Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Jeg har det vanskelig for å tro mediene. At alle flyplassene i Norge skal stenges med øyeblikkelig virkning i Norge den 2. juli om det blir streik. Jeg vil tro de nedbemanner (ofrer) de mindre flyplassene kraftigst for så å presse ved å true med å nedbemmane de store flyplassene ytterligere. Resultatet i første omgang kan bli forsinkende avganger og landinger...etterhvert må de nok stenge da det vil gå utover sikkerheten.

Jeg har det vanskelig for å tro mediene. At alle flyplassene i Norge skal stenges med øyeblikkelig virkning i Norge den 2. juli om det blir streik. Jeg vil tro de nedbemanner (ofrer) de mindre flyplassene kraftigst for så å presse ved å true med å nedbemmane de store flyplassene ytterligere. Resultatet i første omgang kan bli forsinkende avganger og landinger...etterhvert må de nok stenge da det vil gå utover sikkerheten.

Om det nå skulle bli en streik ( håper virkelig at vi unngår dette) er det aller best om HELE sulamitten stenger ned med det samme, slik at vi slipper en langvarig og ennå mer ødeleggende periode med usikkerhet og seigpining av en bransje som sliter!

Om det nå skulle bli en streik ( håper virkelig at vi unngår dette) er det aller best om HELE sulamitten stenger ned med det samme, slik at vi slipper en langvarig og ennå mer ødeleggende periode med usikkerhet og seigpining av en bransje som sliter!

Har det noen gang i historien skjedd at "hele sulamitten" har blitt stengt?

Vil det ikke bli tvungen lønnsnemd ganske fort eller kan man klare seg uten fly i landet her noen dager uten fare for liv og helse?

Har det noen gang i historien skjedd at "hele sulamitten" har blitt stengt?

Kanskje flyselskapene bare burde si at dette blir alt for usikkert for alt og alle involverte, vi permitterer over en lav sko og stenger ned til ting er på plass?

Vil det ikke bli tvungen lønnsnemd ganske fort eller kan man klare seg uten fly i landet her noen dager uten fare for liv og helse?

De har da alltid åpent for SAR, ambulanse, Politiet, Forsvaret m.v.

De har da alltid åpent for SAR, ambulanse, Politiet, Forsvaret m.v.

Liv og helse var vel å ta i litt, men ulempene for dette landet blir jo ganske store hvis alt stenger ned og lurer på hvor lenge man eventuelt vil la en slik streik gå.

Har første leg av en Singapore flight 13:50 på mandag så er litt spent på resultatet av meglingen...

NFF har varslet streikeuttak ved brudd i mekling

Ved et eventuelt brudd i meklingen mellom arbeidsgiverforeningen Spekter og Norsk Flygelederforening (NFF) søndag 1. juli, tar NFF ut fire medlemmer i streik fra og med mandag 2. juli.
Uttaket blir gjort ved henholdsvis Røyken kontrollsentral og i tårnet på Oslo lufthavn, Gardermoen. Avinor vurderer i øyeblikket konsekvensene en mulig streik vil ha for flytrafikken og vil komme tilbake med mer informasjon om dette senere.

Meklingen mellom Spekter og NFF starter klokken 10:00 lørdag 30. juni med frist til 24:00 søndag 1. juli.

Ved en eventuell streik er det viktig at passasjerene forholder seg til informasjon fra flyselskapene om egen flygning.

Avinor kommer tilbake med mer informasjon på våre nettsider ved en eventuell endring i situasjonen.

http://www.avinor.no/avinor/presse/...REIKEUTTAK_VED_BRUDD_I_MEKLING_&id=181-146073

Til nå er det varslet plassfrasigelse for to på Røyken og to på Gardermoen fra mandag, også ytterligere to på Røyken, to på Gardermoen og to i Stavanger fra onsdag

Til nå er det varslet plassfrasigelse for to på Røyken og to på Gardermoen fra mandag, også ytterligere to på Røyken, to på Gardermoen og to i Stavanger fra onsdag

Hur stor del motsvarar det? Hur många jobbar där normalt? Hur mycket kommer det påverka driften på flygplatserna?

Hur stor del motsvarar det? Hur många jobbar där normalt? Hur mycket kommer det påverka driften på flygplatserna?

Det vil ha innvirkning all den tid man ikke er mer enn 8 på vakt på Oslo APP. I tillegg er det satt opp færre på vakt fra og med mandag fordi trafikken er ventet å reduseres endel i forbindelse med ferie. Det betyr at effekten vil faktisk bli større når man fjerner en eller to fra et allerede redusert/underbemannet skift.

Men forsinkelser vil være uforutsigbare siden det vil variere fra skift til skift om noen er i streik eller ikke.

Kan for morroskyld nevne at årets AFIS kull er utvidet med 2 kandidater pga bemanningsundersudd.

Og som en kuriositet mtp. omdømme til flyveledere (jeg bruker det som en samlebetegnelse for begge grupper da folk ikke vet forskjellen på FL og AFIS) er at det første folk sier til meg når de får vite hva jeg skal drive med er; du får ikke streike med en gang du kommer i arbeid..

Noen som har noen status for meklingen med flygelederne?

Vel, som alle streiketrusler i Norge kan man overhodet ikke bli enige/brudd før tidlig morrakvist da svakeste part sovner inn... Slik har det vært siden tidenes morgen...:headbang . It is the law..

Og som en kuriositet mtp. omdømme til flyveledere (jeg bruker det som en samlebetegnelse for begge grupper da folk ikke vet forskjellen på FL og AFIS) er at det første folk sier til meg når de får vite hva jeg skal drive med er; du får ikke streike med en gang du kommer i arbeid..

Tror mye av årsaken er at "allmennheten" har liten kunnskap om hva vi faktisk driver med ("ååh, så du flyr?"), samt at yrkesgruppen sjeldent er offentlig "belyst" ellers. Slik at det folk flest husker, er de gangene man har blitt nevnt i media i anledning streik/sykdom/lønnsforhandlinger.

Vel, som alle streiketrusler i Norge kan man overhodet ikke bli enige/brudd før tidlig morrakvist da svakeste part sovner inn... Slik har det vært siden tidenes morgen...:headbang . It is the law..

Er vel større sjanse for at den som ønsker å se finalen i fotball-em kaster inn håndkleet først :D

De sa på NRK nyhetene kl 1900 i kveld at partene var enige om å sitte utover natten. Da kan det vel ikke være helt mørkt og slukket i alle fall.

Håper vi går klar av dette her.

Håper det samme, men det sier alle... Så de blåser vel i Italia og Spania:8:

Flygelederne er blitt enige med sin arbeidsgiver om ny avtale, melder NRK.

Vidar

Back