Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Og da var vekterstreiken over melder NRK.

.. og Avinor. Men etter den siste uken vil jeg tro at alle parter anstrenger seg maksimalt for å bli enige. I have faith!

Ifølge Riksmegleren er det god framgang for teknikerne i hver fall, ifølge TV2.

sånn uten å kommentere om dette var en tullestreik eller ikke, har ikke vekterne lagd et solid ris til egen bak her? Nå har jo arbeidsgiver på en solid måte fått kvantifisert hvor stor overbemanning man til tider har, og overbemanning betyr at noen kan bli borte, og da er det arbeidsgivers marked, hvilken igjen betyr at man ikke akkurat trenger å lokke folk med lønn...

Jeg venter fortsatt på nyheter om flymekaniker/avinor streik. Hvis det er den minste sannsynlighet (utover normal drift) at flyet mitt på Søndag blir kansellert må jeg booke om via Stockholm i morgen, så spennende blir det.

Da melder NFO's nettsider at de har blitt enige ... Da mangler vi bare Avinor ...

Partene viste ansvar ... men vi får kanskje denne i fleisen i neste oppgjør.

Roger Handeland, leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, sier ingen av partene var særlig fornøyd med skissen.

- Men vi har valgt å unngå streik. Vi har tenkt på passasjerer som har vært redde for reisene sine, sier Handeland til NTB.

Forbundet har også valgt å ta hensyn til flyselskapenes situasjon, sier han.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Enighet-i-flyteknikeroppgjoret-6846551.html#.T9KqOpj4J64

Då kan vi heldgvis gå tilbake til normalt reisemodus. Skal bli godt.

Det så stilig at folk automatisk tar for gitt at flow (forsinkelser) pga. "staffing" betyr at noen er syke. Faktumet er at det denne sommeren er ca
190 udekte vakter på Røyken.. Ikke alle ønsker å selge all sin fritid, dessuten er det regler for hvor mye fri man SKAL ha og jobbing man har lov til å ta på seg.

De forsinkelsene vi har sett hittill er først og fremst et ledelsesproblem (mangel på planlegging)..

Last edited:

Det så stilig at folk automatisk tar for gitt at flow (forsinkelser) pga. "staffing" betyr at noen er syke. Faktumet er at det denne sommeren er ca
190 udekte vakter på Røyken.. Ikke alle ønsker å selge all sin fritid, dessuten er det regler for hvor mye fri man SKAL ha og jobbing man har lov til å ta på seg.

De forsinkelsene vi har sett hittill er først og fremst et ledelsesproblem (mangel på planlegging)..

Da må noe også gjøres med meldingene som sendes ut.
De aller fleste beskjedr jeg har lest, skylder på sykdom ved Røyken kontrollsentral.

Jepp, historisk viser det seg at Avinor's flygelederavdeling utelukkende hyrer ledere som er udugelige.

Jepp, historisk viser det seg at Avinor utelukkende hyrer ledere som er udugelige.

FYP.

Og igjen makter ikke media å få frem fakta. Lønn er IKKE noen av grunnene til at det går til mekling.

Jepp, historisk viser det seg at Avinor's flygelederavdeling utelukkende hyrer ledere som er udugelige.

Jag trodde att du Tommy var större än att komma med så dumma kommentarer. Ett lågvattenmärke modell större

FYP.

Og igjen makter ikke media å få frem fakta. Lønn er IKKE noen av grunnene til at det går til mekling.

http://www.aftenbladet.no/nyheter/o...lonnsforhandlingene-2990360.html#.T99eF_X4LYF

Gunnar Larsen i Spekter:
Han opplyser at årsaken til bruddet særlig gikk på lønn. Flygelederne sa nei til et tilbud som hadde en ramme som tilsvarer hva de LO-organiserte i Avinor har godtatt.
Det har ikke vært mulig for Aftenbladet å få tak leder Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening.
Da burde kanskje Robert Gjønnes komme på banen for å forklare hva den EGENTLIGE årsaken er.

Ja, denne gruppen er vel like enkelt aa forholde seg til som CAU ^_^

Noen maa sende en doktor til Roeyken kontrollsentral. Der blir man fort sjuke naar det er streik paa gang :rolleyes:

Faktumet er at de fleste jobber enorme mengde overtid og gjerne 3 helger på rad. Slå det sammen med nattevakter, kveldsvakter, helligdager og alt annet så skjer det noe. Underbemanningen er stor på både gardermoen og røyken. Dette fører logisk nok til en del slitasje og følgelig flere sykemeldinger.

Da må noe også gjøres med meldingene som sendes ut.
De aller fleste beskjedr jeg har lest, skylder på sykdom ved Røyken kontrollsentral.

Sykefraværet ved Oslo Approach har til opplysning ligget under en prosent hittil i år. At en del mennesker i SAS i det siste har fyrt løs mot Avinor og flyveledere ved enhver anledning skaper et klima for samarbeid som er svært lite konstruktivt.
ATC og operatørene er nødt til å samarbeide nært og godt for å finne gode løsninger for sluttkunden og jeg synes derfor det er synd at aktører i bransjen driver med slik "skittkasting" ovenfor samarbeidspartnere.
Når det gjelder lønnsoppgjøret aner jeg ikke hva som er blitt diskutert og tilbudt men jeg maner NFF til å tenke seg grundig om før de går til plassoppsigelse. Flyvelederne som profesjonsgruppe har tydeligvis en jobb å gjøre ift omdømmebygging og en streik er i det henseende lite gavnlig.
Tommy777: Din sylskarpe analyse av luftfarts-Norge begynner å bli trøtt lesning.

Back