Strejkevarsel hos Norwegian - om å streike i luftfarten

Status
Not open for further replies.
Re: Strejkevarsel hos Norwegian

Förmodligen är det Transport sympatistrejk hot som satt det kraftfullaste "stryptaget" på Kjos & Co. Om inga DY flygplan kan tankas, lastas & lossas i Sverige så slår det oerhört hårt mot Norwegian.
Jag hoppas DY tecknar avtal med Unionen innan 9e mars så vi slipper en strejk som kan bli förödande för Norwegian och orsaka stora besvär för deras passagerare.
Bara hotet om strejk gör säkert att en del undviker att boka en flygresa med Norwegian efter 9e mars. Jag tror inte Norwegian kan räkna med någon större sympati från svenska allmännheten eller svensk media heller i detta fall.

Håber at ejeren af DY har nosser så store som Margaret Thatcher og får knust fagforeningsmafien een gang for alle

Håber at ejeren af DY har nosser så store som Margaret Thatcher og får knust fagforeningsmafien een gang for alle

Jeg vet ikke om jeg ville gått så langt, men det må være litt risikofylt å gå så hardt ut i starten av en konflikt. Jeg kan ikke skjønne at man vil tillate en langvarig og full blokade av DYs operasjoner i og ut av Sverige. Selv om alle arbeidskonflikter berører 3. part så vil dette påføre de reisende en uforholdsmessig stor kostnad/ulempe.

Jeg vet ikke om jeg ville gått så langt, men det må være litt risikofylt å gå så hardt ut i starten av en konflikt. Jeg kan ikke skjønne at man vil tillate en langvarig og full blokade av DYs operasjoner i og ut av Sverige. Selv om alle arbeidskonflikter berører 3. part så vil dette påføre de reisende en uforholdsmessig stor kostnad/ulempe.
Korrekt, men vi skal lige huske på, at det ikke er DY der holder passagerer som gidsler det, er "unionen" der med sine mafia metoder gør det.

Skulle DY være dumme nok til at give efter for mafiaforeningerne, vil det i sidste ende være de ansatte der taber, for der er intet der forhindrer DY i at bemande flyene med udlændinge slinget ind over Sverige.

Det är extremt osannolikt att den svenska regeringen eller arbetsdomstolen skulle ingripa vid en eventuell Norwegian strejk oavsett hur stor den skulle bli. Det finns alternativ till Norwegian för resor till/från/inom Sverige. Norwegians konkurrenter kan däremot tjäna bra med $$$ vid en långvarig DY strejk. Unionen vill ha till ett liknande antal med Norwegian som de redan har med den svenska kabinpersonalen hos Novair, TUIFly, Thomas Cook etc För resor inom Sverige blir SJ och SAS de stora vinnarna på en DY strejk. SAS blir förmodligen den stora vinnaren även på utrikes resor vid en omfattande DY strejk, särskillt på linjerna OSL/CPH/HEL-ARN

Unionen har tillgång till en stor strejk kassa och de kan tillsammans med Transport totalt lamslå Norweigan i flera veckor OM det blir strejk...tillräckligt länge för att hela Norwegian Air Shuttle kan gå i konkurs. Nu tror jag inte Kjos & Co är så dumma att de låter det hela gå så långt utan de tecknar ett avtal med Unionen, precis som Novair & TUIFly precis gjort.

Last edited:

Korrekt, men vi skal lige huske på, at det ikke er DY der holder passagerer som gidsler det, er "unionen" der med sine mafia metoder gør det.

Skulle DY være dumme nok til at give efter for mafiaforeningerne, vil det i sidste ende være de ansatte der taber, for der er intet der forhindrer DY i at bemande flyene med udlændinge slinget ind over Sverige.

Det hjelper ikke så mye med utenlands crew hvis de ikke får handling.

For øvrig så syns jeg det er merkelig at ikke moderatorene har en eneste kommentar til at en person skriver om mafia, mafiaorganisasjoner og mafiaprosesser et utall ganger i hvert eneste innlegg om en demokratisk lovregulert prosess!

Der har du en pointe. Men det tager tid at lave, og spørgsmålet er, om fagbevægelsen - og måske politikerne - på sigt vil acceptere at alle fly flyves med ansatte fra syd.

Vel i princippet intet der forhindrer fagbevægelsen i at sige, at flyver man X antal fly til et land pr. uge, så skal der være et vis andel af lokalt ansatte, ellers konflikt.

Etter 33 år i luften har jeg innsett behovet for "fagforeningsmafiaen".
JELSEC: Du og jeg er gnistrende uenige i hvordan dagens arbeidsmarked skal organiseres. Men jeg konstanterer at det har fungert utmerket både i NOR/SVE og DAN i mange år. Fagforeninger mot Arbeidsgiver --regulert av en lovgivning.
Når det kommer til stykke så har vi det ganske bra! NOT? :up:

Last edited:

Det som sker mellan Unionen och Norwegian i Sverige just nu är en helt laglig process enligt handboken och absolut inga Maffia metoder. Självklart känner Norwegians ledning till detta. Av det skälet kommer svenska myndigheter aldrig att ingripa även om strejken mot all förmodan blir så stor att hela Norwegians existens hotas. Konflikten står mellan ett norskt flygbolag och en svensk fackförening. Den är inte samhällsfarlig i Sverige på något sätt. Om Kjos vägrar förhandla med Unionen och det blir en långvarig strejk är det troligen betydligt fler norska än svenska arbetstillfällen som står på spel i slutändan..och det inom max 2 veckor från en ev strejk startar.

Kjos har flera gånger i Sverige snackat om att Norwegian är ett skandinaviskt flygbolag. Nu har Kjos chansen att visa det också...genom att följa och respektera spelets regler i Sverige och förhandla fram ett avtal med Unionen för DYs svenska kabinpersonal.

Last edited:

<mod>
Pust rolig og diskuter saklig. Heller ingen grunn til å sette lovlige og ulovlige organisasjoner i samme bås.

Må vi stenge og rydde igjen, kan det være vi lar tråden være stengt.
</mod>

@JELSC:

Det kan virke som om du hater fagforeninger?. Det i seg selv er jo et personlig ståsted du gjerne må ha, men jeg synes likevel at du er for skarp i dine innlegg. Når du f.eks. bruker "mafia" i nesten hvert eneste innlegg havner postene fort i "spamboksen" og blir etterhvert ikke lest. Evt gode og gyldige argumenter forsvinner når man ordlegger seg for ekstremt.

Bare som en vennlig oppfordring til litt roligere språkbruk.

Det er i mitt hode helt klart at fagforeninger har en plass i arbeidslivet. Det som undrer meg i denne saken er hvor hardt man går ut innledningsvis. Det er ikke bare de som er direkte involvert i konflikten som tas ut i streik, men man kaller ut sympatistreiker både i Sverige, Danmark og Norge allerede før konflikten er et faktum. Jeg kan i farten ikke huske mange arbeidskonflikter som har startet ut så voldsomt (men jeg har muligens en selektiv hukommelse).

Vil ikke dette fort kunne slå tilbake på fagforeningen, gjennom at de reisende reagerer på hvor store konsekvenser dette har og oppfatter dette som en ikke-proporsjonal reaksjon på forhandlinger som ikke har ført frem? At man har andre alternativer er sikkert riktig, men det vil undre meg om de andre alternativene har ledig kapasitet nok kan ta unna all trafikk som DY leverer i dag.

Last edited:

Det er i mitt hode helt klart at fagforeninger har en plass i arbeidslivet. Det som undrer meg i denne saken er hvor hardt man går ut innledningsvis. Det er ikke bare de som er direkte involvert i konflikten som tas ut i streik, men man kaller ut sympatistreiker både i Sverige, Danmark og Norge allerede før konflikten er et faktum. Jeg kan i farten ikke huske mange arbeidskonflikter som har startet ut så voldsomt (men jeg har muligens en selektiv hukommelse).

Vil ikke dette fort kunne slå tilbake på fagforeningen, gjennom at de reisende reagerer på hvor store konsekvenser dette har og oppfatter dette som en ikke-proporsjonal reaksjon på forhandlinger som ikke har ført frem? At man har andre alternativer er sikkert riktig, men det vil undre meg om de andre alternativene har ledig kapasitet nok kan ta unna all trafikk som DY leverer i dag.

En grunn er vel at Union alt har oppnådd en tilsvarende avtale med de andre flyselskapene i Sverige. "Lik lønn og betingelser for likt arbeid" var det noe som het en gang.

Men for enkelte her inne så gjelder vist ikke det når det kommer til flybransjen. Viktigere at jeg får billige flyreiser enn at de som jobber i flyindustrien få levelige arbeidsforhold og lønn! (Denne var IKKE myntet på deg TOS, men en som tydeligvis anser alle fagforeninger som mafia)

En grunn er vel at Union alt har oppnådd en tilsvarende avtale med de andre flyselskapene i Sverige. "Lik lønn og betingelser for likt arbeid" var det noe som het en gang.

Er det slik å forstå at det man ønsker er en større utjevning av arbeidsbelastningen, og en mer normalisering av arbeidstiden (normalisering i den forstand at det blir mer likt en "normal" jobb)?

Jeg antar at det er rimelig å forvente at et årsverk er et årsverk, også i luftfarten. Dette er ca 1800 timer. Jeg antar da at hvis man setter en maksgrense på 47.5 timer/uke så betyr det at man jobber flere dager i løpet av året enn hvis maksgrensen er 60 timer/uke? Jobber man så 5-4 turnus så har man 2 ekstra fridager for hver 5 dager på sammenliknet med f.eks. undertegnede. Dette blir på årsbasis noe slikt som 80 dager mer fri enn "kontorrottene", eller 11-12 uker mer arbeidsfri, eller ca 640 timer som da må fordeles på et mindre antall arbeidsdager/-uker. Skal dette totalt sett summere opp til et årsverk så må man jobbe 16-17 timer mer per uke i de ukene man rent faktisk jobber. Dette skulle tilsi en arbeidsuke (de ukene man jobber) på 56-57 timer. Alternativt så kan man selvsagt ha færre fridager mellom hver økt, og det er kanskje det man ønsker?

Ikke glem at når du legger deg om kvelden, så er det i din egen seng, i ditt eget hus. Flyvende må veldig ofte ligge på hotel til neste dag. Hva skal vi da regne som deres arbeidstid? Fra de sjekker inn på sin baseflyplass før første flight en dag, til de sjekker ut etter siste flight neste dag, eller dagen etter, alt ettersom hvor mange netter på rad de må bo på hotel? Synes faktisk ikke at det er for mye forlangt at de kompanseres på dette på en eller annen måte. Men nå vet jeg ikke hvordan de regner arbeidstiden for de i lufta, da jeg selv er på bakken.

Ikke glem at når du legger deg om kvelden, så er det i din egen seng, i ditt eget hus. Flyvende må veldig ofte ligge på hotel til neste dag. Hva skal vi da regne som deres arbeidstid? Fra de sjekker inn på sin baseflyplass før første flight en dag, til de sjekker ut etter siste flight neste dag, eller dagen etter, alt ettersom hvor mange netter på rad de må bo på hotel? Synes faktisk ikke at det er for mye forlangt at de kompanseres på dette på en eller annen måte. Men nå vet jeg ikke hvordan de regner arbeidstiden for de i lufta, da jeg selv er på bakken.

Vanlig praksis er vel at man kompenseres for dette gjennom lønnstillegg, men man kan sikkert også enes om at man ikke gir tillegg (eller gir mindre tillegg) mot færre arbeidsdøgn. Hvis dette er det som diskuteres så er jo det forsåvidt greit at man ikke jobber et fullt årsverk.

Ubekvem arbeidstid er jo ikke et ukjent fenomen, og det at man overnatter borte fra hjemmet er vel noe de fleste er kjent med når de velger et slikt yrke. Jeg har ikke noe problem med å se at dette er en ulempe, men man kan vel neppe regne inn alt dette som en del av arbeidstiden. I tillegg så har man jo flyselskaper som klarer å minimere bruken av overnatting utenfor hjemmebasen (men man klarer nok vanskelig å eliminere all slik overnatting).

Last edited:

Vanlig praksis er vel at man kompenseres for dette gjennom lønnstillegg, men man kan sikkert også enes om at man ikke gir tillegg (eller gir mindre tillegg) mot færre arbeidsdøgn. Hvis dette er det som diskuteres så er jo det forsåvidt greit at man ikke jobber et fullt årsverk.

Ubekvem arbeidstid er jo ikke et ukjent fenomen, og det at man overnatter borte fra hjemmet er vel noe de fleste er kjent med når de velger et slikt yrke. Jeg har ikke noe problem med å se at dette er en ulempe, men man kan vel neppe regne inn alt dette som en del av arbeidstiden. I tillegg så har man jo flyselskaper som klarer å minimere bruken av overnatting utenfor hjemmebasen (men man klarer nok vanskelig å eliminere all slik overnatting).

Skituren overstått... TOS: jeg har variabel gruppe i SAS, som gir 12 fridager pr mnd i snitt (minimum 11 fri pr mnd), og rett til EN fri weekend pr måned. I snitt jobber jeg vel rundt 45 timer pr uke. Dvs at jeg nok har noen flere fridager pr mnd enn "kontorfolket", men jeg har lengre arbeidsuke og langt færre fri weekend enn sykepleiere, politi eller hva som er tillatt for andre enn flygende i Norge (unntak for oss i arbeidsmiljøloven).

Men; jeg klager ikke. Poenget er at dette er en del av en tariffavtale, og det må jeg forholde meg til. Og det er vel akkurat en tariffavtale den unionen i Sverige også prøver å oppnå. Så må gjerne hver av oss ha sterke meninger om detaljene i de krav de har, men jeg har ikke nok innsikt til å si om de er urimelige eller ikke.

Men det er en helt lovlig og legitim konflikt, og hvis det er slik å forstå at avtalen gikk ut i sept i fjor så kan jeg ikke akkurat se at de går så voldsomt hardt ut. Da har de (foreningen) heller vært ekstremt tålmodige!

Unionen har förhandlat med Norwegian sedan september 2011 om ett nytt avtal, utan resultat. DY är det enda bolaget i Sverige som hittils vägrat skriva ett nytt avtal med Unionen. Det är förmodligen därför Unionen har tröttnat och tar till storsläggan direkt mot DY. OM det nu är sant att DY har hotat med att ersätta svensk personal med ett polskt bemanningsföretag så tror jag det bara fick motsagt effekt.
I Sverige tror jag inte DY kommer få någon större sympati heller om det utbryter strejk. Snarare är nog retoriken att ett bolag som har råd att bränna 100 miljarder på 222 nya flygplan bör ha pengar nog att låta svenska personalen ha rimliga arbetsscheman.

Ja jeg ligger på ingen måde skjul på at jeg anser fagforeninger og den magt som de har tiltaget sig/fået som værende samfundsskadende. I min optik er fagforeninger med deres selvoptagenhed og mangle på respekt for individet en byld på samfundet der ikke kan fjernes hurtigt nok.

Kigger man på deres metoder - er der kraftige ligheder med den måde mafiaen "gir' dig et tilbud du ikke kan sige nej til" - deraf navnet mafiaforeninger. Et begreb jeg holder fast ved. Et andet billede på fagforeninger er billedet af den lille forforkælede møgunger der ligger og skriger på supermakedsgulvet når far ikke vil gi' ham de bolsher han plager om., så vi kan også kalde dem babyforeninger. HVorom alting er, i min optik burde de sættes totalt uden for enhver indflydelse, så længe de tiltager sig ret til at tage andre mennesker som gidsler, og fratager folk deres frie valg.

mht til at flyvende skal have hele deres tid væk hjemmefra som arbejdstid: Give me a break! hvor forkælet har man lov at være. Prøv lige at løfte næsen ud af parfumeskyen og se på verden omkring jer: Tag eksempelvis en rejsemontør, der rejser rundt i verden og sætter teknisk udstyr op / foretager reparationer, tror I han på en rejse som snildt kan vare 2 måneder, får løn for 24*7*8 timer? Selvfølgelig gør han ikke det, hanfår løn i de timer han rent faktisk arbejder. Og hans arbejde vil i mange tilfælde være væssentligt hårdere end at sælge BOB mad i 30000 fod.

Den nationalistiske ånd, der ligger i udtalelser som "at flyver man X antal fly til et land pr. uge, så skal der være et vis andel af lokalt ansatte, ellers konflikt." Fy for fan' hvor det lyder nationalistisk/racistisk. Hvor forsvandt respekten for andre mennesker og deres valg hen? Hvis en person fra XXX-land er tilfreds med/glad for en løn på YYYSEK for et job som stewardesser, så skal så absolut ingen andre blande sig idet - det er alene hans/hendes valg. Ved godt, at det er en tankegang som hardcore fag-/mafia/babyforeningstilhængere ikke kan se, fordi de ser verden med deres højrøde nationalistiske briller udstyret med skyklapper.

Status
Not open for further replies.
Back