Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Ingen grunn til lønnsnemd på kort sikt bare fordi "noen få" rammes ved at de ikke kan fly så lenge liv og helse ikke står på spill.

Det finnes ingen konkrete vilkår som utløser tvungen lønnsnemd, utover de du nevner (fare for liv/helse), men kritiske samfunnsinteresser som kommunikasjon er etter norsk praksis gangbart her - som kommunikasjon fra Nord-Norges største by og ut i verden. Så hvorvidt det er grunn vil etter mitt syn avhenge av varighet og opinion. En dag eller to med full stopp får massive konsekvenser og folkeopprør som åpenbart vil påvirke regjeringen. Men vi får se :)

Prediction: lønnsnemd tirsdag.

Last edited:

Hvordan er køene i morges.. Finner ingenting på nettaviser og TV ??

Aftenposten melder om 1 time tidligere i dag, men når jeg ser på webkamera på OSL kan jeg ikke skjønne at den køen maks kan være på 15 min

Last edited:

Takk, skal ikke avgårde før onsdag, men hvis de fortsetter er det lurt å komme før første flytog. ...

Gikk igjennom 08:15
Da tok det 17 minutter fra jeg gikk inn i køen til jeg var ute på andre siden.
Var 6 sluser åpne, Fast Track stengt.

Sitter oppe på Scandinavian lounge og titter ned nå, kan bekrefte at det nesten ikke er kø i skrivende stund (09:30)

Passerte sikkerhetskontrollen på OSL litt over kl. 9. Jeg har aldri opplevd så lite kø der. Det var en eneste person foran meg ved sjekk av boardingkort, og _ingen_ i selve sikkerhetskontrollen. Hadde jeg visst det, kunne jeg sovet en time lenger, da jeg tok et tog som gikk en time tidligere enn jeg normalt ville tatt.

Nå er jo ikke lørdag den dagen med mest trafikk heller så at det er lite kø er vel ikke så rart. Ellers har LO stat og YS stat akseptert så den streiken er over.

Forstår at mediene overdriver litt. Ser også at det nå kun er Unio som streiker, er ikke NAF underordnet LO? Finner lite informasjon om vekterstreiken som er oppdatert.

Vekterstreiken er en egen streik og har ikke noe å gjøre med stat og kommune hvor blant annet Unio fortsatt streiker

At LO+YS Stat nå avblåser streiken, betyr at 350 av de 50000 som streiker i off. sektor går tilbake til jobb på mandag.
Fortsatt 49650 igjen...

Trafikken lørdag morgen er hovedsaklig for charterfly, og brorparten av den paxen bør være igjennom sikkerhetskontrollen før kl 7.

...
Prøvde meg likevel senere på en gate og der sjekket ei blid og serviceinnstilt dame meg inn på det tidligere flyet som skulle gå derifra.
...
Har tidligere også fått løst problemer og møtt positive og løsningsorienterte folk ved gaten når jeg har reist med SAS...

Synd logikk og service fortsatt er ukjente konsepter for SAS.

Det høres jo unektelig ut som om du har fått meget bra service hos SAS. :hi2

Det er varslet en opptrapping av streiken fra og med mandag 4. juni klokken 0600. Ved en opptrapping vil følgende lufthavner bli berørt i tillegg til de lufthavnene som allerede er rammet av streiken:

Haugesund lufthavn: Vil få sterkt redusert kapasitet i sikkerhetskontrollen.

Ålesund lufthavn: Vil få sterkt redusert kapasitet i sikkerhetskontrollen.

Kristiansund lufthavn: Vil bli stengt for all trafikk mandag 4. juni.

Alta lufthavn: Vil bli stengt for all trafikk mandag 4. juni.

Bodø lufthavn: Vil ha redusert kapasitet om morgenen og bli stengt fra klokken 11:30 mandag 4. juni

Sandnessjøen lufthavn: Vil bli stengt etter at morgenflyet har gått klokken 06:00 4. juni

http://www.avinor.no/avinor/presse/...E_KONSEKVENSER_FOR_FLYTRAFIKKEN&id=181-144987

Står i en kjempekø som for tiden starter helt ute ved Menzies-skrankene, og er ganske usikker om jeg rekker flyet nå. Huff og huff.

:wow::wow::wow: Holy C

Hva skjer egentlig om en pax møter opp på OSL 2 timer før(som normalt er god tid) men pga streiken ikke rekker flyet?
Er det kundens problem eller flyselskapet?

I utgangspunktet er det kundens ansvar å møte opp i tide til å rekke flyet.

Men i slike situasjoner er vel de fleste selskaper fleksible når det kommer til stykket med tanke om ombooking.

Back