Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Sykefraværet ved Oslo Approach har til opplysning ligget under en prosent hittil i år. At en del mennesker i SAS i det siste har fyrt løs mot Avinor og flyveledere ved enhver anledning skaper et klima for samarbeid som er svært lite konstruktivt.
ATC og operatørene er nødt til å samarbeide nært og godt for å finne gode løsninger for sluttkunden og jeg synes derfor det er synd at aktører i bransjen driver med slik "skittkasting" ovenfor samarbeidspartnere.
Når det gjelder lønnsoppgjøret aner jeg ikke hva som er blitt diskutert og tilbudt men jeg maner NFF til å tenke seg grundig om før de går til plassoppsigelse. Flyvelederne som profesjonsgruppe har tydeligvis en jobb å gjøre ift omdømmebygging og en streik er i det henseende lite gavnlig.
Tommy777: Din sylskarpe analyse av luftfarts-Norge begynner å bli trøtt lesning.

Et tips.
Les hva jeg skriver i lys av det jeg faktisk svarer på.
Så kan vi snakke samarbeidsklima etter det.
For jeg er helt enig med deg, skittkasting hører ikke noe sted hjemme, like lite som en streik i flybransjen hvor regningen plukkes opp av selskaper som allerede sliter.
Så igjen, før du henger noen, se hva de skriver og eventuelt svarer på.

Da må noe også gjøres med meldingene som sendes ut.
De aller fleste beskjedr jeg har lest, skylder på sykdom ved Røyken kontrollsentral.

Operatørene ble informert om situasjonen ved Røyken for ca. to uker siden, så da ville jeg kanskje heller sett nøyere på informasjonsflyten i ditt eget selskap.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/o...lonnsforhandlingene-2990360.html#.T99eF_X4LYF
Gunnar Larsen i Spekter

Da burde kanskje Robert Gjønnes komme på banen for å forklare hva den EGENTLIGE årsaken er.

SELVFØLGELIG vil Larsen i Spekter vinkle det dithen. NFF takket nei til en totalpakke, hvor lønnen da av opplagte grunnen var en av punktene. Det betyr ikke automatisk at det var lønnstilbudet som ble grunnet til brudd.

NFF har vel en policy om ikke å uttale seg så lenge man er "i mellom" mekling og tillitsvalgt-møtet ikke har funnet sted. Så får vi heller vurdere neste år om den policyen må endres.

Og la oss nå ikke alle lage et hylekor om streik før meklingen er over. Den har jo ikke engang PÅBEGYNT.

Da må noe også gjøres med meldingene som sendes ut.
De aller fleste beskjedr jeg har lest, skylder på sykdom ved Røyken kontrollsentral.

Nettopp det jeg mente. De beskjedene du skriver om antok jeg kom fra SAS systemet og viser da tendenser til en forutinntatt holdning. Det er for få flyveledere ved Oslo kontrollsentral og det vil til tider være vanskelig å dekke alle vakter. Vi jobber allerede annenhver helg og da frister det av og til med en fredagskveld med familien. At noen da automatisk trekker konklusjonen at nå er de syke igjen for stå for deres regning.
Hvis dine omtalte beskjeder ikke kommer fra internt i SAS får jeg beklage min egen forutinntatthet. Ha en fin kveld.

Når det kommer en notam på telex så går jeg utfra at denne kommer fra rette instans.
Har også overhørt fra flyveledere selv via radio om at ting skyldes sykdom, så jeg vet ikke jeg.
Håper uansett at det ikke går til streik. Det vil være katastrofalt for alle.

Når det kommer en notam på telex så går jeg utfra at denne kommer fra rette instans.
Har også overhørt fra flyveledere selv via radio om at ting skyldes sykdom, så jeg vet ikke jeg.
Håper uansett at det ikke går til streik. Det vil være katastrofalt for alle.

ATC staffing oppgis som grunn for innføring av flow. Det er IKKE synonymt med sykdom.

ATC staffing oppgis som grunn for innføring av flow. Det er IKKE synonymt med sykdom.

Flow innbound OSL due illness har jeg lest ved et par anledninger, men flere ganger due staffing.
Så begge deler er oppgitt på telex, og formidlet via radio

Er "illness" en CFMU flow-kode? Hvilken type radio er det snakk om, mot SGS eller Røros Flyservice, alternativt ATC?

Nei, det er bare brukt som eksempel til hvorfor det er en cfmu flow kode. Er ingen konkret kode for det.

Flow innbound OSL due illness har jeg lest ved et par anledninger, men flere ganger due staffing.
Så begge deler er oppgitt på telex, og formidlet via radio

Jeg blir litt nysgjerrig på hvordan du får hørt så mye på COM når du jobber i kabinen?

Selv har jeg aldri opplyst piloter om grunnen til flow er sykdom på radio og ikke har jeg hørt kolleger gjøre det heller. ( og jeg har en del tusen timer med headset på hodet )

Jeg blir litt nysgjerrig på hvordan du får hørt så mye på COM når du jobber i kabinen?

Selv har jeg aldri opplyst piloter om grunnen til flow er sykdom på radio og ikke har jeg hørt kolleger gjøre det heller. ( og jeg har en del tusen timer med headset på hodet )

Man hører mer en du aner når man serverer kaffe inn foran ;-)
Ved passive overførsler hender det også man sitter foran og hører det meste.

Regner også med at det er flere en deg som sitter med headset på hodet, og andre mener kanskje det er ok å fortelle hvorfor det er problemer.
Alle kan bli syke, og de aller fleste har forståelse for at sykdom kan skape litt trøbbel.

Last edited:

Man hører mer en du aner når man serverer kaffe inn foran ;-)
Ved passive overførsler hender det også man sitter foran og hører det meste.

Så restriksjoner(redusert flow) fra kontrollsentralen, så oversetter SAS-piloter dette til sykdom ved konstrollsentralen?:rolleyes:

Så restriksjoner(redusert flow) fra kontrollsentralen, så oversetter SAS-piloter dette til sykdom ved konstrollsentralen?:rolleyes:

Trenger ikke oversettelse fra piloter når jeg selv hører følgende
"flow inbound OSL due to lack off staff due to illness" som følges opp på Norsk med "det er endel sykdom på Røyken, så det går litt tregere"
Dette har jeg selv hørt fra klappsete i cockpit.
En lignende jeg hørte var når jeg ryddet cockpit for søppel
"flow innbound, du illness at Røyken"
Så hvordan dette trenger en oversettelse er for meg uforståelig.
Men dette kan umulig være det viktigste å diskutere, dersom det skulle gå mot streik.

Last edited:

Dere kan jo tenke dere hvor mye forsinkelse det hadde vært med et sykefravær på to prosent... En prosent er forsvinnende lite.

(iflg ssb har nordmenn i snitt et sykefravær på 6,5 pst siste kvartal 2011)

Dere kan jo tenke dere hvor mye forsinkelse det hadde vært med et sykefravær på to prosent... En prosent er forsvinnende lite.

(iflg ssb har nordmenn i snitt et sykefravær på 6,5 pst siste kvartal 2011)

Det er vel heller ingen her som har kritisert sykefraværet.
At det er lavt er jo krystallklart, og kjempeflott, derfor også enda mere uforståelig for meg at det er så vanskelig å si det de få gangene det er sykefravær.

Er det bare flygelederne i Avinor som er i flygelederforeninga eller er det også AFIS folk? Hvis ikke kan de jo ta ut mindre flyplasser for å unngå lønnsnemd. Eller kjøre for halv maskin på Røyken. Kunne jo vært en interessant tanke om flygelederne lå under Forsvaret slik som er tilfellet i Russland og Kina blant annet.

Afis er ikke med i NFF, de er organisert hovedsaklig i stafo.

Last edited:

Nettopp det jeg mente. De beskjedene du skriver om antok jeg kom fra SAS systemet og viser da tendenser til en forutinntatt holdning. Det er for få flyveledere ved Oslo kontrollsentral og det vil til tider være vanskelig å dekke alle vakter. Vi jobber allerede annenhver helg og da frister det av og til med en fredagskveld med familien. At noen da automatisk trekker konklusjonen at nå er de syke igjen for stå for deres regning.
Hvis dine omtalte beskjeder ikke kommer fra internt i SAS får jeg beklage min egen forutinntatthet. Ha en fin kveld.
----
Det er nok ikke bare i "SAS-systemet" man får inntrykk av at det er en lønnskonflikt det er snakk om, det er den informasjonen som når frem til andre flyselskaper også....

Det er en stadig økende grad av sykemelding bl.a i Røyken, og det er vel en naturlig åpning av en lønnskonflikt. Det er klart det er trist å ha bare ha annenhver helg fri med familien, men som pilot er jeg vant til at kun 14 helger i måneden (litt over en helg i måneden) er "fredet"...
Litt kjedelig, men man venner seg til mye...Og når man brenner for firmaet, og liker jobben sin, så går det greit.

Når dette er sagt, er jeg glad for at det finnes muligheter i luftfarten til å gå til arbeidskonflikt. Det motsatte er nemlig nå i ferd med å spre seg som en pest - med lavprisselskapenes stadig større bruk av kontraktsansatte, som får fyken etter 3-5 dagers sykdom / arbeidsfravær, og da med månedslønninger helt ned til 5000 kr i måneden, og uten oppsigelsesvern / sosiale rettigheter ( f.eks DY's kabinavtale i HEL, på estlandske kontraktsvilkår). Så vi får være glade for at disse avtalevilkårene ikke har nådd frem i statlig sektor enda.

Tally-Ho

Det er også naturlig at det øker mot sommeren når bemanningen er lavere pga ferier og presset da øker enda mer pr ansatt.

Back