Strejkevarsel hos Norwegian - om å streike i luftfarten

Status
Not open for further replies.
Re: Strejkevarsel hos Norwegian

Der har man jo et tydelig eksempel på hvorfor det er ugunstig å være på kontrakt og ikke fast ansatt...

Der har man jo et tydelig eksempel på hvorfor det er ugunstig å være på kontrakt og ikke fast ansatt...

Riktig, men ikke glem at fagforeningene i flybransjen i skandinavia (og dels europa) historisk sett har hatt
altfor mye makt som de ofte har misbrukt. Så man kan jo si at de har mye seg selv å takke for at dagens
arbeidsgivere gjør hva de kan for å unngå dem.. .

Når det er sagt så synes jeg foreningene i Norge har blitt mye bedre.
Selv om retorikken og virkemiddlene der ofte er i overkant har man ihvertfall forstått at å løse konflikter
med streik og stå for hardt på kravene er å skyte seg selv
i foten på sikt.

Last edited:

Norwegian har inget val i praktiken utan måste nog teckna avtal med Unionen om bolaget vill fortsätta flyga i Sverige. Transport kommer nämligen inte lasta/lossa & tanka några DY flygplan i Sverige sålänge DY inte har något nytt avtal med Unionen. Eftersom Unionen redan har avtal med samtliga andra bolag med svensk kabinpersonal så kommer de inte ge sig förren även DY tecknat ett nytt avtal.
En långvarig strejk kan bli mycket kostsam för DY och kanske tom hota hela bolagets överlevnad om den pågår i veckor.
Förhoppningsvis tecknar Kjos avtal med Unionen innan stejk utbryter.

Transport kommer nämligen inte lasta/lossa & tanka några DY flygplan i Sverige sålänge DY inte har något nytt avtal med Unionen.

Dette kan vel umulig være lovlig?? Da kan jo fagforeningene tvinge fram akkurat hva man vil... ? Hvis dette er tillfellet bør DY trekke seg ut av Sverige ASAP. Man kan da ikke drive butikk hvor fagforeningene samarbeider slik at de kan diktere lønn og arbeidsvilkår som de vil..

Last edited:

Jeg kan vanskelig se for meg at en full blokade av et transportselskap ville hatt lang varighet før det ble tvungen lønnsnemd i Norge, lovlighet eller ikke satt til side.

Hvorfor skulle dette ikke være lovlig???
Alle Unions medlemmer står samlet bak Unions krav mot DY i Sverige.
Slik fungerer det nå og slik har det fungert i mange år. Med bra resultat for arbeidsgiver og arbeidstager.

Jeg kan vanskelig se for meg at en full blokade av et transportselskap ville hatt lang varighet før det ble tvungen lønnsnemd i Norge, lovlighet eller ikke satt til side.

Nå er vel ikke etablering av selve tariffavtalen noe for lønnsnemda, eller?
Var det Via (eller et annet reisebyrå) i Tromsø hvor de organiserte ansatte streiket i 9 måneder før de til slutt fikk etablert en avtale, sikkert over 10 år siden.

Det är fullt lagligt i Sverige & kallas sympatistrejk. Det behöver sällan utnyttjas eftersom parterna brukar teckna avtal innan det går så långt. Unionen har också avtal med samtliga flygbolag med svensk kabinpersonal förutom DY. Eftersom DY tydligen vägrar kommer Transport sympatistrejka och på det sättet sätts en enorm press DY att teckna nytt avtal med Unionen i Sverige.
Norwegian har nog inte råd med att lämna Sverige, deras näst största marknad efter Norge. En långvarig strejk här kan äventyra hela Norwegians överlevnad som flygbolag.

----
Nå er vel neppe "liv og helse" i fare om selskapet får en streik mot seg...så hvorfor tvungen lønnsnemnd?
Betingelsene for den svenske CA-gruppen i Sverige er godt under sammenliknbare selskaper, og det har lenge vært frustrasjon der. Og det gjelder vel ikke bare 60-timers-regelen, så vidt jeg har forstått. Deres norske DY-kolleger har etter hva jeg skjønner vesentlig bedre betingelser (men de jobber kanskje etter 60-timers-regelen her hjemme også, noe som er max Subpart Q, og som få eller ingen andre av de andre selskapene i Skandinavia utnytter til max).

Det er et sunnhetstegn at det rører litt på seg i DY her. Jeg antar at ansatte der også ønsker betingelser som ligger på "markedsnivå".
DY skal nok overleve selv om de må heve litt på betingelsene - de er jo noe så sjeldent som et økonomisk velfungerende flyselskap.
Men det er klart - uker med konflikt klarer de heller ikke.

Tally-Ho

Nå er vel ikke etablering av selve tariffavtalen noe for lønnsnemda, eller?
Var det Via (eller et annet reisebyrå) i Tromsø hvor de organiserte ansatte streiket i 9 måneder før de til slutt fikk etablert en avtale, sikkert over 10 år siden.

Det er mulig du har rett i at dette ikke er en sak for lønnsnemnden, men jeg hadde iallefall et inntrykk av at nemndas "vedtak" fungerer som en tariffavtale.

Det jeg reagerer på her er at man tilsynelatende går for en full blokade, noe som er sjelden i streiker/arbeidskonflikter her til lands (mulig at jeg bare har en selektiv hukommelse, men streiker pleier vel normalt å ikke ramme hele virksomheten)?

Hva angår reisebyrå og streik så kan jeg ikke huske det, så det betyr vel at det ikke hadde en spesielt stor effekt på dagliglivet ;)

Last edited:

----
Nå er vel neppe "liv og helse" i fare om selskapet får en streik mot seg...så hvorfor tvungen lønnsnemnd?

"Vitale samfunnsinteresser" er også et kriterium, men som TOS_EBG kommenterer så er det ikke sikkert at opprettelse av tariffavtale og konflikt i forhold til dette uansett er noe for lønnsnemnden. Transport er essensielt for å få et samfunn til å fungere, og dette var et argument man brukte f.eks. når SAS fikk kjøpe opp BU før BU rent faktisk var konkurs.

Last edited:

60 timers uker innimellom er da ikke noe spesielt unormalt i svært så mange yrker. Enkelte jobber til og med dette på regulær basis (skiftarbeid). Der jeg jobber nå, så jobbes det 75 timers uke hver uke, to uker på, to uker av.

Nettopp - som gir 37,5 timer i snitt, og sannsynligvis som en del av en tariffavtale. Nettopp hva de kabinansatte i DY i Sverige nå prøver å oppnå...

De ferreste av oss har innsikt nok til å diskutere detaljer i denne konkrete konflikten, men det synes som mange her inne anser at de flyansatte i motsetning til resten av samfunnet bare må akseptere både 60-timers uke, stadige lønnskutt og ansettelse som vikar gjennom et byrå. Men det gjør de altså ikke...!

Mer har jeg egentlig ikke å tilføye... En skidag i solen på fjellet frister mer - jeg har FRI...:-)!

Nettopp - som gir 37,5 timer i snitt, og sannsynligvis som en del av en tariffavtale. Nettopp hva de kabinansatte i DY i Sverige nå prøver å oppnå...

De ferreste av oss har innsikt nok til å diskutere detaljer i denne konkrete konflikten, men det synes som mange her inne anser at de flyansatte i motsetning til resten av samfunnet bare må akseptere både 60-timers uke, stadige lønnskutt og ansettelse som vikar gjennom et byrå. Men det gjør de altså ikke...!

Men det er vil ikke slik at de flygende har 60-timers uker i snitt? Det blir i så fall drøyt 2800 timer per år. Såvidt jeg har forstått så jobber de flygende omtrent like mange timer som et vanlig årsverk (eller kanskje noe mer?), noe som skulle bli rundt det samme i antall timer i gjennomsnitt som alle andre. I tillegg har en rekke begrensninger på antall timer over en gitt tidsperiode osv., som gjør at man uansett ikke kan jobbe 60 timer hver uke gjennom hele året.

Last edited:

I hvilket tilfelle man skulle tro en 47,5-timers uke burde være greit å få avtale-festet..

I hvilket tilfelle man skulle tro en 47,5-timers uke burde være greit å få avtale-festet..

Ja, det skulle man tro. Det kommer vel imidlertid an på helheten. Er det snakk om 47.5 timer i en enkelt uke, og hvor mye er det snakk om i forhold til total arbeidstid over året? Hvis det er maks 47.5 timer og så 4 dager fri så stiller vel saken seg litt anderledes (jeg synes å ha hørt at DY kjører nesten konsekvent på 5-4)? Om man jobber 5-4 så blir det endel ekstra fridager sammenliknet med de som jobber vanlige arbeidsuker, som da må tas igjen på et færre antall dager. Et kjapt regnestykke på konvolutten her ser ut til å fortelle meg at med 5-4 så vil man måtte jobbe rundt 55 timer per uke i snitt for å komme opp i et årsverk (men det gikk litt fort, så jeg tar et forbehold om manglende kvalitetskontroll).

Hva regnes inn i arbeidstid (Regnes fx transport til/fra hjemsted til base som en del av duty hours, eller starter arbeidstiden først når man går inn på egen base)?

Last edited:

Ang lockout og tvungen lønnsnemd så gjennomførte jo Qantas en lockout i fjor høst. Resultatet var at den Australske regjeringen, via en domstol, grep inn og krevde både streik og lockouten avsluttet. Her var det heller ingen fare for liv, men da en så stor og viktig aktør gikk til det drastiske skritt å stanse alle flygninger, så ble myndightene tvunget på banen.

Det är fullt lagligt i Sverige & kallas sympatistrejk. Det behöver sällan utnyttjas eftersom parterna brukar teckna avtal innan det går så långt. Unionen har också avtal med samtliga flygbolag med svensk kabinpersonal förutom DY. Eftersom DY tydligen vägrar kommer Transport sympatistrejka och på det sättet sätts en enorm press DY att teckna nytt avtal med Unionen i Sverige.
Norwegian har nog inte råd med att lämna Sverige, deras näst största marknad efter Norge. En långvarig strejk här kan äventyra hela Norwegians överlevnad som flygbolag.

Gad vide om 3F kan tillade sig at lave sympatistrejke i Danmark for at hjælpe naboerne i Sverige? Tror godt de kan finde på det, hvis det er tilladt/accepteret.

Gad vide om 3F kan tillade sig at lave sympatistrejke i Danmark for at hjælpe naboerne i Sverige? Tror godt de kan finde på det, hvis det er tilladt/accepteret.

Tror helt sikkert det er tilladt...når bare det gøre ifgl de regler der nu engang
er for det...det skal sikkert varsles
Hilsen Ole

Unionen har begärt sympatiåtgärder i både Danmark och Norge. Även de anställda vid Proffice tas ut i så kallad sympatistrejk då det endast är medlemmar anställda vid bolaget som har kollektivavtalet som tas ut i själva strejken.

Från Unionens faktasida om konflikten:
"- Varslet gäller allt kabinarbete som skulle ha utförts av våra medlemmar på Norwegian. Unionenklubben på Proffice aviation som hjälper till att bemanna Norwegians kabiner kommer att tas ut i sympatistrejk. Vi har också begärt sympatiåtgärder från Transport i Sverige för lastning och tankning av Norwegians plan med Stockholmsbas, samt de norska och danska motsvarigheterna. Vi har också lämnat neutralitetsbegäran, vilket betyder att vi ber att ingen annan personal tar över våra medlemmars arbetsuppgifter, från Parat som organiserar kabinpersonal i Norge. Varslet bryter ut i konflikt fredagen den 9 mars kl. 10.00 om parterna inte kommer överens om ett avtal innan dess."

Och här är Unionens argument för deras sak:
"– I dag förekommer arbetspass upp till 60 timmar under en sjudagarsperiod. Beräkningsperioden för de 60 timmarna är 7 dagar, vilket betyder att de 60 timmarna kan läggas ut i ett schema på bara 4-5 dagar i följd. Det säger sig självt att det är oacceptabelt, eftersom det omöjliggör en balans mellan arbete och privatliv och medlemmarnas hälsa riskeras."

"- Trötthet byggs upp under långa arbetspass med dålig återhämtning emellan. I samband med att de nuvarande reglerna skulle antas beställdes en forskarrapport från ECASS (European Committee for Aircrew Scheduling and Safety). Rapporten dömer ut nuvarande lagstiftning och menar att den inte ligger i linje med forskningen när det gäller hälso- och säkerhetsaspekterna."

Information finns på: http://www.unionen.se/Templates/Page____58093.aspx

Förmodligen är det Transport sympatistrejk hot som satt det kraftfullaste "stryptaget" på Kjos & Co. Om inga DY flygplan kan tankas, lastas & lossas i Sverige så slår det oerhört hårt mot Norwegian.
Jag hoppas DY tecknar avtal med Unionen innan 9e mars så vi slipper en strejk som kan bli förödande för Norwegian och orsaka stora besvär för deras passagerare.
Bara hotet om strejk gör säkert att en del undviker att boka en flygresa med Norwegian efter 9e mars. Jag tror inte Norwegian kan räkna med någon större sympati från svenska allmännheten eller svensk media heller i detta fall.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back