• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Streikevarsel fra svenske SAS-piloter

Det er vel fair enough at eks Linjeflyg-pilotene kjemper for sine rettigheter. De har vel blitt akterutseilt på endel rettigheter hvis jeg har forstått det rett (uten at jeg kjenner detaljene).
På den annen side så var disse pilotene, i likhet med BU-pilotene, nærmest ansatt i konkursbo. Kanskje skal de være glad de har jobb i det hele tatt? Samtidig skal man jo ikke behøve å stå med lua i hånda yrkeslivet ut av den grunn.
Men nå gjelder det jo bare 100 piloter, så det får jo som SAS selv sier ingen konsekvenser for trafikken.

Og forresten: det heter ansiennitet. Ikke ansinitet, ansenitet, ansennitet
 
Last edited:
På den annen side så var disse pilotene nærmest ansatt i konkursbo.

Detta stämmer inte.

Märkligt uttalande från SAS att det inte får några konsekvenser för trafiken om 100 piloter är borta från den schemalagda produktionen. Det måste ju betyda att det är ett pilotöverskott på minst 100 piloter men det har väl inte nämnts tidigare i de sparplaner som aviserats.
 
Last edited:
Detta stämmer inte.

Märkligt uttalande från SAS att det inte får några konsekvenser för trafiken om 100 piloter är borta från den schemalagda produktionen. Det måste ju betyda att det är ett pilotöverskott på minst 100 piloter men det har väl inte nämnts tidigare i de sparplaner som aviserats.



Fusjoner i svensk luftfart på 1990 tallet
SAS overtok Linjeflyg i 1993. Linjeflyg var da markedsleder innenriks, men slet økonomisk. Generelt var det mye organisatorisk uro blant pilotene og til dels teknikerne etter fusjonen. Degradering fra kapteinstittel, tap av ansiennitet og overtallighet med oppsigelser forårsaket stress hos de ansatte.

7.3 Fusjonen SAS/Linjeflyg
SAS overtok Linjeflyg i 1993. Linjeflyg var da markedsleder innenriks, men slet økonomisk. Generelt var det mye organisatorisk uro blant pilotene og til dels teknikerne etter fusjonen. Degradering fra kapteinstittel, tap av ansiennitet og overtallighet med oppsigelser forårsaket stress hos de ansatte. Informantene pekte også på at mange Linjeflyg-ansatte forventet at de to selskapene skulle være likeverdige partnere i fusjonsprosessen, mens SAS-ansatte oppfattet det slik at SAS reddet Linjeflyg fra konkurs.
Det var bred enighet blant informantene om at det tok fem til ti år å komme til en ”normal” tilstand etter at integreringen ble iverksatt. Flere påpekte at enkelte personer som opplevde fusjonsprosessen som en personlig krenkelse, aldri vil legge dette bak seg. Det kan tenkes at den lange varigheten er særegen for fusjonsprosesser, eller for prosesser med høyt konfliktnivå. Den ustabile fasen er kanskje av kortere varighet i andre typer endringsprosesser og/eller i prosesser hvor de som føler seg sterkest rammet forlater organisasjonen. I avsnitt 8.3 har vi omtalt en operasjonell hendelse som informantene satte i sammenheng med fusjonsprosessen.
Intervjuresultatene og dokumentasjonen viser at SAS gjorde mye for å ivareta flysikkerheten under og etter fusjonen med Linjeflyg. Flere informanter hevdet imidlertid at verken toppledelsen i SAS eller tilsynsmyndighetene var forberedt på hvilke problemstillinger som kan komme opp i forbindelse med fusjonsprosesser. Tempoet i omstillingsprosesser bør tilpasses slik at toppledelsen ikke tvinges til å fokusere ensidig på brannslukking. Det ble sagt at gode inspektører kan fange opp spenninger i forbindelse med omstillinger. Erfaringene tilsier at en bør legge vekt på å overvåke kvaliteten på samhandling i turbulente perioder, for eksempel etterlevelse av selskapets CRM-konsept.

Kilde SINTEF, http://www.sintef.no/upload/Teknolo...et og pålitelighet/Rapporter/STF50 A05102.pdf
 
Hadde det ikke bare lønt seg for SAS at både linjeflyg og Braathens hadde gått konkurs? :rolleyes:
 
Scanor virker noe bitter, synd han bruker kallsignalet til SAS Norge som alias..


Takk for den da :P



Grunnen til at jeg "står litt på krava" er ikke at jeg syntes så veldig synd på pilotene, snarere tvert om... de sitter med milionlønn og klager forde de ikke får mer..

Det jeg er litt sur på er det at mange klager så J'vlig når ansatte i SK streiker.. Mange vil ikke at SK skal ha streikerett i det heletatt. Det jeg vil fram til her er at SK ansatte har rett til å gå i arbeidskonflikt ved feilet lønnsoppgjør, som alle andre ansatte i dette landet. Greit det er ikke noe foretrukket "løsning", men som en del av vårt demokrati og samfund er det faktisk nødvendig fra tid til annen. Populært eller ikke det er endel av det å være i arbeide.

Vi i SAS er også fagorganisert på lik linje med de aller fleste andre som er ansatt i dette landet. Og jeg er som nevnt drittlei av at SK blir sett ned på når det blir iverksatt en lovelig arbeidskonflikt.

Dette går utover våre reisende det er hele poenget med en arbeidskonflikt, at det skal gå utover noen. Det gjør det også hvis andre arbeidsgrupper streiker. Om det er SAS, Utkjøring av matvarer, lærere, NSB, Buss selskapene, Sporveien, politiet eller Who ever det går altid utover noen Men så lenge det er en lovelig konflikt er det greit, det er en pest og en plage, men det er greit.
 
Hadde det ikke bare lønt seg for SAS at både linjeflyg og Braathens hadde gått konkurs? :rolleyes:


En gång för alla, det kan inte upprepas tillräckligt många gånger: Linjeflyg var INTE konkursmässigt. Bilspedition , i egenskap av storägare i Linjeflyg , valde att sälja sin andel. British Airways var ett pennstreck från att köpa bolaget när SAS utnyttjade sin hembudsklausul för att inte, i princip, förlora hela hemmamarknaden i Sverige.

Och den varslade konflikten har INTE med lön att göra. Piloterna är lönemässigt bundna av samma avtal som omfattar SAS-piloterna i Sverige, Norge och Danmark. Vad det handlar om är en förändring av de villkor som bl.a. reglerar pensioner m.m. för de piloter som i fusionen förlorade 5 års anciennitet. SAS har haft 15-16 år på sig att förändra villkoren men inte haft ambitionen att göra någonting. Man har då kommit till en punkt att "enough is enough", därav det lagda varslet.

Och frågan kvarstår till det underliga uttalandet från SAS att om 100 piloter är uttagna i en konflikt så påverkas inte trafiken. Jag har inte tidigare hört att SAS för närvarande har pilotöverskott.
 
SAS er ikke ett enhetlig selskap lengre.

Det ble for flere år siden splittet opp i 4 juridiske enheter: Norge/Sverige/Danmark + Intercontinental.

Har jeg forstått riktig at det er en engere krets av IC som nå bråker?

Hvis ikke så er tilfelle (mange tråder og mange poster her inne) så ikke heng meg...
 
SAS er ikke ett enhetlig selskap lengre.
Det ble for flere år siden splittet opp i 4 juridiske enheter: Norge/Sverige/Danmark + Intercontinental.
Har jeg forstått riktig at det er en engere krets av IC som nå bråker?
Hvis ikke så er tilfelle (mange tråder og mange poster her inne) så ikke heng meg...

Nja, pilotkåren har fortfarande, ytterst, en gemensam lista och i praktiken är väl de flesta nu på den flygplanstyp som är huvudtypen/typerna på de tre baserna CPH/OSL/STO men det finns väl, exempelvis, fortfarande norska piloter som flyger MD men då förstås ut från CPH eller STO. Piloter från alla baserna flyger IC-trafiken.
 
Heisann!

GFL!

Hadde det ikke bare lønt seg for SAS at både linjeflyg og Braathens hadde gått konkurs?

Av fare for å fornærme de vennene jeg fått i SAS i løpet av min 21 år karriere i denne industrien er det vanskelig å ikke trekke fram "the obvious", men hvor i all verden kommer en slik kommentar fra...?

Dette har vært tatt opp flere ganger og har du ikke fulgt med så får jeg bare beklage... MEN... et oppkjøp av et firma er ikke det samme som at et firma har gått konkurs... og dette trodde jeg virkelig de fleste var klar over... men tydligvis ikke...:8:

La meg snu dette spørsmålet og spørre deg så enkelt som "hadde det ikke bare lønt seg for Braathens, selskap som Linjeflyg og andre private drevet selskap om SAS hadde gått konkurs...?

Vet ikke om du får med deg poenget her...;)

Dag
 
Last edited:
Fusjoner i svensk luftfart på 1990 tallet
SAS overtok Linjeflyg i 1993. Linjeflyg var da markedsleder innenriks, men slet økonomisk.

Ikke ukjent situasjon: Er ikke SAS markedsleder innenriks i dag i Norge, og sliter ikke SAS økonomisk...? Det betyr ikke at SAS er konkurs, eller for den saks skyld, konkursen nær.
 
Av fare for å fornærme de vennene jeg fått i SAS i løpet av min 21 år karriere i denne industrien er det vanskelig å ikke trekke fram "the obvious", men hvor i all verden kommer en slik kommentar fra...?

Halloooo..........kommentar? Det er ganske enkelt et spørsmål! Grunnen til dette spørsmålet? Piloter som etter 16 år klager på rettigheter. Er det prisen man betaler når man overtar/kjøper et selskap? Og i såfall, er det verdt det?

Får med meg poenget. Men all den baggasjen man tydelivis får med når man overtar et selskap, så virker det som at man drar med seg mye interne stridigheter. Er dette heldig?

Og som andre sier, så har de overtatt selskaper som slet økonomisk og i verste fall gått konkurs om SAS ikke hadde kjøpt de opp.
 
Last edited:
Settingen med både Linjeflyg og Braathens er vel at konkuransemyndighetene hadde vel neppe godkjent oppkjøpene om kandidantene hadde vært "friske".

SAS har dog håndterte begge tilfeller på en meget dårlig måte, og tildels styrt av fagforeningene.
Enten så får det være en virksomhetsoverttagelse hvor de ansatte merges inn på "goodies" listensen på samme vilkår som de fra The Real SAS , eller så fikk man ha beholdt disse selskapene som egne selskap på egne vilkår.
 
Back
Top