kan bli
katastrofalt, skaper en streik i flybransjen ofte stor media dekning som gir langsiktige negative virkninger i form av tap av lojalitet
blandt kundene. I tillegg har man "sikkerhets-esset" som fagforeningene ved enhver anledning vet å benytte seg av
for å få sympati og gehør for sine saker i media.
Med andre ord, fagforeningene i flybransjen i skandinavia har mye større makt enn fagforeninger i de fleste andre bransjer.
Jeg har stor forståelse for at Kjos gjør det han kan for å minske deres inflytelse.
For å komme tilbake til denne saken, så er det en vesentlig forskjell på svensk og norsk arbeidsliv ved at ansatte i vikarbyråer
i Sverige som regel er organisert, det er de ikke i Norge. De har derfor mere makt som vi ser.
W