Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Hvordan gikk køene på Gardermoen i rushet i 16-17-tiden, egentlig? Brudd i forhandlingene nå, så dette ser ut til å vedvare.

Takker for den.. Da står fruen og jeg pluss Ole B der 0430 på onsdag..:up:

Hvordan gikk køene på Gardermoen i rushet i 16-17-tiden, egentlig? Brudd i forhandlingene nå, så dette ser ut til å vedvare.
Det varierer fra dag til dag avhengig av vaktlister m.v. De regnet med greit opplegg i morgen, men veldig få sluser onsdag ettermiddag iflg. Kobro på nyhetene

Tok ca. 5 minutter da jeg var der kl. 17 i dag.

Er dette lovlig? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.8178479
Da tenker jeg ikke på om det streikebryteri, men om det er lov å ta av med pax uten å ha kontrollert flyet?

Den gangen da, for ørti tusen år siden, når jeg jobbet i sikkerhetskontrollen så måtte alle fly over 5700 kilo og/eller med plass til mer enn 9 pax kontrolleres. Denne har plass til 19 pax. Om det var rute eller charter spilte ingen rolle den gangen. Under 5700 kg og 9 pax gikk som GA.

Rart det ikke er blitt dyrere å fly fra Torp som ikke streiker.... ser DY selger til 199 kr fortsatt til Bergen. Burde være bedre å fly derfra enn å stå i timevis i kø på Gardermoen.

Er dette lovlig? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.8178479
Da tenker jeg ikke på om det streikebryteri, men om det er lov å ta av med pax uten å ha kontrollert flyet?

Den gangen da, for ørti tusen år siden, når jeg jobbet i sikkerhetskontrollen så måtte alle fly over 5700 kilo og/eller med plass til mer enn 9 pax kontrolleres. Denne har plass til 19 pax. Om det var rute eller charter spilte ingen rolle den gangen. Under 5700 kg og 9 pax gikk som GA.

Flyene har ikke Securitas eller andre vektere noe med. Det er selskapet og kapteinen som har ansvaret og siste ord i den saken.
Når det gjelder private flygninger slipper disse sikkerhetskontroll.

Bodø er også stengt nå, så med 10 dager til BAS så får man krysse fingre for en snarlig løsning

Bodø er også stengt nå, så med 10 dager til BAS så får man krysse fingre for en snarlig løsning

Er vel bare sikkerhetskontrollen som er stengt der. Den stengte 1130 idag. Så alle som skulle fly fra Bodø måtte være innenfor før den tid. Selv om de først har avgang ikveld.

Vekterstreiken påvirker vel uansett ikke stevnet som sådan. Men hvis Avinors kontrollfunksjoner i nord taes ut i streik blir vel saken en annen.

Er vel bare sikkerhetskontrollen som er stengt der. Den stengte 1130 idag. Så alle som skulle fly fra Bodø måtte være innenfor før den tid. Selv om de først har avgang ikveld.

Vekterstreiken påvirker vel uansett ikke stevnet som sådan. Men hvis Avinors kontrollfunksjoner i nord taes ut i streik blir vel saken en annen.

Men er vel endel flere en meg som har basert oss på å bruke fly til/fra showet så hadde vært utrolig synd om streiken vedvarer. Vi får gå sammen å spleise på og leie minibuss/buss ;-)

Men er vel endel flere en meg som har basert oss på å bruke fly til/fra showet så hadde vært utrolig synd om streiken vedvarer. Vi får gå sammen å spleise på og leie minibuss/buss ;-)

Skal bruke fly hjem, tog oppover. I værste fall for jeg ta toget hjemover og. Men om jeg må vente 8 timer innefor sikkerhetskontrollen på mandag så skal jeg nok overleve det også.

Det blir festlige tilstander på Bodø i morgen. Det går en utsolgt charter til Tyrkia klokka 2000, men passasjerene (hvorav jeg skulle tro de fleste er barnefamilier) må være innenfor sikkerhetskontrollen før klokka 1130. Her tror jeg flyplass eller reisearrangør kunne ha vunnet på å arrangere en form for sysselsetting i ventetiden...

Avisa Nordland fisker allerede etter passasjerer å intervjue:

Skal du til Tyrkia?

Onsdag morgen sjekker reiseklare nordlendinger inn på Bodø lufthavn.

Kjenner du noen som skal reise?

http://www.an.no/nyheter/article6092354.ece

Det blir festlige tilstander på Bodø i morgen. Det går en utsolgt charter til Tyrkia klokka 2000, men passasjerene (hvorav jeg skulle tro de fleste er barnefamilier) må være innenfor sikkerhetskontrollen før klokka 1130. Her tror jeg flyplass eller reisearrangør kunne ha vunnet på å arrangere en form for sysselsetting i ventetiden...

Avisa Nordland fisker allerede etter passasjerer å intervjue:

http://www.an.no/nyheter/article6092354.ece

Ah glad jeg ikke er der, det må da bli tidenes marerittstart på en ferietur.

Nettavisen melder om flere som kan komme til å streike.
Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart er innkalt til Riksmekleren på torsdag for å bli enige om årets lønnsoppgjør.

NFO har satt makt bak kravene og har sendt varsel til alle sine 479 medlemmer om streik fra lørdag. Dersom dette blir en realitet vil alle flyteknikere i Norge bli satt helt ut av spill.

Kilde:http://www.nettavisen.no/nyheter/article3411681.ece

Vel, samme tid om to år vil jeg bestille kun harrytur til Charlottenberg eller lufte bilen , med ekstra bensinkanner bak til Sørlandet og til min barndoms favoritt Nelaug og fisketur i Aust-Agder . Dette har blitt utsatt 10 år nå.. Orker ikke mer sesongarbeidere , les streikegeneraler..

Flyselskapene taper 25mill pr dag i følge nyhetene i kveld, synd de ikke kunne saksøkt de fagforenings greiene slikt at de måtte betalt. Denne streiken taper jo alle parter på. Håpe at det snart blir tvungen lønnsnemd slik at dette tullet tar slutt.

Håper virkelig dette ender snart. jobbreisen som skulle vare i et døgn kjennes mere som 3 døgn. masse venting på osl, venting på svg og nå er SK 4046 en time forsinket..

på sola nu.trøtt

Hvordan er det med ansatte når sikkerhetskontrollen(e) er stengt?
De skal vel sjekkes de også?

Back