Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Hører at de fortsatt forhandler og at streik først blir effektiv 6 timer etter brudd.

Og her var jeg før halv 6 på OSL for å sikre at jeg skulle komme meg med et fly som går etter 11. Har fått en veldig kort transit etter at SAS endret flightene, men SAS er ikke villige til å la meg ta et tidligere fly. Det er masse plass på et tidligere fly og det vil redusere risiko for at SAS må betale en overnatting jor meg. Synd logikk og service fortsatt er ukjente konsepter for SAS.

Om du syns SAS har dårlig service så ikke reis med dem da...

Det er rart at flyselskaper ikke lar folk reise tidligre gratis? Eaysjet er det eneste jeg vet som gjør det.

Det er masse plass på et tidligere fly og det vil redusere risiko for at SAS må betale en overnatting jor meg. Synd logikk og service fortsatt er ukjente konsepter for SAS.

Det høres rart ut siden vi har prøvd med så mange som mulig så tidlig som mulig i dag.

Det høres rart ut siden vi har prøvd med så mange som mulig så tidlig som mulig i dag.
Syntes også det var merkelig. I skranken med det misvisende navnet "Service" sa de at "slik var reglene".

Prøvde meg likevel senere på en gate og der sjekket ei blid og serviceinnstilt dame meg inn på det tidligere flyet som skulle gå derifra. Fikk ikke nytt boardingkort.

Har tidligere også fått løst problemer og møtt positive og løsningsorienterte folk ved gaten når jeg har reist med SAS, men har av merkelige grunner aldri fått noe hjelp i skranker hvor det står "Service". Har inntrykk av at der kommer man til "etaten".

Må til Bergen på søndag og det sies jo at utenlands- og Nord-Norge-reiser vil bli prioritert ved streik. Tror dere at dette betyr at ikke et eneste fly vil reise OSL - BGO søndag?

Nettavisen melder om at det blir streik, da meglingen tyttebærpolitiet har gått i brudd

Last edited:

Nettavisen melder om at det blir streik, da meglingen tyttebærpolitiet har gått i brudd

Streik fra kl 20 i dag iflg. flere medier, så da blir det vel mest merkbart fra i morgen.

Pokker!
Skal til New York imorgen med SK 907...
Er bare å møte opp tidlig da... :(

Noen som vet hvordan det blir med UA39 til EWR i morgen?

Da ser det ut til at det bare er NAF som går ut i streik. Parat melder på sine sider at de er kommet til enighet med NHO Service om ny tariffavtale:
http://www.parat.com/list.aspx?m=7&amid=352064

Det betyr at kun 149 vektere på OSL går ut i streik i stedet for det fryktede tallet som var 388!

Da ser det ut til at det bare er NAF som går ut i streik. Parat melder på sine sider at de er kommet til enighet med NHO Service om ny tariffavtale:

Det betyr at kun 149 vektere på OSL går ut i streik i stedet for det fryktede tallet som var 388!

Ser DN nå nevner det samme.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2409112.ece

Så antar det vil bety lange køer og endel forsinkelser og kanselleringer, men ikke det komplette kaos man kunne frykte?

Ellers har jo NAFet problem, når Parat velger å si ja til noe NAF vraker :rolleyes:

EDIT: Ser nå OSL antar kapasiteten i sikkerhetskontrollen vil bli halvert. Så endel bedre enn 2 av 16 åpen sluser

Last edited:

Ser DN nå nevner det samme.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2409112.ece

Så antar det vil bety lange køer og endel forsinkelser og kanselleringer, men ikke det komplette kaos man kunne frykte?

Ellers har jo NAFet problem, når Parat velger å si ja til noe NAF vraker :rolleyes:

EDIT: Ser nå OSL antar kapasiteten i sikkerhetskontrollen vil bli halvert. Så endel bedre enn 2 av 16 åpen sluser

Det var vel aldri snakk om helt samme rammevilkårene/tariffavtalene. De som er organisert i Parat er flyplassecurity only, mens NAF har organiserte tyttebærpoliti fra flere områder.

For min del håper jeg at de holder Fast Track oppe i morgen... :)

Noen som vet hvordan det blir med UA39 til EWR i morgen?
Ja, i utgangspunktet skal jo flyene gå som normalt. Norwegian har/hadde planer om å flytte noe til TRF, og BA pinglet ut i dag, men det er jo sikkerhetskontrollen som er rammet i form av dårlig kapasitet.

Siden kapasiteten på OSL blir noe dårligere, så blir det vel omtrent som køene på BGO på en dårlig dag :lol:

Ser ut som streiken blir mest følbar på TOS (skulle ikke Nord-Norge spares?) - søndag stenger sikkerhetskontrollen kl 14.30 (med siste avgang kl 22.50!) og på mandag er sikkerhetskontrollen stengt fullstendig.

Stinker Lønnsnemnd dersom TOS stenges helt.

Ellers er køen på TOS nå liten.

Har fly ut fra TOS på søndag kl 0830. Satser på at det går greit, og at køen ikke er for voldsom på en søndagsmorgen. Jeg antar at man ikke vil merke noe særlig til streiken ved transitt på OSL...?

Utrolig at TOS faktisk stenges helt på mandag! Og søndag stenger sikkerhetskontrollen allerede 15.00.

tror ikke at denne strejke bliver særlig lang...Går ud fra at Stortinget laver nogel lovgivning som tvinger sikkerhedsfolkene tilbage på deres job.
Flyvning i Norge har je en særlig betydning ,især i nord. Og man kan jo ikke bare lukke landet ned, fordi nogle mener at de kan tage resten af landet som gidsler...
Normalt er jeg ikke tilhænger af at lovgive sig ud at en konflikt, men på visse punkter er det ikke ok at nedlægge arbejdet
Hilsen Ole

Ser ut som streiken blir mest følbar på TOS (skulle ikke Nord-Norge spares?).

Det var flyselskapene som sa de ville prioritere utenlandsruter og nord-sør-flyginger dersom streiken medførte forstyrrelser i flyprogrammene.

Stinker Lønnsnemnd dersom TOS stenges helt.
Ingen grunn til lønnsnemd på kort sikt bare fordi "noen få" rammes ved at de ikke kan fly så lenge liv og helse ikke står på spill.

tror ikke at denne strejke bliver særlig lang...Går ud fra at Stortinget laver nogel lovgivning som tvinger sikkerhedsfolkene tilbage på deres job.

En slik ordning kalles «tvungen lønnsnemd» i Norge og vedtas i praksis av regjeringa. Du kan lese mer om det her:
http://www.riksmekleren.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=6&pid=22

Det har kommet kritikk fra ILO om at tvungen lønnsnemd har blitt brukt for ofte i Norge, så terskelen har blitt høyere de siste årene for å bruke det som virkemiddel. Stopp på TOS er nok i grenseland for hva som aksepteres før tvungen lønnsnemd blir tatt i bruk.

Back