Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Hvis sikkerhetskontrollørene på OSL streiker, mener jeg å huske fra forrige streik for 2-3 år siden, at sikkerhetskontrollen der var nærmest på vanlig nivå ettersom bare veldig få av vekterne der var organisert. Samme gjaldt i Stavanger. Mens i KRS var alle mann organiserte og flyplassen ble stengt promte!

Jaja, satser på at de er ferdig med streikinga til 19 juni når jeg skal ut å fly i verden fra KRS via OSL. Ellers er det sannelig ikke rart om jeg drikker!!:drunk:

BF:cool2

Mens i KRS var alle mann organiserte og flyplassen ble stengt promte!

Jaja, satser på at de er ferdig med streikinga til 19 juni når jeg skal ut å fly i verden fra KRS via OSL. Ellers er det sannelig ikke rart om jeg drikker!!:drunk:

BF:cool2

Jeg skal til KRS allerede på fredag. Her må det tydeligvis drikkes :(:drink

Nå varsles det at flyværtjenesten for hele landet stopper opp fra i morgen. De store flyene har vel kapasitet til å ta med fuel for litt mer "remote" alternate, men de mindre vil kanskje slite litt, eks. må vel WF bruke Aberdeen og Gøteborg som alternativ for Bergen og kortbaneplassane innafør og da kan det kanskje bli litt tungt og pax som må settes igjen?

Det er bare TAF som ikke vil bli utgitt, og det gjelder sør for TRD. Så det er fortsatt muligheter.

Ser SAS og Norwegian begynner å forberede seg på vekterstreik, da flere timers kø i sikkerhetskontrollen kan forventes

Begge lar passasjerene gratis booke om til fly idag, og Norwegian flytter en rekke avganger til Sør Europa fra OSL til TRF i morgen

En annen og, kanskje ikke så følbar streik for passasjerene, er at alle inngangsporter landside/airside blir ubetjent under mesteparten av en eventuell streik.
Det betyr ingen leveranser av varer til flyplassen, ingen Cargo inn/ut , ingen fuel (?) , problemer for de som jobber på OSL å komme seg på jobb etc etc så da blir det nok helt stopp i løpet av helga.

Dette gjelder stort sett Gardermoen. På de andre store flyplassen er det få eller ingen organiserte.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10053993

Last edited:

Dette gjelder stort sett Gardermoen. På de andre store flyplassen er det få eller ingen organiserte.

Det er vel litt å ta i. Vet hvertfall at ved en evt. streik vil 40 vektere på TRD bli tatt ut i morgen.

Det er vel litt å ta i. Vet hvertfall at ved en evt. streik vil 40 vektere på TRD bli tatt ut i morgen.

Nå snakket han vel først og fremst om de ansatte ved flyplassportene, og ikke de i sikkerhetskontrollen.

Hva vil streiken si for oss som f.eks flyr fra TRD til OSL og skal på trasfer videre til USA?
Har vi først kommet oss på flyet til OSL så bør det meste gå greit? Nervøs her gitt ;)

SAS sa tidligere i dag at de ikke vil vente på folk som står i sikkerhetskø, nettopp av hensyn til sine transferpassasjerer. Men hvordan dette blir i praksis tør jeg få vil spå...

Lykke til :)

Hva vil streiken si for oss som f.eks flyr fra TRD til OSL og skal på trasfer videre til USA?
Har vi først kommet oss på flyet til OSL så bør det meste gå greit? Nervøs her gitt ;)

Da går du bare via transferpunktet på gate 19, så slipper du ny sikkerhetskontroll (så lenge du er sjekket helt frem)

Da går du bare via transferpunktet på gate 19, så slipper du ny sikkerhetskontroll (så lenge du er sjekket helt frem)

Det är väl en säkerhetskontroll även vid transferpunkten? Det var i alla fall det när vi kom från Stockholm och skulle vidare med SK907.

Si man skal til KRS i morgen fra LHR, vil man kunne ringe SAS og be om å bli ombooket via CPH, så man slipper å gjøre transfer gjennom OSL?

Og i hvilken grad går SAS ut og booker folk om aktivt så passasjerene slipper å gjøre transfer i OSL?

Det är väl en säkerhetskontroll även vid transferpunkten? Det var i alla fall det när vi kom från Stockholm och skulle vidare med SK907.

Ja, men bare international-international.

Du har helt rett. Den info jeg sitter på nevner kun SVG,BGO og TOS :headbang

Puh, da er det forholdsvis god timing når flyet går fra TOS 22.50 - én time og ti minutter før deadline. Jeg har jo aldri flaks når det kommer til slikt, det var da en gang ;)

Jo Kobro var på Dagsnytt 18 i dag og anbefalte alle som ikke *måtte* fly om ikke å fly.
De som må i vei anbefalte han å beregne ekstra tid, uten at han ville si hvor mye. Men kapasiteten i sikkerhetskontrollen ville visstnok bli redusert fra 4000 til 500 pax i timen.

Ser på Flightstats at BA har kansellert sine avganger fra OSL i morgen!

Siste info fra OSL er at det vil bli brukt en spesialbygget sikkerhetskontroll ved Felt A dersom det blir streik. Denne har 2 xray-maskiner og 1 metalldetektor. Ansattslusen der vil også være åpen. Alt annet vil bli stengt det øyeblikket streiken evt starter!

Hører at de fortsatt forhandler og at streik først blir effektiv 6 timer etter brudd.

Og her var jeg før halv 6 på OSL for å sikre at jeg skulle komme meg med et fly som går etter 11. Har fått en veldig kort transit etter at SAS endret flightene, men SAS er ikke villige til å la meg ta et tidligere fly. Det er masse plass på et tidligere fly og det vil redusere risiko for at SAS må betale en overnatting jor meg. Synd logikk og service fortsatt er ukjente konsepter for SAS.

Back